ktoré výrazne zmenili vládou predložené zákony, súvisiace s reformou verejnej správy.
Dá sa hovoriť o dobrej správe pre Slovensko?
- Je to dobrá správa hlavne pre Európsku úniu a teda, druhotne, aj pre Slovensko. Pretože v hodnotiacej správe EK bolo jednou z krátkodobých priorít aj pokračovanie reformy verejnej správy. Z hľadiska EÚ je jedno, či bude mať osem, či dvanásť samosprávnych krajov. Európska únia bude spokojná s tým, že sme spravili tento krok.
Avšak nevyužili sme tú šancu, ktorú mala táto vládna koalícia, za ktorú sa zasadzovali všetky strany vládnej koalície vo svojich stanoviskách v období minulej vlády, kde tvrdili, že chcú zmeniť zlé a nespravodlivé územné členenie Slovenska. Z tohto hľadiska to dobrá správa nie je, pretože už v roku 1997 sa pripravoval tento zákon, proti ktorému vtedajšia opozícia protestovala. Teraz je vo vláde a schválila ho.
Dá sa politicky zneužiť právomoc vlády, ktorú presadil poslanec Cuper v pozmeňovacom návrhu, teda, že vláda môže účinne presadzovať svoje predstavy do nariadení regionálnych parlamentov, prípadne ich urobiť neplatnými?
- V niektorých oblastiach si to viem úplne živo predstaviť. Ak chceme dať samosprávnym krajom moc rozhodovať napríklad o územnom pláne, záväzné časti územného plánu by mal regionálny parlament podobne ako obce prijímať vo forme všeobecne záväzného nariadenia. Ak o tom bude rozhodovať vláda, tak v rámci národného záujmu, prípadne niektorej obce, ako je to tam napísané, mohlo by prísť k obmedzovaniu právomocí regionálnych parlamentov. Tento paragraf bude nutné prehodnotiť z hľadiska ústavnosti a som presvedčený, že pán prezident nepodpíše zákon a nechá opraviť niektoré také časti.
Vzdávate sa funkcie splnomocnenca pre reformu verejnej správy. Predpokladáte, že niekto z okruhu vašich spolupracovníkov by bol ochotný prijať toto miesto?
- Funkciu splnomocnenca treba zrušiť definitívne. Aj v štatúte som mal napísané, že som menovaný splnomocnencom preto, aby som zabezpečoval nadrezortný pohľad a komunikáciu s mimovládnymi inštitúciami, medzi ktoré počítame ZMOS a organizácie tretieho sektora. V okamihu, keď sa viac presadilo stranícke videnie, je absolútne zbytočné, aby bol niekto teraz slnomocnencom pre reformu verejnej správy.
Ovplyvnila rozprava nejako výsledok hlasovania?
- Som presvedčený, že vôbec nie. Argumenty, ktoré odzneli, sa nebrali do úvahy. Neboli moje alebo úzkej skupiny ľudí, ktorí so mnou v poslednom období spolupracovali. To boli názory geografov, urbanistov a ekonómov, ktorí sa zaoberajú dve-tri desaťročia otázkami regionalizácie. Všetky boli zosmiešňované alebo boli označované za hlúposti a choré nápady, ako to odznelo. Veľká časť diskusie sa neviedla o obsahu zákonov, ale v duchu politického pretláčania, kto má viac pravdy.
Peter KUNDER
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.