vraj vie z vody urobiť coca-colu. Rozprávkovo bohatý reklamný mág nerád poskytuje interview, pre náš denník však urobil výnimku.
Označili ste politikov za somárov. Sú naozaj takí somári?
Áno sú. A je jedno, či sú v koalícii, alebo opozícii. Možno by som našiel dvadsať výnimiek z tých dvesto vrcholových politikov. Somári sú v tom, že vždy od obyvateľstva dostanú šancu a za pol roka sú schopní ju premrhať. A pritom ľudia nechcú veľa, chcú mať len pocit, že sa o nich niekto zaujíma, že na nich nikto nekašle a že medzi nich chodí. To je celé.
Arogantne ste nechali odpočítavať čas prezidentovi Kováčovi. Mnohí ten nápad pripisujú Vladimírovi Mečiarovi.
Bol to môj nápad, všetko však podliehalo schváleniu vedením HZDS a Mečiarovi samotnému. Vedenie HZDS v podstate odsúhlasilo každú sprostosť.
Bolo to aj etické?
Čo je na tom neetické. Je potom neetické aj to, že volíme prezidenta len na určité obdobie? Tiež je to časové obmedzenie a ja, volič, mám právo politikovi povedať, koľko dní mu zostáva do konca volebného obdobia, tak nech niečo robí.
Pracujete s vplyvnými ľuďmi. Zo spojenia s Mečiarom vaša reklamná agentúra Donar zarobila miliardy korún. Kvôli čomu ste sa spojili s Róbertom Ficom? Počítate s tým, že si po vstupe SMER-u do vlády ukrojíte kus z reklamného koláča štátnych firiem?
Štátna firmy nebudú a to, čo sa dialo v období ôsmich rokov mečiarovej vlády, už "nehrozí". Spôsob prelievania peňazí na reklamu zo štátnych podnikov do súkromných reklamných kancelárií však nevymyslel Donar, ale Kasper s firmou Soria & Grey a ďalšie podobné stranícke firmy. V roku 1998, keď na to nabehol Donar, bol tento systém už na Slovensku zabehaný. Po voľbách v roku 2002 budú z väčšiny štátnych firiem privátne firmy, budú tu existovať veľké sieťové agentúry, ktoré budú robiť reklamu a marketing.
V každom prípade však bolo vaše úzke prepojenie na vtedajšiu vládnu agentúru finančne zaujímavé. Koľko ste na to zarobili?
Ročný obrat agentúry Donar sa pohyboval na úrovni jednej miliardy 300 miliónov korún. Zarobil som dosť na to, že môžem pokojne, slobodne žiť. Dosť peňazí mám legálne zdanených.
Ste profesionál a robíte pre toho, kto vám zaplatí. Fico však zatiaľ nezaplatil ani korunu. Robíte to ako investíciu do budúcnosti?
Spojenie s Ficom je niečo úplne iné. Môžem to porovnať. Keď som robil kampaň pre HZDS v roku 1998, vedel som, že politicky sme z pohľadu zahraničia v svrabe. Už vtedy malo dôjsť k zmene a žiadal som HZDS o šokovú terapiu, teda totálne nové tváre, výmena politickej generácie. Bolo to úplne zmietnuté zo stola a ja som potom pre HZDS urobil iný typ kampane. Boli na to peniaze, chceli čosi veľkolepé, a tak sme natočili 20 televíznych spotov a urobili veľa ďalších veľkolepých vecí. S Robom Ficom sa poznám dávnejšie, takisto som právnik, páčili sa mi jeho názory, debatovali sme spolu. Róbert Fico bol nespokojný vo vládnej koalícii, odstavovali ho tam na bok a tak slovo dalo slovo a zreálnili sme projekt výmeny politických generácií. Doteraz som nebol v žiadnej strane, ani ku komunistom ma nechceli zobrať, teraz som členom SMER-u.
Predvolebná kampaň, ktorú ste vymysleli pre HZDS bola megalomanská. Aká bude kampaň SMER-u?
Základné rysy predvolebnej kampane SMER-u už mám vymyslené. Určite nebude megalomanská, ani veľmi drahá. Zatiaľ je to výrobné tajomstvo, môžem však prezradiť, že určite bude čímsi šokujúca, v pozitívnom slova zmysle. Určite to nebude len pre efekt a ani zďaleka sa kampaň nebude podobať trnavskému snemu HZDS pred voľbami 1998. HZDS chceli vtedy niečo veľkolepé, tak sme vymysleli obrovskú šou.
Ste pravou rukou Róberta Fica, človeka ktorý rozhýbal politickú scénu na Slovensku. Čo bude robiť Fedor Flašík po voľbách? Neznášate obleky, do vlády ani parlamentu ísť nechcete.
Chcem sa venovať marketingu, obchodu, umeniu, teda niečomu, v čom sa zabávam. Takisto sa však mením a dnes nemôžem s istotou tvrdiť, že aj o päť rokov ma nebude politika zaujímať. Možno sa unavím z môjho ľahtikárskeho života a zmením názor.
Máte s Ficom viac práce, ako s Vladimírom Mečiarom?
V živote som nebol tak blízko pri Mečiarovi, ako som s Róbertom Ficom. Pri Mečiarovi som nemohol ovplyvniť veci, ako zrušenie tlačových konferencií, jeho netaktický postoj k médiám či arogantný spôsob komunikácie s novinármi. S Mečiarom som komunikoval veľmi málo a prekážalo mi to. Aj kampaň som robil len pocitovo, asi ako si to on predstavuje, málokedy som to konzultoval a ak, tak len sprostredkovane cez nejaké osoby. Väčšina ľudí okolo Mečiara sú však len "riťolízi" bez názoru. Keď vycítili, že Mečiar bol za, tak aj oni súhlasili, ak bol predseda proti, tak boli proti pre istotu aj oni, a ak nevedia vycítiť nič, tak sklopia oči a držia sa hesla nevidím, nepočujem, necítim, ako tri čínske opice. Takto vyzerá vrcholný manažment HZDS.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.