to bude model Avensis Verso, ktorý mal svetovú premiéru na autosalóne v Ženeve. Modely s označením Verso zaraďuje výrobca do kategórie MPV, čo znamená multi-purpose vehicle, čiže viacúčelové vozidlo. Firma Toyota ponúka teda na európskom trhu už tri modely v kategórii MPV, pričom tým tretím je model Previa (v Japonsku predávaný pod označením Estima).
Model Avensis Verso, ktorý bol navrhnutý v dizajnérsko-inžinierskom centre firmy Toyota v južnom Francúzsku, ponúka kombináciu všestrannej využiteľnosti, dynamických jazdných vlastností a pohodlia. Vozidlo je postavené na podvozku s pomerne veľkým rázvorom 2825 mm a je dlhé 4650 mm. Interiér vozidla môže byť usporiadaný pre piatich, šiestich alebo až siedmich cestujúcich. Sedadlá druhého a tretieho radu (v šesťmiestnej a sedemmiestnej konfigurácii) možno sklopiť, zložiť alebo celkom demontovať z vozidla. Po demontáži uvedených sedadiel sa batožinový priestor zväčší na 1556 litrov. Ak sú inštalované všetky tri rady sedadiel, má batožinový priestor objem 282 litrov. Pre vozidlo sú k dispozícii dve pohonné jednotky. Dvojlitrový zážihový motor VVT-i je vystrojený variabilným časovaním ventilov a jeho maximálny výkon je 110 kW pri 6000 ot/min. Maximálny krútiaci moment tohto motora s dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov je 192 Nm. S týmto výkonným motorom, ktorého priemerná spotreba v európskom kombinovanom cykle je 8,6 l/100 km, zrýchli Avensis Verso z 0 na 100 km/h za 11,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 190 km/h. Zážihový motor možno kombinovať aj so štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Druhou pohonnou jednotkou je dvojlitrový turbodieselový motor, vystrojený vstrekovacím systémom common rail. Tento motor vyvíja maximálny výkon 85 kW a jeho priemerná spotreba je len 6,5 l/100 km. Vozidlo je vystrojené kotúčovými brzdami na všetkých štyroch kolesách, antiblokovacím systémom a systémom elektronického rozdeľovania brzdovej sily. Okrem sériovo montovaných čelných airbagov možno vozidlo za príplatok vystrojiť aj bočnými a hlavovými airbagmi. Do sériového výstroja patrí aj elektrické ovládanie predných bočných okien a audiosystém so šiestimi reproduktormi. Na predných dverách vozidla nevidno žiadne otvory pre kľúč, pretože Avensis Verso je vystrojený diaľkovým systémom odomykania a zamykania prostredníctvom miniatúrneho vysielača.
Firma Toyota plánuje v budúcnosti uviesť na trh ďalšie modely s označením Verso, takže bude ponúkať jeden s najširších sortimentov vozidiel MPV (v Európe skôr nazývaných van) spomedzi všetkých výrobcov automobilov.
V ponuke je už aj kabriolet
Značku Lexus založila japonská firma Toyota v roku 1988, pričom hlavným cieľom bolo preniknúť na trh v USA s novými modelmi luxusných vozidiel. Firma Toyota je totiž skôr známa ako výrobca vozidiel pre "bežných" spotrebiteľov, takže sa predpokladalo vychádzajúc z ľudskej psychiky a ješitnosti že luxusné autá by sa pod značkou Toyota pomerne ťažko predávali. Preto bolo potrebné vytvoriť novú značku, ktorú by motoristi spájali len s vozidlami vyššej triedy. Napokon, takúto "fintu" použila aj ďalšia japonská automobilka, firma Nissan, ktorá založila značku Infiniti.
Tak či onak, značke lexus sa darí, a to nielen v USA, ale i v Európe. Sortiment vozidiel značky Lexus pre európsky trh bol resp. bude rozšírený o tri nové modely, a to o sedan IS300, z neho odvodené športovo-úžitkové vozidlo IS300 Sport Cross a o kabriolet SC430. Predstavíme práve tento kabriolet, pretože ide o vôbec prvé vozidlo so sklápacou strechou v celej doterajšej histórii značky Lexus. Kabriolet SC430 je sériovou verziou koncepčného vozidla, ktoré bolo jednou z hviezd vlaňajšieho parížskeho autosalónu. Možno pritom diskutovať, či model SC430 je skutočne "pravým" kabrioletom, pretože strecha tohto vozidla nie je zhotovená z mäkkého materiálu, ale z hliníka. Pri zatvorenej streche je tak vlastne vozidlo na nerozoznanie od kupé. Pripomeňme, že takouto originálnou kombináciou kupé a kabrioletu je aj francúzsky Peugeot 206 CC (CC znamená coupé-cabriolet). Strecha Lexusu SC430 sa sklápa elektricky, pričom proces otvárania či zatvárania strechy trvá približne 25 sekúnd. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2620 mm, pričom predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách. Kabriolet je sériovo vystrojený štvorsnímačovým a štvorkanálovým antiblokovacím systémom, systémom elektronického rozdeľovania brzdovej sily, protipreklzovým systémom i brzdovým asistentom. Pohonnou jednotkou vozidla je 4,3-litrový vidlicový osemvalec, ktorý sa montuje aj do sedanu GS430. Motor má štyri ventily na valec, je vystrojený variabilným časovaním ventilov a jeho maximálny výkon je 208 kW. Päťstupňová automatická prevodovka je vystrojená adaptívnym riadením, ktoré prispôsobuje režim radenia štýlu jazdy vodiča i charakteru cesty. Kabriolet zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a jeho celková priemerná spotreba je 12,5 l/100 km. Dizajnéri venovali veľkú pozornosť návrhu interiéru, v ktorom nenájdeme prakticky žiadne plasty, ale len prírodné materiály drevo a kožu. Tím dizajnérov dokonca navštívil svetoznámu továreň na výrobu klavírov Yamaha, aby sa oboznámil so špeciálnymi metódami tvarovania dreva. Vozidlo je vystroejné klimatizačným systémom, ktorý automaticky reguluje prietok a teplotu vzduchu aj podľa toho, či je strecha otvorená alebo zatvorená. Za príplatok môže byť vozidlo vystrojené navigačným systémom, ktorý ako pamäťové médium používa disk DVD. Ten má v porovnaní s klasickým CD diskom oveľa väčšiu kapacitu, takže na jednom DVD disku môže byťuložená digitalizovaná mapa cestnej siete prakticky celej Európy. Hudobní fajnšmekri si môžu nechať do kabrioletu namontovať špičkový audiosystém americkej firmy Mark Levinson, ktorá vyrába najkvalitnejšie domáce hifi sústavy na svete (ich cena je 20000 až 120000 dolárov). Do kabriletu sa montuje systém Mark Levinson so zosilňovačom výkonu 440 W, rádiom, prehrávačom kaziet a CD diskov a s deviatimi špeciálne navrhnutými reproduktormi. Základné funkcie audiosystému sa ovládajú tlačidlami na volante. Za príplatok môže byť vozidlo vystrojené aj pneumatikami, umožňujúcimi núdzový dojazd (až do vzdialenosti 160 km) aj pri defekte niektorej z nich. V takomto prípade nie je vo vozidle rezervné koleso, čím sa batožinový priestor zväčší z 321 litrov na 365 litrov. Kabriolet SC430 je dlhý 4515 mm a je určený vlastne len pre dve osoby, pretože na malých zadných sedadlách môžu pohodlne sedieť len deti.
Yasushi Nakagawa, ktorý bol hlavným inžinierom vývoja nového kabrioletu, povedal, že model SC430 má byť klenotom sortimentu Lexusov. Či sa ním skutočne stane, rozhodne však až mienka tých, ktorí si tento bezpochyby krásny kabriolet kúpia.
Lorinser skrášlil SLK
Nemecká firma Lorinser sa špecializuje na športové úpravy vozidiel značky Mercedes a Chrysler. V ponuke uvedenej firmy je aj upravený roadster Mercedes-Benz SLK 320. Dvojsedadlový roadster v úprave Lorinser sa od sériového modelu SLK odlišujenovým predným nárazníkom so spojlerom a zabudovanými prídavnými reflektormi i novým zadným nárazníkom. V bočných prahoch sú malé otvory na vstup vzduchu, pripomínajúce žiabre žraloka. Roadster má znížený podvozok, ktorý je vyladený podľa požiadaviek zákazníka. Pneumatiky sú namontovnaé na ráfikoch z ľahkých zliatin, ktoré môžu mať priemer až 18 palcov. Interiér vozidla môže byť dekorovaný prvkami z uhlíkových kompozitov.
Ešte nie je rozhodnuté
Mníchovská firma BMW stále ešte definitívne nerozhodla o tom, kde bude postavený jej nový závod. O možnosť vybudovať takýto závod sa uchádzalo okolo 150 miest v celej Európe nechýbali medzi nimi ani ponuky z nášho regiónu, ktoré však nepostúpili do užšieho výberu. Nemecký týždenník Spiegel už zverejnilinformáciu, podľa ktorej bude nový závod pravdepodobne postavený vo východnej časti Nemecka, pričom najväčšiu šancu má vraj mesto Lipsko. Pre výstavbu na území bývalej NDR hovorí niekoľko faktorov, z ktorých za najvýznamnejšie možno považovať vybudovanú infraštruktúru i to, že na investičné akcie v tejto oblasti prispieva štát 18 percentami z preinvestovanej sumy. Pri plánovaných investičných nákladoch zhruba jednej miliardy mariek to pre BMW predstavuje úsporu 180 miliónov mariek. Nijaký zodpovedný pracovník BMW však zatiaľ v Spiegeli zverejnené informácie nepotvrdil. Naopka, jeden z hovorcov uvedenej firmy povedal pre denník Süddeutsche Zeitung, že v hre je stále ešte okolo 12 lokalít v Nemecku i mimo neho. Medzi týmito lokalitami sú vraj aj nemecké mestá Lipsko a Augsburg, francúzsky Arras i český Kolín. Dozorná rada BMW má o lokalite nového závodu definitívne rozhodnúť najneskôr na začiatku júla. V regióne, v ktorom bude nový závod postavený, sa predpokladá vytvorenie až 10000 nových pracovných príležitostí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.