väčšina užívateľov telefónu viac.
Za reklamovaným lacnejším telefonovaním do zahraničia a mimo mesta sa skrýva zdraženie mesačného paušálu a poplatkov za miestne hovory, ktoré využívajú ľudia najčastejšie. Od júla sa potešili len v rodinách, ktorých príbuzní sú odsťahovaní ďaleko od domova či v zahraničí.
"Ja volám k rodičom do Čiech tak tri razy do roka. Načo mi je 17 percent, ktoré ušetrím pri volaní do Čiech, keď mesačný poplatok sa zvýšil o 50 korún. Miestne poplatky by sa mali znížiť," komentovala reklamné billboardy na lacné telefonovanie do zahraničia Jaroslava Gajdošová z Martina.
Od prvého júla je pre bežného občana, ktorý volá vo svojom meste a v silnej prevádzke, telefonovanie drahšie. Impulz sa znížil z dvoch minút na jednu. Kým sme predtým za minútu zaplatili 2,50 koruny (aj s DPH), teraz to budú už 3 koruny. Mesačný poplatok stúpol o takmer 40 korún - na 244,80 koruny (aj s DPH). A vraj to nemá byť posledné zdraženie. Ako sa vyjadril prezident telekomunikácií Ladislav Mikuš, dôvodom zdražovania je fakt, že súčasná cena je jedna z najnižších v Európe.
Zľavy sú chabé
V Európe je bežné, že v cene mesačného paušálu sú zahrnuté viaceré výhody (napríklad minúty zadarmo, lacné alebo bezplatné pripojenie na internet, výhodné pripojenie na mobilnú sieť, volanie zadarmo cez víkend alebo ponuka viacerých cenovo odlišných mesačných poplatkov podľa náročnosti zákazníka).
Prvou a zatiaľ jedinou možnosťou je voľba viacerých paušálov. Slovenské telekomunikácie síce rušia doterajšiu zľavu na 11 tarifných impulzov, ale ľudia, ktorí málo telefonujú a využívajú aparát hlavne na to, aby boli zavolaní, si môžu zvoliť tzv. malý užívateľský program. Ako potvrdila aj hovorkyňa telekomunikácií Gabriela Nemkyová, ten je cenovo výhodný len pre tých, ktorí mesačne nepretelefonujú viac ako 12 impulzov. Každé ďalšie volanie nad rámec paušálu je už za 3,69 koruny. Jeho cena bude 207,90 s DPH a zákazník v ňom získava 12 voľných impulzov mesačne zadarmo. Tí, ktorí sa rozhodnú pre nový paušál za 244,80, nemajú žiadne voľné minúty. Môžu požiadať o zrušenie prípojky, ktoré je bezplatné.
Reklama nestála za to
S miliónovou reklamou nemôžu byť telekomunikácie spokojné. Ako musel priznať Ladislav Mikuš, počet klientov trvalo klesá a koncom mája po oznámení cenových úprav bol pokles približne štvornásobne vyšší ako zvyčajne. Ku koncu marca bol počet užívateľov 1,61 milióna, v súčasnosti ich je o niekoľko tisíc menej.
Okrem toho sa mnoho ľudí o pripravované zmeny nezaujímalo, dokonca ľudia ani nevedeli, že sa budú meniť predvoľby telefónnych čísel.
Autor: Vladimíra Majtánová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.