(ŽSR). Konkrétne trate a stanice, ktoré budú do štrajku zapojené, však pred samotným vyhlásením protestnej akcie odmietol predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Peter Rozložník uviesť.
Podľa jeho slov by mal štrajk prebiehať v súlade s návrhom Dohody o podmienkach a spôsobe priebehu štrajku, ktorý OZŽ predložilo vedeniu ŽSR. To však ani po včerajšom rokovaní predkladaný materiál nepodpísalo, z dôvodu absencie zoznamu účastníkov protestnej akcie. Krízový štáb železníc vyžadoval jeho dodanie najneskôr ráno v deň štrajku. Predstavitelia zamestnancov sa však obávajú jeho možného zneužitia, nakoľko vedenie železníc poslalo svojim vedúcim pracovníkom list, v ktorom ich žiadajú, aby upozornili zamestnancov na hrozbu možnej trestnoprávnej zodpovednosti. "Pokiaľ ho vedenie potrebuje na uspokojenie pracovnoprávnych nárokov, ako to deklaruje, tak sme schopní im ho postúpiť v najbližších dňoch, nie však pred štrajkom," potvrdil P. Rozložník. Zdôraznil tiež, že pred štrajkom nechce zverejňovať informácie o tom, ktoré železničné trate a stanice budú štrajkom postihnuté.
"ŽSR túto dohodu nepodpísali, nakoľko považujú avizovaný štrajk za nezákonný. Jeho účastníci budú teda konať na vlastnú zodpovednosť, čo však neznamená, že neurobíme všetko preto, aby bola na železniciach zachovaná bezpečnosť," ujasnil postoj ŽSR hovorca železníc Miloš Čikovský. Využité by mali byť v prípade nutnosti aj služby železničnej polície. Tá podľa hovorcu nebude v žiadnom prípade obmedzovať štrajkujúcich pracovníkov, ale má slúžiť na predchádzanie vzniku nebezpečných situácií.
ŽSR chcú urobiť všetko preto, aby bola počas štrajku zabezpečená premávka čo najväčšieho počtu z vyše 500 vlakov, ktoré budú v prevádzke. "Už teraz sme prijali opatrenia, na základe ktorých môžeme zodpovedne vyhlásiť, že nedôjde k zastaveniu všetkých vlakov," uviedol M. Čikovský. Prednostovia staníc majú možnosť a povinnosť umožniť pracovať tým, ktorí sa do štrajku nezapoja a zabrániť, aby štrajkujúci robili prekážky v práci neprotestujúcim kolegom. V tomto smere bude možné nahradiť aj rušňovodiča, čím by sa dosiahol vyšší počet vlakov, ktoré by do cieľovej stanice došli, i keď s určitým meškaním.
Negatívny dopad štrajku na železnice predstavuje podľa M. Čikovského okrem straty dobrého mena aj pokles dennej tržby z predaja cestovných lístkov, v hodnote približne 250 až 500-tisíc Sk. Účasť na výstražnom štrajku zatiaľ deklarovali dve odborové centrály z deviatich, ktoré na železniciach pôsobia. Okrem najväčšej OZŽ ide o Železničiarsky robotnícky odborový zväz (ŽROZ).
V súvislosti so zastavením železničnej premávky v osobnej i nákladnej doprave hovorca uviedol, že cestujúci si budú môcť nárokovať vrátenie cestovného v prípade, že sa rozhodne necestovať s už zakúpeným. V prípade použitia služieb železníc v čase štrajku bude mať cestujúci nárok na vrátenie peňazí za nezrealizovanú časť cesty, nakoľko vlaky by mali počas dvoch hodín štrajku zastaviť v najbližšej stanici alebo na koľaji, kde sa dá dobre vystúpiť.
Cieľom protestujúcich železničiarov je vyjadrenie nesúhlasu s vládou schváleným Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, ktorý okrem iného predpokladá ich rozdelenie na dve zložky - správcu dopravnej cesty ŽSR a obchodnú Železničnú spoločnosť, a. s.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.