postoje. Situácia v rodine, kde sú deti mladšieho školského veku, odlišuje sa od rodiny s dospievajúcimi potomkami.
Prvým a rozhodujúcim zmyslom prázdnin je však nevyhnutnosť odpočinku a uvoľnenia detí od ich školských povinností. Mnohé z nich počas školského roka znášajú výraznú záťaž a u niektorých dochádza k dlhodobému preťažovaniu. Aj koniec školského roka môže byť kritický. Na jednej strane vrcholí postupne narastajúca únava, na druhej strane sa práve do tohto obdobia sústreďujú záverečné školské hodnotenia, ktoré deťom prinášajú často pod vplyvom rodičov ďalšie napätie. Práve preto musí po záťažovom vrchole nasledovať čas odpočinku a upokojenia, spojený s čo najväčším odpútaním sa od školských povinností.
Nevydarené vysvedčenie netreba ustavične pripomínať. Rozumní rodičia sa zmieria s určitým neúspechom a radšej dôkladne hľadajú jeho príčiny, než aby ustavične nariekali, čo dokonca dieťaťu vyčítali jeho neúspech.
Odpútať sa od celoročnej školskej práce však neznamená, že prestáva aj výchovné úsilie rodiny. Práve naopak, často máme pre deti viac času, vidíme ich počas dovolenky celý deň, môžeme ich pozorovať v mnohých ďalších situáciách a vyhľadávať ďalšie možnosti, ako rozvíjať detskú osobnosť. U starších treba rešpektovať ich snahu hľadať si vlastné cesty a vlastný životný štýl. Je to prirodzené a rodičia tu môžu plniť úlohu taktných poradcov.
V každom prípade treba vytvoriť taký program, ktorý by bol v prvom rade priaznivý pre dieťa, pre jeho rozvoj a až potom uvažovať o tom, čo je výhodné pre rodičov. Dieťa si potrebuje cez prázdniny oddýchnuť od školskej záťaže, zmeniť prostredie, nadviazať väčší kontakt s rodičmi, získať nové skúsenosti a poznatky, rozbehnúť zaujímavé aktivity.
Takto prežité prázdniny sú tou najrozumnejšou cestou, ktorou prispievame k rozvoju detskej osobnosti a jej zdravému vývinu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.