Korzár logo Korzár

Reklama čoraz viac zasahuje nielen do života bežných ľudí, ale aj osobností a politikov

V čoraz rafinovanejších podobách nás osloví na tých najneuveriteľnejších miestach, vysype sa z poštovej schránky, prepadne nás dokonca v ordinácii

lekára, pri počúvaní rádia, v televízi. Zopár pohľadov do kuchyne reklamy občas nezaškodí

Semtex vytiahol do bitky proti Redbullu za pomoci BSE

Do dejín reklamy sa zapísala marketingová bitka medzi spoločnosťami Pepsi-Cola a Coca-Cola zlatými písmenami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

História tejto vojny sa začala písať v 60-tych rokoch. Chvíľami víťazila Coca a potom zas žala úspechy Pepsi. Kým s pohárom CocaColy v ruke populárny herec Bill Cosby vyzýval: Aj keď nie ste jedničkou, vy sami viete čo chcete piť. Michael Jackson vytiahol pod hlavičkou Pepsi na turné podporujúce album Thriller, kde predviedol po prvý raz predviedol slávny mesačný tanec. Pepsi zaň zaplatila astronomických 5 miliónov dolárov. Nevadilo ani, že samotný Jackson Pepsi nepil.

SkryťVypnúť reklamu

A zaujímavé sú aj Pepsi verzus Coca porovnávacie reklamy.

Šot Pepsi napríklad zobrazil dvoch starších mužov, ktorí sedeli na lavičke v parku a rozprávali sa. Jeden z nich, zarytý vyznavač Cocy, narieka: Musí to byť veľmi silný dôvod, kvôli ktorému zmenili receptúru jeho obľúbeného nápoja. "Naozaj silný," odpovedá jeho prísediaci, upíjajúc si slastne z fľaše Pepsi.

Takéto porovnávacie reklamy boli u nás, na rozdiel od susedných Čiech, tabu. Od 1. mája však novelizovali zákon o reklame.

Ako prvý do bitky vytiahol Semtex. Prvou lastovičkou sú tričká s obrázkom hore nohami ležiacej kravy. Je nad ňou text: "BSE dáva krídla", evokujúci známy reklamný slogan Redbullu. Pod ním hlásajú vetu: Semtex oživuje. Žeby sa začala na marketingovom poli nová vojna? Zaujímavé je, že podobne ako Coca a Pepsi, majú obidva produkty takmer rovnaké zloženie, rozdiel je iba iba v množstve cukru.

SkryťVypnúť reklamu

Imidž je našim politikom nanič ?

O marketingu v politike sa u nás hovorí iba v posledných desiatich rokoch. Živý sa ním aj Fedor Flašík, momentálne marketingový poradca strany SMER. Tomuto fenoménu sa venuje od roku 1992. Vtedy sa zúčastnil volieb v Rakúsku, kde mal možnosť sledovať volebný tím Rakúskej ľudovej strany, podieľal sa na volebnej kampani HZDS.

Slovensko je podľa neho v tomto smere pole neorané, hoci ako futbalu, aj reklame sa u nás rozumie každý. A ľudí, ktorí sa zaoberajú politickým marketingom je strašne veľa. Každá politická strana má svoju agentúru.

"Žiaľ, u nás sa to zužuje len na výrobu nejakých plagátov, alebo televíznych spotov. Politický marketing na západe je o niečom úplne inom. Pred vstupom do politiky by si mal každý odskúšať, či vôbec na to má. Či sa vie vyjadrovať, či dobre vyzerá, či vie zaujať a má určitú charizmu. U nás je to naopak. Všetci sa strčia do politiky a potom rýchlo chcú aby z nich niečo rýchlo niekto urobil. A keď niekto nie je talentom, nedá sa s ním ani pri najväčšej vôli nič urobiť. Keby si napríklad taký Jaroslav Wolf zobral sto imidžmejkrov, neurobíte z neho nič, len vlka, ktorý vie piecť. Rovnako sú nepoužiteľné postavy na robenie politikov, napríklad taký Šebej, alebo Langoš," tvrdí Fedor Flašík.

SkryťVypnúť reklamu

Talentované typy sú podľa neho Mečiar, Fico a do určitej miery to bol aj Peter Weiss. Ten mal vraj pekný nástup, ale potom si to celé pokazil. Prirodzených talentov na našej politickej scéne je vraj ako šafránu. Celkom sa stratil, výrazné osobnosti chýbajú.

Ako by podľa Flašíka vyzerať prirodzený talent v politike? "Musí byť vzdelaný, mať výzor, musí vedieť zrozumiteľne formulovať veci a byť ambiciózny, musí chcieť vyhrať. Musí mať charizmu ale musí sa naučiť počúvať. Veľmi dôležité je aby si ľudia dali poradiť. Aby si nemysleli, že majú patent na všetko. Nestačí ani perfektný výzor a obliekanie. Hoci, samozrejme ide o dôležitú vec, ale mala by byť až na druhom mieste. Zoberte si napríklad takého Mjartana, je to výborne oblečený, ostrihnaý, opálený, šarmantný, žoviálny muž, ale jeho politický úspech sa rovná jedno percento. Robili sme spolu na prezidentskej kampani, poznám ho dobre. Nie je to vo výzore. Človek musí byť niečom skutočný odborník," hovorí Fedor Flašík.

Chyby však občas robia aj samotní imidžmejkri. V čerstvej pamäti máme poslednú kampaň HZDS, slávnostné otváranie jediného jazdnéhu pruhu diaľníc, návštevy mladého Belmonda, Schifferovej, Cardinalovej, či Depardieua. Takéto eskapády, pri ktorých obyčajný ľud, namiesto obdivu škrípal zubami, mali za následok prepad preferencií o niekoľko percent. Nápad skrsol v hlave Alexandra Rezeša, ktorý pôsobil v centrálnom volebnom tíme HZDS. "Napísal som Mečiarovi, že s týmto nesúhlasím, ale odpovedal mi: Keď nás odmietli naši umelci, podporia nás v zahraničí. Takto to aj dopadlo. Jednoducho, naša politická scéna je neuveriteľné panoptikum postáv konajúcich na základe nejakého zlého scenára, kde nikto nepozná autora a všetci sa len bezducho snažia, ako nejaké marionety," konštatuje Fedor Flašík.

Keď reklama mystifikuje

Filmový kanál HBO sa v žiadnom prípade nestotožňuje s nasledujúcimi materiálmi, ktoré súvisia s uvedením koncertu skupiny Lucie na HBO," hlásal materiál v istom časopise. Ďalej sa v ňom uvádzalo, že sa skupina nedisciplinovane nedostavila na dohodnuté fotografovanie. David Koller údajne tvrdil, že práve musel opraviť u susedov v ich nájomnom dome výťah, Robert Kodym relaxoval v brdskom polesí a stratil pojem o čase, P. B. Ch. ´na ceste z K. V. zdochol motor, musel preto využiť Č. D. a dorazil až v U. T.´ a Michal Dvořák si zas pri cvičení na peck-desku v skrčení upažmo s nadhmatom natrhol deltové svalstvo.

Nejde o prvú dokonale premyslenú marketingovú mystifikáciu v súvislosti so skupinou Lucie. Podobným bolo stiahnutie z vysielania Novy vraj kontroverzného videoklipu Filipa Renča k pesničke Medvídek z Bogoty. Neskôr sa k tomuto ťahu priznal režisér otvorene. "Všetko zlé je na niečo dobré," tvrdia optimisti, ale v reklame ide priam o zaklínaciu formulku. Mimochodom, na tej mystifikácii niečo pravdy bude, keďže pri slovenskom turné Lucie padali čudné zákazy uverejňovania fotografií chlapcov z kapely bez ich autorizácie.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 515
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 825
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 635
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 787
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 339
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 443
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 743
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu