rámci medzimesta sme oslovili prezidenta Slovenských telekomunikácií (ST) Ladislava Mikuša.
Zaujímalo nás, či si prezident spomínaného monopolu naozaj myslí, že proklamovanými krokmi, ktoré sa dostali do praxe od 1.júla naozaj vyšli ST v ústrety zákazníkovi. Opýtali sme sa ho teda, či Slovenské telekomunikácie uvažujú o ústretovom kroku voči zákazníkom v súvislosti so zmenou taríf miestnych hovorov, samozrejme v prospech ľudí.
"Pre tých zákazníkov, ktorým platiť mesačný paušál nevyhovuje, máme pripravený malý úživateľský program, kde budú mať pridelených dvanásť voľných impulzov. Ťažko je to však špecifikovať, pretože naša firma nie je schopná tarifikovať podľa sekundovej tarifikácie. Ale dvanásť voľných impulzov by malo znamenať 30 minútový hovor v čase víkendu. To je prvý krok dopredu, doteraz ST len zvyšovali ceny. Problém však treba vidieť komplexne, podľa dostupných analýz totiž na východnom Slovensku urobí priemerne mesačne zákazník len 30 percent miestnych hovorov. Zvyšok tvoria medzimestské, volania na mobilné čísla, či medzinárodné."
V súvislosti so zvýšením cien miestnych hovorov ste neuvažovali nad myšlienkou zvýhodniť túto formu komunikácie prípadne i na úkor reklamy, ktorá bežala v televízii?
"Pravdepodobne sme nie najšťastnejšie zvolili túto reklamu, máme na ňu veľa rôznych ohlasov. Existuje veľa podĺžností v komunikácii so zákazníkom. Som presvedčený, že reklama bude v budúcnosti ďaleko viac akceptovaná zákazníkmi, ako je tomu nateraz."
Koľko stála?
"Neviem to presne špecifikovať, ide však o určité percento z tržieb. Slovenské telekomunikácie majú určite menej na reklamu ako mobilný operátori.
Tá reklama má na jednej strane určitú vypovedaciu schopnosť, keďže hovorí o tom, že sa vzdialenosť zväčšuje, na druhej strane si ale myslím, že nám v telekomunikáciách chýba vlastná korporačná identita. Malo by ísť o jednu líniu. Momentálne robíme v tejto oblasti audit a predpokladám, že by sa aj v tejto oblasti mohla situácia zlepšiť."
Na jednej strane ste, ako tvrdíte, znížili cenu medzimestských hovorov vytvorením primárnych oblastí, na druhej však skrátením impulzu zaplatí spotrebiteľ v konečnom dôsledku viac.
"Potrebovali sme to nejako vyvážiť, to znamená, že keď niečo zlacnieme, iný nami ponúkaný produkt ide s cenou hore. Inú možnosť, žiaľbohu, nemáme, stále sme ale presvedčení, že určité typy volaní cez ST sú stále výhodnejšie, ako cez mobilných operátorov. Pevná telefónna linka je momentálne najvýhodnejšia, čo sa týka spojenia na internet, pokiaľ spojenie cez mobilných operátorov je pokiaľ nebudú mať vyššiu generáciu oveľa pomalšie za ďaleko vyššie poplatky. Zákazník by mal vidieť túto linku z viacerých pohľadov. Môžem však povedať, že v tomto roku by už k zmene cien taríf, či paušálu nemalo dôjsť."
Týmto si chcete získať zákazníka?
"Samozrejme, nechcem nikomu diktovať, čo má robiť, pretože, každý máme svoj profil, každý sme originálny a je len na človeku, ako sa rozhodne, čo je pre neho výhodnejšie."
Vaši zákazníci však na zmenu cien nereagujú podobne, ako to hlása vami predostieraná reklama. Veď ak by ste poskytovali také výhodné služby za nízke ceny, určite by ste ich nestrácali.
"Odliv zákazníkov tu je aj bude, záleží to na osobných predstavách každého, ako aj jeho ekonomickej sile. Podľa našich analýz zhruba 17 percent zákazníkov, ktorí od nás odchádzajú tak robí kvôli zvýšeniu ceny. Nasledujú firmy, ktoré neplatia účty, aj napriek tomu, že sme v tejto oblasti veľmi loajálny. Zákazníka hneď po nezaplatení účtu neodpojíme, pošleme mu niekoľkokrát upomienku a potom odpojíme stanicu. Pri znovuzapojení musí zaplatiť poplatok zhruba 350 Sk. K 31. 3. 2001 sme evidovali 1,6 milióna staníc, je však pravdou, že sa v poslednom období tento počet o niekoľko tisíc znížil.
Naproti tomu mobilný operátori, ktorí sú v konkurencii sú ďaleko agresívnejší."
Povráva sa, že váš majoritný akcionár Deutche Telecom, ktorý spravuje 51 percent akcií, je nespokojný s finančným hospodárením spoločnosti.
"Žiadne finančné problémy nemáme, neuspokojuje nás však skutočnosť, že nedosahujeme plán tržieb, ktorý sme si stanovili. Telekomunikácie momentálne prechádzajú podstatnou zmenou, centrálnym usporiadaním by sme mohli dosiahnuť úsporu nákladov až 800 miliónov korún. Nakoľko nám v roku 2003 skončí monopol na hlasovú službu, musíme sa na zmenu pripraviť."
Mnohí si určite vydýchnu...
"My konkurenciu uvítame, veď každá dobrá firma môže rásť len vtedy keď ako sa hovorí jej niekto šľape na päty. Monopol totiž znamená zánik, chceme konkurenciu podľa pravidiel hry, ktoré sú v krajine dané."
Veľa sa hovorí o prepúšťaní zamestnancov zo slovenských telekomunikácií, ako mienite riešiť prezamestnanosť vo firme?
"Telecom sa správa ako investor, pričom nám neurčuje, koľko zamestnancov má byť vo firme. Samozrejme však, že investuje s úmyslom, aby sa mu vložené peniaze po čase vrátili. Dohodli sme sa, že v priebehu dvoch rokov znížime stav zamestnancov o osem percent. Všetko však bude prebiehať v náväznosti na to, ako budú ST fungovať.Je možné, že dôjde k odlivu zamestnancov, ke´d odpredáme isté firmy. Na východnom Slovensku rušíme predovšetkým nie telekomunikačné firmy. Vlani sme zredukovali stav remeselníkov, pričom sme im dali možnosť vytvoriť si vlastnú spoločnosť a pracovať pre nás. To všetko len pokiaľ sa do toho dostanú, neskôr samozrejme musia byť schopní uživiť sa sami."
Veľa starostí vám zrejme narobilo využívanie čiernych kárt vo verejných telefónnych automatoch.
"Áno, zaznamenali sme veľké škody. Prevádzame však výmenu automatov, ktoré budú pracovať s novými čipmi. Dosiahli sme aj prvú lastovičku, keď bol za falšovanie telefónnej karty jeden zákazník odsúdený, pričom dostal tri mesiace s podmienkou."
V Košiciach budujete dátové a kontaktné centrum, znamená to, že sa budete snažiť o priblíženie zákazníkovi?
"Okrem existujúceho ekonomického a finančného informačného systému SAP bude Dátové centrum prevádzkovať nový IS "Starostlivosť o zákazníka a zúčtovania tržieb", ktorého súčasťou bude i Kontaktné centrum. Jeho hlavným poslaním bude vytvorenie nového kontaktného a predajného kanála pre styk so zákazníkmi, ktorý bude v prevádzke 24 hodín denne. V prvej etape bude v prevádzke 50 pracovísk, kde nájde uplatnenie zhruba 100 zamestnancov."
Ako ste sa už vyjadrili, pripravovaný vznik spoločnosti Energotel (vznikne ako spoločný podnik šiestich štátnych energetických spoločností (SE, SPP, Transpetrol a rozvodných závodov - ZSE, SSE a VSE).
považujete za paradoxný vzhľadom na to, že vláda po sprivatizovaní jednej telekomunikačnej firmy, vytvára ďalší štátny podnik v oblasti telekomunikácií.
"Ide o môj osobný názor a nie o stanovisko celej spoločnosti. Novú spoločnosť vítam ako konkurenta pre ST, na druhej strane nemôžem byť spokojný s informáciami v tlači, že táto firma má napríklad získať Govnet bez akéhokoľvek transparentného výberového konania a poskytnutia možnosti iným telekomunikačným operátorom. Obávam sa netransparentnosti v hospodárení budúcej spoločnosti."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.