výchovno vzdelávacieho procesu. Odzrkadlením týchto nedostatkov je v praxi predovšetkým školská neúspešnosť rómskych žiakov v základných školách. Z analýzy školskej neúspešnosti žiakov v základných školách vyplýva, že veľká časť rómskych detí zlyháva v základnej škole v dôsledku nedostatočnej školskej pripravenosti a nedostatočnej starostlivosti a podpory zo strany rodičov. Ani záškoláctvo medzi rómskymi žiakmi dnes nie je ničím novým. Nedá sa povedať globálne, že táto populácia je problematická. Problematický je aj prístup majority a minority, ktorý tu máme. Ja tvrdím, že problém spočíva aj vo vzťahu k zamestnanosti. Ak máme na Slovensku 25 percent nezamestnaných, Rómovia na tejto nezamestnanosti participujú asi 80 percentami. Tam vidím základný kameň úrazu, prečo aj majoritná spoločnosť má iný náhľad na túto populáciu. Berie ich skôr ako ľudí, ktorí sú neprispôsobiví, nemajú záujem pracovať a vzdelávať sa, ale nemajú ani podmienky na to, aby to mohli urobiť, konštatuje RNDr. Ľuboš Hvozdovič z Metodického centra v Prešove, ktorý nedávno v rámci odborného medzinárodného seminára prezentoval súčasný stav vzdelanosti Rómov so záberom aj na tento región. Cieľom tohto prieskumu je nájsť systém, ako tejto skupine pomôcť a ako zamerať aj pomoc tretieho sektora, ktorý je v tomto zmysle veľmi dôležitý. Naším záujmom je ísť do konkrétnych škôl v konkrétnych lokalitách a hľadať riešenia. Príkladom sú aj Jarovnice, kde sa už momentálne hľadá družba USA, ale je to len čerešnička na šľahačke. Riešenie treba hľadať vo všetkých osadách na Slovensku, čo nebude ľahké, nakoľko ich je zhruba 660, dodáva Ľ. Hvozdovič.
Autor: dub
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.