dverí študenti predstavili svoje práce štúdijných odborov architektúry, dizajnu a výtvarného umenia. Jednotlivé miestnosti prezentovali tvorbu v rámci rôznych ateliérov ako napr. ateliér slobodnej kreativity (3D), ateliér súčasného obrazu, architektonický ateliér, ateliér lineárneho vyjadrovania. Mohli ste vidieť tvorbu, ktorej charakter sa striedal s konkretizáciou a abstrakciou, invenciou, ale aj konvenčnými výtvormi ako boli busty, maľby, portréty a priestorová tvorba. Dizajnéri prezentovali vlastné praktické návrhy rôznych riešení, rôznych tém. Našli sa tam aj návrhy na zlepšenie exteriérovej stránky areálu Technickej univerzity. Asi najzaujímavejším bol ateliér slobodnej kreativity, kde nedominovala klasická výtvarná tvorba, ale aspekty experimentov a alternatív. Netypický autoportrét študenta s čiernobielou fotkou preťatou napoly, röntgenovým snímkom lebky, zakrvavenou vreckovkou, lístkami s blokovou pokutou a všetko to vysvetlila až doložená lekárska správa o tom že mu rozbili nos, lebo bránil kamaráta... Autentická udalosť študenta P. Vrábeľa. Ak ste v meste náhodou natrafili na šarmantnú a hlavne odvážnu slečnu s dlhými nohami a pekným veľkým vymodelovaným poprsím, bol to 'projekt' študentky Ľ. Valenčíkovej na zadanú tému provokácia. Týmito dvoma projektami sa črtá myšlienka, že ide o školu nekonečných možností. Na prezentáciách nechýbala ani videoprojekcia filmovej tvorby študentov katedry výtvarných umení a intermédií. Na názor na tohtoročné prezentácie sme sa opýtali čerstvo zvoleného zástupcu študentov do akademického senátu Borisa Vaitoviča, ktorý je študentom druhého ročníka katedry výtvarných umení a intermédií.
"Tento semester - ako druhý semester druhého roka fungovania fakulty svedčí o tom, že je tu iskra v tvorivosti, že to nie je spútané nejakým archaickým médiom, ale zároveň to nie je ani nejaký úlet alebo vzdialenie. Z hľadiska kvality remeselnej a hlavne obsahovej a invenčnej sa to blíži k tomu, aby veci pôsobili čisto a výtvarne. Aby to neboli veci staré, ale tie, ktoré reflektujú súčasnú dobu. Umenie má byť istým dedičstvom - nepísaným, vizuálnym, priestorovým, hudobným, obrazovým. Myslím, že toto plne spĺňa to, čo si fakulta a hlavne táto katedra vzala za svoj program. Rozširuje sa technické vybavenie. Intermediálne veci stále napredujú v kvalite. Mali sme už aj úspechy na festivale Á-čko v Bratislave, kde sme obstáli v porovnaní s profesionálnymi ľuďmi, ktorí sa zaoberajú filmom." Na otázku, či je táto študentská tvorba schopná konkurencie profesionálnych tvorcov nám Boris odpovedal: "To sú iné kategórie. Napríklad videoart. To sa nedá porovnať. Spočíva to asi v tom, že klasický film si vyžaduje klasický prístup, ktorý je veľmi zdĺhavý a neumožňuje nejakú okamžitú reflexiu pocitu alebo nejakého novovziknutého javu v spoločnosti. Nechcem tým devalvovať, že by videoumenie nemalo nejakú trvanlivú hodnotu, ale tým princípom akým funguje, tak sa deje to, že je schopné okamžite reagovať a za semester môže vzniknúť plnohodnotná vec."
Na záver len dodáme, že Borisove slová o vzniku plnohodnotných vecí, tohtoročné študentské prezentácie len a len potvrdili.
Autor: Marianna Mazáková
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.