Čching
Slávnostné otvorenie výstavby sa včera konalo v Lhase a vojenskom meste Kol-mut v provincii Čching-chaj, ktoré sa nachádza na severnom konci 1118 kilometrov dlhej trate, oznámila oficiálna čínska agentúra Sinchua.
Najmenej 80 percent plánovanej železnice bude prechádzať cez náhornú rovinu v nadmorskej výške viac než 4000 metrov. Projekt za 2,4 miliardy dolárov má pritom "veľký význam pre urýchlenie ekonomického a spoločenského rozvoja v Tibete a pre zvýšenie ekonomickej a kultúrnej výmeny," uviedol čínsky premiér Ču Žung-ťi po schválení výstavby.
Vláda najľudnatejšej krajiny sveta dúfa, že železnica, ktorú ako prvý navrhol Mao Ce-tung ešte v 50. rokoch, pomôže dosiahnuť nárast tibetského hrubého domáceho produktu o 12 percent ročne do roku 2005.
Tibetské exilové skupiny a ďalší kritici Číny však tvrdia, že realizácia projektu len urýchli ekonomickú a kultúrnu asimiláciu Tibetu. O predstave železničného spojenia do Lhasy sa v Číne hovorilo už mnohokrát, najmä po ukončení železnice do Kolmutu v roku 1984, avšak doterajšie prieskumy ju označovali za neuskutočniteľnú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.