plavebnej správy už od skorej jari kontrolujú tak vodcov malých plavidiel,ako i kapitánov väčších lodí, aby bezpečnosť pasažierov na ich rôznych typoch nič neohrozilo.
Flotila v Košickom a Prešovskom kraji,ktorú majú pracovníci košickej pobočky pod kontrolou, má zaujímavé zloženie."Naša pôsobnosť sa týka kontroly prevádzkovateľov a majiteľov všetkých požičovní lodiek a vodných bicyklov,vodných skútrov.Do našej sféry patria pltníci a ich plte na Dunajci, ale i plavidlá v podzemí známej jaskyne Domica.Do zaujímavých oblastí ďalej patria napríklad plávajúce siete chovnej stanice pstruhov na priehrade Dedinky,raritné plávajúce zavlažovacie zariadenie na Latorici,na Ružíne sú to napr. lodenice vodných lyžiarov a hausboty pri Hámorskom moste a v lokalite Kodinec. Zaraďujú sa sem i veľké osobné lode na Zemplínskej šírave a Domaši či plávajúce bagre na štrkoviskách v Orlove, Geči a Milhosti.V tomto roku pribudla na východe aj prvá nákladná loď,ktorú má pre plavbu Bodrogom z prístavu Ladmovce do Maďarska súkromný vodný prepravca,"hovorí Ing.Ján Duňák,vedúci košickej pobočky Štátnej plavebnej správy.
Fungovanie plavidiel má svoje prísne reguly.Pobočka v Košiciach vydáva preukazy pre vodcov malých plavidiel,ktorými sú lode s kapacitou do 12 osôb a dĺžkou plavidla do 20 metrov.V ústredí Štátnej plavebnej správy v Bratislave sa získavajú kapitánske oprávnenia, samozrejme, po vykonaní predpísaných
skúšok.
V Košiciach i pred tohtoročnou hlavnou plavebnou sezónou pomáhali pripravovať sa na získanie oprávnení vodcov malých plavidiel i o morskú plavbu na plachetniciach a menších lodiach desiatkam záujemcov .Podľa inžiniera Duňákavýchodniari po skúškach nemajú problémy ani na"veľkých"moriach.
Návštevníci obľúbených východoslovenských stredísk vodnej rekreácie už zaregistrovali boom vodných skútrov.Ich majitelia tiež musia mať na takúto zábavku oprávnenia."Najmä na Zemplínskej šírave sa rekreanti na vodné skútre často sťažujú.Mnohí mladí majitelia sú veľmi nedisciplinovaní a ohrozujú ich. Okrem toho,že na Šírave a inde nebudú chýbať ani naše hliadkovacie plavidlá, mám pre rekreantov dobrú a pre nedisciplinovaných skútristov zlú správu.Pokuty za nedisciplinovanosť v tomto roku budú oveľa vyššie ako v minulosti. Kým ešte vlani mohla byť "taxa" okolo 2000 - 3000 Sk, teraz i 20 000 a v závažných prípadoch môžu previnilci zaplatiť za neprihlásenie plavidla resp. porušenie pravidiel i pol milióna korún. V praxi si upravenú výšku pokút v tejto plavebnej sezóne vyskúšali. Napríklad niektorí pltníci z Dunajca,ktorí ani po našom upozornení nerešpektovali pokyny, týkajúce sa označenia plavidiel,zaregistrovali výšku pokuty v júni až osemtisíc korún. Aj Dunajec patrí k miestam,ktoré kontrolujeme veľmi často, stáva sa totiž,že pltníci prekračujú pri plavbe stanovený počet pasažierov,"povedal inžinier J. Duňák.
Pracovníci košickej pobočky Štátnej plavebnej správy mohli konštatovať,že kvalitu plavebných služieb aj na východe Slovenska už výrazne ovplyvňuje trh a zmena vlastníckych vzťahov.Súkromní majitelia požičovní lodiek v najnavštevovanejších strediskách rekreácie sa už naučili,že s inšpektormi z Košíc nie sú žarty.Od zistenia chýb po nasledujúcu kontrolu môžu prejsť aj dva týždne a za ten čas odpláva dolu vodou poriadna suma peňazí."Vieme a chceme rozvoju kvalitnej rekreácie pri vode napomôcť.Nedávno sme napr. vyšli v ústrety štartu vyhliadkových plavidiel na Zemplínskej šírave a dohodli sme sa s kapitánmi osobnej lode,že kontrolu v záujme turistov možno uskutočniť aj v nedeľu.Dúfam,že z vlaňajška sa poučili aj ľudia,ktorí sa pokúšali na Medvedej hore prevádzkovať požičovňu lodiek načierno,bez nášho povolenia.Nelegálne to už naozaj nikde nepôjde,"povedal J. Duňák.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.