základy našej civilizácie. Ich význam pre naše dejiny vyzdvihuje aj fakt, že ich sviatok je aj štátnym sviatkom, a to aj v susednej Českej republike.
Tradícia pôsobenia Konštanína - Cyrila a Metoda patrí do našej kultúrnej pamäte. Ich význam okrem katolíckej cirkvi uznáva aj cirkev evanjelická a pravoslávna, na cyrilometodskú tradíciu sa odvoláva aj preambula Ústavy SR. V priebehu stáročí prešla však rôznymi premenami.
Cyrilometodskú tradíciu sa zvlášť kurióznym spôsobom snažili na svoje ciele použiť aj komunistický režim v Československu. V Ústrednom výbore KSČ vznikol plán na založenie "národnej cirkvi", na čele s Cyrilom a Metodom. Oboch vierozvestcov dokonca prezentovali ako prvých nositeľov ideí socializmu a bratstva s "východom" - teda Sovietskym zväzom.
Otázku trasy, po ktorej prišli Konštantín a Metod na Veľkú Moravu, donedávna rozoberali v akademických kruhoch. Predmetom verejnej diskusie sa stala v druhej polovici deväťdesiatych rokov, keď sa miestny odbor Matice slovenskej v Komárne rozhodol postaviť na verejnom priestranstve v meste sochu svätého Cyrila a Metoda, ako pamiatku na to, že práve na mieste terajšieho Komárna vkročili na moravské územie. S tým nesúhlasilo komárňanské mestské zastupiteľstvo, ktoré navrhovalo sochu umiestniť do vojenského kostola.
Podľa historikov sa však v nijakom prípade nedá so stopercentnou spoľahlivosťou určiť, kadiaľ byzantská misia prišla. "Jednoznačný doklad nemáme. Vychádza sa z geografických reálií, dobových zvyklostí pri cestovaní, situácie, ktorá vtedy panovala," hovorí profesor Richard Marsina z Katedry humanistiky Trnavskej univerzity.
Konštantín a Metod s početným sprievodom zrejme vyrazili z Konštantínopolu. "Pomerne pravdepodobnou verziou je, že z Konštantínopolu cestovali loďou po Jadranskom mori až do Akvileje. Bolo to v tých časoch bezpečnejšie ako po súši cez Bulharsko, ktoré v tom čase bolo s Byzanciou v konflikte," hovorí historik Ján Lukačka z Historického ústavu SAV.
Cestu po súši však tiež nemožno úplne vylúčiť - popri Dunaji mohli využiť staré rímske cesty.
Na územie Veľkej Moravy sa mohli dostať cez viaceré dunajské brody. "Ak išli priamo do centra Moravy, do oblasti Mikulčíc, mohli prísť cez Burgenland Devínskou bránou hore popri Morave," hovorí Lukačka. Významné brody cez Dunaj boli tiež na mieste dnešnej Bratislavy a Komárna. Tento brod pravdepodobne použili, ak mierili do Nitry.
(mar)
Autor: kl
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.