prežíva roky stabilizácie. Predstavy slovensko-talianskej spoločnosti o rýchlosti rastu tržieb sa však doteraz nenaplnili.
Problémom je rast produktivity práce, od ktorého sa odvíjajú aj reálne mzdy zamestnancov. Vlani bola priemerná mzda 9 500 korún, čím síce splnili kolektívnu zmluvu, ale ich zárobok nedosahuje celoslovenský priemer. "Naša konkurencia vo svete pracuje tak, že jeden zamestnanec ročne vyrába zisk 8 miliónov, ale náš pracovník len 800-tisíc korún. Na druhej strane v európskych krajinách je priemerný podiel na osobných nákladoch 10 až 12 percent, ale u nás ide o 20 percent. Hoci som sa tomu zo začiatku bránil, lebo podľa mňa naši ľudia teraz pracujú na 150 percentný výkon, musel som uznať výhrady talianskeho partnera k produktivite práce," povedal nám včera generálny riaditeľ ZVL AUTO spol., s. r. o. Prešov Miloslav Vysoký (na obr.).
Na otázku, ako bude do budúcnosti riešiť tento problém odpovedal, že existujú len dve cesty. Zníženie počtu zamestnancov a zvýšenie tržieb a ako dodal, pôjdu oboma cestami. Najdôležitejším prvkom v celom procese bude skvalitnenie technológie. Riešením sa má stať aj spojenie dvoch výrobných hál do jednej v snahe znížiť náklady a do tohto projektu budú pravdepodobne investovať obaja partneri 10 miliónov mariek. Kým v roku 1998 zamestnávali 836 ľudí ich tržby dosiahli výšku 307 miliónov korún, vlani s 550 pracovníkmi zdvihli tržbu na 405 miliónov korún, ale ani s týmto výsledkom sa nemôžu uspokojiť.
Dôvod je jednoduchý. Odborníci v strojárstve totiž predpokladajú, že súčasnú konjunktúru v automobilovom priemysle a výrobe ložísk pre poľnohospodárske stroje môžu ešte do roku 2002 využiť na stabilizáciu, ale potom očakávajú recesiu. "Po rokoch hasenia problémov je tu teraz prísľub dobrej perspektívy, preto je našou prvoradou úlohou znížiť prevádzkové náklady a koncentrovať výrobu. Hoci sme s vlaňajším hospodárskym výsledkom, kedy sme dosiahli zisk pred zdanením 2,1 milióna korún a zvýšili predaj o 17 percent spokojní, konkurencia vo svete je silná," uviedol generálny riaditeľ.
Podľa vnútornej štruktúry exportu až 90 percent produkcie sa predáva na zahraničných trhoch a zvyšok ostáva na domácom trhu. V uplynulom roku stúpli tržby za vývoz do USA z 10 na 44 miliónov korún, ale aj na taliansky, nemecký a český trh. Pritom z hľadiska cenovej a kvalitatívnej úrovne sa naše ložiská predávajú vo svete v druhej skupine, teda hneď po strojárskych zahraničných gigantoch. V ďalších dvoch skupinách sú ešte krajiny východného bloku Európy a Čína.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.