Korzár logo Korzár

MOTORISTOM

Nie je príves ako prívesNie je pravdepodobne celkom bežným javom, aby automobilka vyrábala aj prívesné vozíky za svoje automobily. Automobilka BMW

Nie je príves ako príves

Nie je pravdepodobne celkom bežným javom, aby automobilka vyrábala aj prívesné vozíky za svoje automobily. Automobilka BMW však pravdepodobne chce zabrániť tomu, aby majitelia bavorákov ťahali za svojimi autami kadejaké "druhotriedne" prívesné vozíky a sama vyvinula a ponúka skutočne exkluzívny prívesný vozík, ktorý možno považovať za akýsi "bavorák" medzi prívesmi. Tento viacúčelový príves, vhodne navzaný Multi-Trailet, pozostáva zo základného plošinového vozíka, na ktorý možno upevňovať rôzne špeciálne nosiče a nástavby. Vozík má celkovú dĺžku 356 cm, pričom samotná plošina, na ktorej možno prevážať náklad, je dlhá 250 cm. Šírka vozíka, ktorého hmotnosť je 235 kg a maximálna nosnosť až 765 kg, je 170 cm. Na tento základný plošinový vozík možno upevniť aerodynamicky tvarovaný a svojím spôsobom pekný uzavretý kryt, zhotovený z plastu, zosilneného sklenenými vláknami. Tento kryt má dvierka na oboch stranách i v zadnej časti. Na hornú časť krytu možno upevniť rôzne špeciálne nosiče (napr. na lyže). Na plošinu vozíka možno upevniť aj nosič na bicykle, skrinku na lyže alebo nosič na surf. Náklad sa dá bezpečne upevniť silnými popruhmi. Motocyklový modul umožňuje na vozíku prevážať až dva motocykle, každý hmotnosti 250 kg. Nakladanie motocyklov uľahčuje rampa, dodávaná za príplatok. Prívesný vozík Multi-Trailer bol podrobený prísnym bezpečnostným testom (vrátane štandardného bariérového testu) a je vystrojený nájazdovou brzdou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spyker sa vracia

V ostatných rokoch badať istú snahu o návrat niekoľkých kedysi slávnych či aspoň známych a medzičasom zaniknutých značiek na svetovú automobilovú scénu. Na cestách sa majú opäť objaviť superšportové vozidlá Bugatti i luxusné limuzíny Maybach, v USA sa pripravuje výroba vozidiel u nás menej známej značky Cunningham a na ostatnom ženevskom autosalóne mohli návštevníci vidieť prototyp automobilu Hispano-Suiza. Svojej renesancie sa dožila aj ďalšia u nás menej známa značka, a to holandský Spyker. Bratia Spijkerovci, ktorí pôvodne vyrábali kočiare, skonštruovali svoj prvý automobil už v roku 1898 (na jeho pohon slúžil motor Benz). Neskôr založili firmu, ktorú nazvali Spyker, čo je anglická varianta ich mena. V roku 1902 uviedla firma Spyker na trh vozidlo so štvorvalcovým motorom zdvihového objemu 3770 cm3. V roku 1903 skonštruoval mladý belgický inžinier Joseph Laviolette pre firmu Spyker pretekárske vozidlo so šesťvalcovým motorom výkonu 37 kW, ktoré malo poháňané všetky štyri kolesá. V období prvej svetovej vojny vyrábala spoločnosť Spyker letecké motory a lietadlá a automobilovú výrobu obnovila až v roku 1919. Známy je model C4 poháňaný nemeckým motorom Maybach, ktorý bol dokonca považovaný za Rolls-Royce európskeho kontinentu. Značke Spyker sa však neveľmi darilo a v roku 1925 zanikla.

SkryťVypnúť reklamu

O renesanciu starodávnej značky Spyker sa zaslúžili konštruktér Maarten de Bruijn a podnikateľ Victor Muller. Táto dvojica sa už v roku 1997 rozhodla uviesť na trh exkluzívne športové vozidlá Spyker. Výsledkom ich snaženia je model C8, ktorý sa má v júli začať vyrábať, a to v dvoch karosárskych variantoch. Otvorený Spyker C8 Spyder mal svetovú premiéru na vlaňajšom autosalóne v Birminghame, kupé C8 Laviolette sa verejnosti predstavilo na domácej pôde, na tohtoročnom amsterodamskom autosalóne. Obidva modely majú z hliníka zhotovený priestorový nosný rám, na ktorom je upevnená ručne zhotovená hliníková karoséria. Zaujímavosťou kupé sú najmä jeho dvere, ktoré sa otvárajú smerom nahor, pričom sa otáčajú okolo jediného mohutného hliníkového závesu. Konštrukcia tohto závesu je chránená patentom. Pohonnou jednotkou oboch verzií je 4,2-litrový vidlicový osemvalec Audi, ktorého výkon možno podľa želania kupujúceho nastaviť v rozsahu od 298 do 330 kW. Prevodovka je buď šesťstupňová manuálna alebo šesťstupňová automatická, s možnosťou sekvenčného radenia. Vozidlá sú sériovo vystrojené antiblokovacím i protipreklzovým systémom a majú na predných kolesách šesťpiestikové, na zadných štvorpiestikové brzdy. Spyker C8 je postavený na podvozku s rázvorom 2550 mm a je dlhý 4050 mm a široký 1880 mm. Kupé so zasklenou strechou je vysoké 1245 mm, otvorený roadster je vysoký len 1080 mm. Dominantnými materiálmi interiéru sú hliník a koža. Motor vozidla možno naštartovať len vtedy, keď majú vodič i spolujazdec zapnuté štvorbodové bezpečnostné pásy. Športové automobily Spyker majú pozoruhodné dynamické vlastnosti. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h im trvá menej než 4,5 sekundy a ich maximálna rýchlosť je vraj vyše 300 km/h. Na montáž vozidiel Spyker bola vybudovaná nová továreň v holandskom mestečku Zeewolde. Podvozky dodáva známa holandská firma Polynorm NV, panely karosérie sa zhotovujú v anglickom Coventry. O superšportové a drahé vozidlá Spyker je taký záujem, že ich produkcia na najbližších 18 mesiacov je už vypredaná. Už v tomto roku sa má vyrobiť desať vozidiel C8 Spyder a päť vozidiel C8 Laviolette, v budúcom roku je plánovaná výroba 25 kupé a 25 roadsterov.

SkryťVypnúť reklamu

Prichádza Avon

Avon je ako iste vedia všetci tí, ktorí mali jednotku zo zemepisu rieka v Anglicku. Dámy ale určite vedia, že Avon je aj značka kvalitnej kozmetiky, zatiaľ čo fanúšikovia letectva si možno spomenú, že britská firma Rolls-Royce kedysi vyrábala prúdové motory s typovým označením Avon. No a hádam je len málo takých motoristov, ktorí by ešte nepočuli o pneumatikách značky Avon.

Zakladateľmi firmy Avon sú Angličania E.G.Browne a J.C.Margetson, ktorí začali vyrábať produkty z gumy už v roku 1885. Spočiatku vyrábali len plné gumové obruče, ale už v marci 1897 začali zvažovať možnosť výroby "pravých", teda vzduchom plnených pneumatík. Továreň na výrobu takýchto pneumatík bola postavená v roku 1901. Pneumatiky značky Avon (najmä pre bicykle) sa veľmi dobre predávali a už v roku 1908 firma zamestnávala 300 ľudí. V roku 1933 si pneumatiky Avon zvolila ako "obutie" svojich luxusných vozidiel firma Rolls-Royce a toto partnerstvo oboch firiem trvá dodnes. Pneumatiky Avon pomohli svojim "nositeľom" aj k získaniu mnohých športových úspechov napríklad v rokoch 1958 až 1963 jazdili všetky motocykle, ktoré svojim jazdcom získali titul majstra sveta, na pneumatikách tejto značky. Od roku 1986 je Avon exkluzívnym dodávateľom pneumatík pre pretekárske automobily formuly 3000. Na počiatku 70.rokov bola firma Avon jednou z prvých pneumatikárskych spoločností, ktoré vyvinuli radiálne pneumatiky. V roku 1997 sa však končí existencia firmy Avon ako samostatnej britskej spoločnosti. Firmu Avon kupuje americká firma Cooper Tire and Rubber Company a vzniká nová spoločnosť s názvom Cooper-Avon Tyres, ktorá ale naďalej predáva pneumatiky aj pod starou dobrou značkou Avon.

Terajší sortiment pneumatík Avon, ktoré sa začali predávať aj na našom trhu, je mimoriadne široký a nájdeme v ňom automobilové i motocyklové pneumatiky prakticky všetkých rozmerov, s rôznym pomerom šírky k výške a vo všetkých rýchlostných kategóriách. V ponuke sú nielen bežné letné a zimné pneumatiky, ale napríklad aj špeciálne pneumatiky pre vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies, pre úžitkové automobily i pre prívesy. Z tohto rozsiahleho sortimentu spomeňme aspoň niektoré typy. Pre takpovediac bežných motoristov je určená letná pneumatika CR 322, ktorá má mimoriadne nízky valivý odpor a preto prispieva k úspore paliva. Okrem toho je táto pneumatika veľmi tichá v teste letných pneumatík, ktorý vykonal minulého roku rakúsky autoklub, bola práve táto pneumatika vyhodnotená ako najtichšia. Nízka hlučnosť sa dosiahla uplatnením technológie Opti-noise, za ktorou sa skrýva optimalizovaný počítačový návrh dezénu, ktorý je navrhnutý tak, aby jednotlivé segmenty dezénu čo najmenej "plieskali" o vozovku. Pre tých, ktorí majú radi rýchlu jazdu, sú zasa určené nízkoprofilové športové pneumatiky ZZ 1, ktoré boli navrhnuté na základe skúseností z automobilového športu. Tieto pneumatiky sa vyznačujú vysokým kilometrovým výkonom a ich štyri pozdĺžne ryhy veľmi dobre odvádzajú vodu, takže pri jazde na mokrej vozovke nehrozí nebezpečný akvaplaning.

Motocyklové pneumatiky, ktoré firma Avon vyrába od roku 1911, sú vhodné pre motocykle prakticky všetkých značiek, počnúc talianskou Apriliou a končiac japonskou Yamahou (nevynechajúc americkú firmu Harley-Davidson a českú ČZ). Novinkou v sortimente týchto pneumatík je pneumatika s označením Azaro, ktorá sa vyznačuje patentovanou konštrukciou nárazníkového pásu. Táto konštrukcia má označenie VBD, čo je skratka výrazu Variable Belt Density, čiže variabilná hustota pásu. Pri konštrukcii VBD sú totiž aramidové vlákna uložené hustejšie v strede uvedeného pásu než na jeho okrajoch. To sa prejavuje tým, že pri "položení" motocykla do zatáčky sa zväčší styčná plocha pneumatiky s vozovkou, čím sa zlepší adhézia a tým aj bezpečnosťjazdy. A ešte jedna zaujímavosť. Frima Cooper-Avon sa môže pochváliť tým, že vyrába najširšiu motocyklovú pneumatiku na svete. Táto pneumatika, označená Venom-R a určená pre zadné koleso, má šírku 252 mm a stojí maličkosť 333 eúr.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 74 764
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 320
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 004
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 256
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 186
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 154
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 219
  1. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  2. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  3. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  4. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  5. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  7. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  8. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 488
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 540
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 191
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 746
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 303
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 928
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 519
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  2. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  3. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  4. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  5. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  6. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  7. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  8. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 488
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 540
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 191
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 746
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 303
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 928
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 519
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu