väčšine prípadov komentáre spejú k jedinému záveru čím ďalej od Bratislavy na východ, tým menej peniažkov. Košickí štátni úradníci v tejto súvislosti spomínajú aj výstavbu diaľnic. Peňazí na rozvoj diaľničnej siete podľa nich prichádza najmenej práve na východ Slovenska.
V snahe zistiť, ako to v skutočnosti je, sme sa nakontaktovali na Máriu Mikovú, riaditeľku Odboru komunikácie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Tá nám sprostredkovala informácie priamo od generálneho riaditeľa Sekcie cestnej infraštruktúry ministerstva dopravy Ing. Petra Bareka.
V prvom rade nás zaujímalo, koľko finančných prostriedkov bolo vyčlenených na stavbu diaľnic od posledných volieb, teda v rokoch 1999, 2000 a koľko je pridelených na rok 2001. Samozrejme zaujímali nás čísla osobitne za západné, stredné a východné Slovensko.
V roku 1999 bolo na diaľnice vyčlenených 7,6 miliardy korún. Z toho na západné Slovensko putovalo 2,8 miliardy, na stredné Slovensko 2,9 miliardy a na východné Slovensko o miliardu menej, teda 1,9. V minulom roku išlo zo štátneho rozpočtu na diaľnice 8,7 miliardy korún. Z toho západné Slovensko dostalo 3,5 miliardy, stredné Slovensko 2,6 mld. Sk a východné Slovensko 2,7 miliardy. V tomto roku sa na diaľniciach celkove prestavia 9,2 miliardy. Západné Slovensko dostane 3,3 mld., stredné Slovensko 3,4 a východné Slovensko 2,5 miliardy korún.
Čo tieto čísla znamenajú v praxi, teda koľko kilometrov diaľnic sa v rokoch 1999, 2000 a 2001 postavilo? V tomto období sa dobudovalo 41,3 kilometra diaľnic na plný profil, z toho na západnom Slovensku 33,6 km a na východnom len 7,7 kilometra.
"Plánovaná diaľničná sieť predstavuje jednotnú sieť. Jej plánovanie, projektová a investorská príprava vychádza z dopravnoinžinierskych priorít a hodnotenia ekonomickej efektívnosti investície. V tomto smere 'krajový aspekt' je irelevantný," uviedol na margo našej požiadavky uviesť investície podľa regiónov Ing. Peter Barek. Nuž, v každom prípade zastávame názor, že 'krajový aspekt' naznačuje priority tejto vlády.
No a keďže doposiaľ sa diaľnice stavali najmä na západnom Slovensku, zaujímalo nás, ktoré diaľničné stavby budú prioritnými v najbližšej budúcnosti. Dozvedeli sme sa, že sú to D1 Behárovce Branisko (tunel), D3 Čadca obchvat, D1 Bratislava Mierová Senecká a napokon diaľničné privádzače v Košiciach a v Žiline.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.