obžaloval z pokračujúceho trestného činu krádeže formou spolupáchateľstva. Obžalovaní vo veku od 28 do 43 rokov, sa jej mali dopustiť ako organizovaná skupina. A to na základe toho, že po predchádzajúcej vzájomnej dohode, deľbe úloh a organizovanom postupe, od februára do 6. mája roku 1996, najmenej v troch prípadoch postupne odcudzili z prípravnej haly Oceliarne č. 1, VSŽ, a. s., Košice, minimálne 59 229 kilogramov nového elektrovodného hliníka baleného vo zvitkoch. Hliník v hodnote 3 737 667 korún odviezli na nákladných vozidlách zn. Liaz a Avia. K takto vyčíslenej škode došlo po "pinpongu" medzi okresným, krajským a najvyšším súdom, po podaní v poradí druhej obžaloby v auguste 1999. Pôvodne bola stanovená na temer 6 miliónov!
Niekoľko kôl viacdňových pojednávaní senátu krajského súdu však ukázalo, že ani obžaloba, ktorá vinila mužov na trestnej lavici z krádeže takmer 60 tisíc kilogramov hliníka, nemá oporu v takých dôkazoch, ktoré by to jednoznačne potvrdzovali. Preukázateľná bola len jedna jediná krádež, ku ktorej došlo v noci z 5. na 6. mája 1996. "Niekedy v apríli 1996 mi zatelefonoval muž, ktorý sa predstavil ako Rasťo s tým, že by chcel predať nejaké farebné kovy, resp. hliník. Dohodli sme sa, že keď to bude aktuálne, tak mi zavolá. Ozval sa 5. mája a ponúkol mi 10 ton hliníka v cene 5 korún za kilogram. Dohodli sme sa, že sa stretneme o 22.30 hod. v sklade firmy Red Line Košice na Bočiari. Rasťo mi povedal, že na nakladanie hliníka bude potrebný vysokozdvižný vozík, preto som sa dohodol so zamestnancami firmy Gabrielom B. a Ottom P. aby prišli večer na parkovisko," opísal okolnosti, ktoré predchádzali krádeži hliníka z VSŽ, zásobovač fy Red Line, Daniel N. Hodinu pred polnocou sa vo firme Red Line podľa dohody naozaj stretli všetci tí, čo tam byť mali. K dvom liazkám, ktoré šoférovali Milan R. a Radovan Š., vytiahli z garáže ešte Aviu, s ktorou odišli domáci...
Neobvyklý nočný ruch a pohyb cudzích ľudí, neušiel pozornosti pracovníkov nočnej smeny. "Po polnoci ma zavolal majster Dušan S., ktorý mi povedal, že v prípravnej hale sú nejakí ľudia, čo nám kradnú elektrovodný hliník. Išiel som sa tam pozrieť. Videl som pristavenú liazku a mužov, ktorí s nakladaním hliníkových zvitkov už končili. Keď som sa ich pýtal, kto ich poslal a pre koho nakladajú, jeden z nich povedal, že pre pána Kováča na Oceliareň č. 2. Mne však bolo jasné, že ten hliník kradnú. Opísal som si ešpézetku liazky, ktorá už s nákladom odchádzala a okamžite som to všetko oznámil dispečerke závodnej strážnej služby. Čakal som, že prídu, ale nik nešiel a tak som volal opäť," vypovedal Miloš O. Zdôraznil, že dispečerka sa vyhovárala na neprítomnosť veliteľa zmeny a keď videl, že čas plynie a nikto nechodí, vyžiadal si od nej číslo štátnej polície v Šaci a zavolal aj tam. Opäť nadiktoval ešpézetku a opísal, čo sa dialo. Policajti prišli asi o 20, možno 30 minút, ale v tom čase tam už nikto z tých ľudí nebol, takže si len zaznamenali mená svedkov…
Autá s ukradnutým hliníkom prešli bránou č. 7 a opustili areál železiarní bez toho, aby im v tom niekto bránil. Podľa výpovedí obžalovaných bola brána pri príchode a tiež pri odchode nákladiakov otvorená, rampa zdvihnutá a vrátnica údajne zívala prázdnotou. Sedem zvitkov ukradnutého hliníka putovalo z areálu VSŽ do firmy Red Line. "Hliník sme nevážili, hmotnosť sme zisťovali len podľa údajov uvedených na štítkoch. V dodacom liste, ktorý bol vypísaný skôr a k inému materiálu, bolo uvedené, že ide o odpad, ale bol to nový hliník. Investoval som do toho svoje peniaze, preto som ten dodací list použil. Mužovi, ktorý sa predstavil ako Rasťo, som vyplatil 327 tisíc korún. " uviedol Daniel N. V priebehu vyšetrovania, po predložení fotoalbumu, spoznal v "Rasťovi" Rastislava G.
Ukradnutý hliník mal putovať do firmy Detriem v Tepličke nad Váhom. Previezť ho tam mal Ľuboslav B., vodič Nákladnej automobilovej dopravy, a. s. Košice. Z jeho výpovede vyplynulo, že 6. mája dostal od dispečerky objednávku na prevoz hliníka. Pristavil kamión a bol prekvapený, keď mu ho prikázali "zaplachtovať", lebo hliník sa môže prevážať aj na otvorenej plošine. V sklade firmy Red Line mu naložili sedem zvitkov, dali mu dodací list a mal sa vydať na cestu. Pre poruchu na aute to nemohol urobiť okamžite, rátal s tým, že sa mu to podarí niekedy pred polnocou. Bol to omyl. O 21.30 hod. ho navštívili policajti, ktorým na základe ich výzvy, vydal vozidlo aj s nákladom.
Nie bez zaujímavosti je i skutočnosť, že medzi osmimi aktérmi, namočenými do krádeže hliníka, boli aj dvaja policajti, služobne zaradení na OO PZ Košice-Šaca. Nielenže mali perfektný prehľad a "styky", ale aj informácie z prvej ruky. Keby všetko neprasklo, ktovie, koľko hliníka by sa byť sa ešte z oceliarne vyparilo. No i tak najväčším paradoxom je skutočnosť, že napriek dôkazom o tom, že sedem zvitkov hliníka v hodnote nacelých 953 tisíc korún zlodeji skutočne potiahli, zdá sa, že nikomu nechýba. V inkriminovanej prevádzke len zaregistrovali jeho narastajúcu spotrebu, ale tým to zhaslo. Od začiatku vyšetrovania až do posledného dňa pojednávania nebol zo strany železiarní predložený žiadny doklad o tom, že sa im nejaký hliník "vyparil".
Po vyhodnotení rozsiahleho dokazovania senát Krajského súdu dospel k záveru, že obžalovaní sú vinní z trestného činu krádeže formou spolupáchateľstva, teda z krádeže, ktorej sa dopustili 6. mája 1996 a spôsobili ňou značnú škodu. Nepreukázalo sa, že konali ako organizovaná skupina, ani to, že sa dopustili ďalších krádeží, z ktorých ich vinila obžaloba. Na základe uvedených zistení súd "naparil" obžalovaným nasledovné podmienečné tresty: Radovanovi Š., Gabrielovi B. a Ottovi P., po dvoch rokoch s odkladom na skúšobnú dobu 24 mesiacov, Danielovi N. a Milanovi R. po dvoch rokoch s odkladom na 4 roky, Rastislavovi G. a Albínovi A. po dvoch rokoch s odkladom na 5 rokov a Zdenkovi M., 6 mesiacov s odkladom na skúšobnú dobu dvoch rokov. Rozsudok nie je právoplatný.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.