dva subjekty. Najbližší štvrtok o jedenástej prestanú chodiť vlaky a pohnúť by sa mali až o dve hodiny. Žiadny vlak by nemal zostať stáť mimo stanice. Odborári včera štrajk oznámili, ale podrobnosti sami nepoznali, ešte ich plánujú dohodnúť s vedením železníc. Vedenie štrajk nepodporuje.
Proti rozdeleniu železníc na spoločnosť spravujúcu dopravnú cestu a na dopravcu protestovalo svojím podpisom vyše 22-tisíc ľudí od dráhy, teda necelá polovica zamestnancov. Na otázku, ako budú reagovať ostatní, predseda odborového združenia železníc Jozef Schmidt neodpovedal. Tí, ktorí sa podpísali, majú podľa neho ústavné právo štrajkovať a to využijú. Na míting pred Úrad vlády prišlo pred časom asi päťtisíc ľudí. Štrajk odobrilo aj prezídium KOZ.
Odborári teda nevedeli odpovedať ani na otázku, ako zareaguje štrajkujúci rušňovodič, keď od neštrajkujúceho pracovníka dostane zelenú na semafore. Škody spôsobené štrajkom podľa nich budú minimálne.
Transformácia železníc je podľa odborárov nutná, protestujú len proti "silne pravicovému riešeniu", ktoré podľa nich dostane železnice "na kolená" a je vedomou samovraždou. Zdôraznili však, že nejde o politický problém. "Je to ekonomicko-sociálny cieľ." Upozorňujú, že rozdelenie je drahé a znižuje bezpečnosť a túto "cenu za čistý trh" si môžu dovoliť zaplatiť len silné ekonomiky.
Úspešne sa železnice podarilo rozdeliť v Holandsku a vo Švédsku, problém s týmto postupom mala Veľká Británia. Mnohé štáty železnice nedelia, vrátane našich susedov.
Nerozdelenie podporuje i prezident Schuster, na ktorého názor sa odborári odvolali. Názory z druhej strany však hovoria i to, že železnice sú "na kolenách" už dávno.
Autor: fw
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.