tohtoročnom frankfurtskom autosalóne (ten sa koná od 13. Do 23. Septembra). Pravda, v zahraničnej motoristickej tlači sa už začali objavovať rôzne „špionážne" i počítačom generované snímky novej limuzíny sedmičkového radu a tak si automobilka BMW zrejme uvedomila, že najlepšie bude novinku aspoň čiastočne „odtajniť a zverejniť aspoň niekoľko oficiálnych fotografií i základné informácie o novom modeli.
Nový typový rad 7 naznačuje celou svojou koncepciou budúcnosť automobilov špičkovej triedy. Nové BMW sa vyznačuje progresívnym a dynamickým dizajnom, inovatívnou koncepciou prezentácie údajov a ovládania (iDrive), osemvalcovými motormi s revolučnou technológiou, hliníkovým podvozkom a pokrokovou bezpečnostnou koncepciou ISIS. Elektronický systém iDrive umožňuje drastické zníženie počtu ovládacích prvkov i ich nové usporiadanie. Najdôležitejšie ovládacie prvky sú zoskupené na volante a v jeho tesnej blízkosti, niektoré ďalšie častejšie používané funkcie sa ovládajú prvkami v strede prístrojového panelu. Všetky ostatné funkcie, ako napríklad telematické služby, navigačný systém, systém ASSIST a protokolom WAP podporovaný internetový portál BMW, sa ovládajú inovatívnym ovládacím prvkom, ktorý dostal názov controller a ktorý je umiestnený na strednej konzole. Voľba jednotlivých funkcií sa uskutočňuje intuitívne a v dialógu s informačným displejom. Pre vodiča znamená uplatnenie systému iDrive zjednodušenie obsluhy a tým aj vyššiu bezpečnosť jazdy. Na pohon nových luxusných limuzín slúžia osemvalcové motory novej generácie. Tieto motory sú vystrojené systémami plynulej regulácie prakticky všetkých pre činnosť motora relevantných parametrov. Ide variabilné časovanie nasávacích i výfukových ventilov (systém Bi-Vanos), prestavovanie zdvihu ventilov (Valvetronic) a plynulú zmenu dĺžky nasávacieho potrubia (to je svetová novinka). Uplatnením týchto i ďalších inovácií sa podarilo znížiť spotrebu v porovnaní s doterajšími pohonnými jednotkami o približne 14% pri súčasnom zvýšení maximálneho výkonu tiež o 14%. Na pohon modelu 735i bude slúžiť 3,6-litrový motor, ktorého maximálny výkon je 200 kW a maximálny krútiaci moment je 360 Nm. Model 745i bude poháňaný 4,4-litrovým motorom výkonu 245 kW, ktorého maximálny krútiaci moment je až 450 Nm. Na prenos krútiaceho momentu motora na zadné kolesá slúži prvá sériovo vyrábaná šesťstupňová automatická prevodovka na svete. Táto prevodovka sa ovláda buď páčkou pod volantom, alebo tlačidlami na volante (vozidlo teda nemá klasickú radiacu páku na strednej konzole). So slabším motorom zrýchli limuzína z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy, s výkonnejším jej to trvá len 6,3 sekundy. Najvyššia rýchlosť je u oboch verzií elektronicky obmedzená na 250 km/h. Bezkonkurenčne nízka v tejto triede vozidiel je pritom spotreba, pretože slabšia pohoná jednotka spotrebuje v priemere 10,7 l/100 km, výkonnejšia 10,9 l/100 km. Podovozok je zhotovený z hliníka a je vystrojený tlmičmi s elektronicky regulovateľnou tuhosťou a vzduchovými pružinami. K zvýšeniu pasívnej bezpečnosti prispeli inovované hlavové airbagy, nové aktívne opierky hlavy na predných sedadlách i extrémne rýchla sieť ISIS, ktorá slúži na vyhodnocovanie údajov z jednotlivých snímačov a aktíváciu relevantných bezpečnostných prvkov.
Predaj nových limuzín BMW typového radu 7 sa v Európe začne 17. novembra akosi mi je ten dátum povedomý...
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.