často nebýva nič. Žiaľ, v svetle takýchto tendencií sa s odstupom času začína v plnej nahote odhaľovať aj projekt celoplošného uplatnenia internetu do stredných a základných škôl. Projekt má názov Infovek a predčasom ho na verejnosti prezentovalo Ministerstvo školstva SR. Medzi školy, ktorým sa filozofia v dnešnej dobe nepochybne aktuálneho projektu zapáčila, bola aj Základná škola na Hradnom námestí v Kežmarku. Preto sa do projektu zapojila medzi prvými. "Výpočtová technika a vyučovací proces by sa totiž v dnešnej dobe mali vzájomne dopĺňať. Veľmi nás preto potešilo, keď nám tvorca projektu oznámil, že sme na základe úspešného spracovania projektu, boli vybraní medzi školy, kde bude projekt Infovek zrealizovaný v najbližších mesiacoch," povedal nám Vojtech Wágner, zástupca riaditeľa školy na Hradnom námestí v Kežmarku. Ako ale vzápätí dodal, od toho okamihu už prešli mesiace a projekt sa akosi nehýbe. Pôvodný časový harmonogram pritom počítal s tým, že sa výberové konanie na dodávateľa výpočtovej techniky uskutoční už na jeseň roku 2000 a samotné špeciálne učebne budú v škole zriadené už koncom spomínaného roka. "Peniaze určené na program Infovek mali pochádzať z predaja Slovenských Telekomunikácií. V súvislosti s omeškaním ich privatizácie došlo aj k časovému posunu realizácie samotného programu," oboznámil nás s dôvodmi, meškania realizácie projektu jeho vedúci Roman Baranovič ešte na jeseň minulého roka a zopakoval to aj v marci tohto roka, pričom na margo celej záležitosti pripojil osobnú vieru, že do novej interaktívnej učebne zasadnú už terajší deviataci. Žiaľ, ostalo iba pri dobrej viere."Minulý týždeň tu boli montéri a urobili nám prípojku na internet. Podľa ich vyjadrenia však vzhľadom na organizačno-finančné problémy ešte stále nie je pripojenie na túto sieť uskutočniteľné," dozvedeli sme sa od V. Wagnera. Ako sme vyrozumeli z jeho ďalších slov, táto skutočnosť bola poslednou kvapkou, ktorá preliala pohár trpezlivosti učiteľov školy, ktorí už pomaly prestávajú veriť že sa celý projekt vlastne uskutoční. Hodnota výpočtovej techniky, ktorú mala v rámci programu Infovek získať tunajšia škola je zhruba pol milióna korún. Táto suma zahŕňa počítače s príslušenstvom a programové vybavenie. Súčasťou projektu by malo byť aj ročné bezplatné pripojenie celej učebne na internet. "Zatiaľ sme dostali len množstvo CD-romov na interaktívnu výuku. Bez počítačov je to však len kopa škatúľ. Ak takto dopadli aj iné školy. Projekt Infovek predstavuje pre náš štát len umŕtvené milióny," dodal trpko V. Wagner.
Vzhľadom na túto skutočnosť sme sa znova spojili s vedúcim programu Infovek. "Súhlasím s vami, že sme sa dostali do značného časového sklzu. Súčasným kameňom úrazu je princíp verejného obstarávania, na základe ktorého sa majú školy vybaviť počítačmi. Ide o obrovskú zákazku, o ktorú bojuje veľa firiem. Stáva sa pravidlom, že keď jedna firma v procese verejného obstarávania obstojí, ostatné tento proces automaticky spochybnia a nastupuje preverovanie, ktoré vzhľadom na zákonné lehoty trvá dosť dlho. Je to ostrý boj, pričom firmám nejde o to, kedy a či vôbec školy počítače dostanú, ale predovšetkým o ich zisk," objasnil nám bez okolkov súčasné jadro problému R. Baranovič a na záver dodal: "Predpokladám, že keď sa nič mimoriadne nestane, k dovybaveniu učební výpočtovej techniky na školách, ktoré na tento krok čakajú, by malo dôjsť koncom leta a začiatkom jesenných mesiacov." O jesennom termíne však školy dostali vyrozumenie už aj minulého roku.
V súvislosti s Infovekom sme oslovili aj poslanca Národnej rady SR Milana Ištvána (na snímke), ktorý sa hrdo hlási k projektu ako k svojmu vlastnému dieťaťu. "Dosiaľ je do doňho v rámci republiky zapojených 175 škôl. Na tento rok sme na jeho rozšírenie vyčlenili čiastku 200 miliónov korún, v roku 2002 by to už mal byť dvojnásobok. Je pravda, že ak by sme chceli splniť úlohu a teda napojiť na internet všetky slovenské základné a stredné školy do roku 2004, ako sme sa pôvodne zaviazali, potrebovali by sme už teraz investovať nie dvesto ale päťsto miliónov korún," konštatoval poslanec a dodal, že v susedných Čechách sa tohoto roku nehanbili investovať položku až 15-násobne vyššiu ako my - tri miliardy korún. Aj to je príčina, prečo pedagógovia v desiatich zo 78 slovenských okresov ešte stále nemôžu svojim žiakom na konkrétnom príklade demonštrovať čo je to web alebo mail.
Autor: Peter KALETA & Robert JURIŠ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.