presadiť zvýšenie cien bežných lístkov približne o 60 percent. To sa má údajne týkať "len" obyčajného cestovného (pre nepravidelne cestujúcich). Ceny traťových či týždenných predplatných lístkov (pre pravidelne cestujúcich), žiackych týždenných a mesačných lístkov by podľa týchto informácií mali vzrásť maximálne o šesť percent. Zároveň má dôjsť aj ku zdraženiu cestovného na Tatranských elektrických železniciach približne o 20 percent.
Bez zmien by mali ostať zvýhodnenia pre dôchodcov. Všetky tieto zmeny sú spájané s transformáciou železníc, ktorá bude nevyhnutne spojená s vyrovnaním cestovného v Česku, kde už rozhodli o zdražení o 60 percent, a v ďalších susedných krajinách. Je však možné, že k zvýšeniu cestovného nedôjde už v budúcom roku, nakoľko o tom v konečnom dôsledku rozhoduje vláda, a tá zrejme prihliadne na voľby a rozhodnutie zmierni, alebo odsunie. Obyčajné cestovné na trase napríklad Bratislava - Košice by teda malo stáť od februára, respektíve apríla 2002 namiesto doterajších 414 korún až 752,40 za jednu cestu.
Čo je na spomínaných informáciách pravdy, sme zisťovali priamo na ústredí železníc. Ako sme sa dozvedeli od zástupcu generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Saxu, takéto "hausnumerá" môžu človeka akurát rozčúliť. "To, čo bolo publikované, sa absolútne nezakladá na pravde, ŽSR sa správajú komerčne. Tohto roku sme dostali možnosť prvýkrát deregulovať cenu na IC vlakoch. Aj v týchto prípadoch sme však cenu zvýšili od 8 do 20 percent v závislosti od obsadenosti vlaku, no na druhej strane sme zvýšili komfort pre cestujúcich. My si jednoducho nemôžeme stanoviť cenu lístka, za ktorú by bol nepredajný," tvrdí L. Saxa.
Ako ďalej dodal, niekto chce zrejme poškodiť dobré meno železníc a vyvolať paniku. "V zmysle zákona 258 o ŽSR tarify určuje Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii SR. Schválený projekt transformácie počíta s postupným vyrovnávaním strát vo verejnej doprave, ale nie takýmto tempom. Absolútne nemáme nič spoločné s českými dráhami. Sme samostatnou firmou, ktorá si robí obchodnú politiku sama. V žiadnom prípade takéto navýšenie cien nebude. Počítame so zvýšením cestovného, ale len do výšky inflácie. Nemôžeme ísť na takú cenu, lebo akonáhle by sa z Košíc do Bratislavy dalo lacnejšie dopraviť autom stratíme cestujúcich," vysvetľuje zástupca generálneho riaditeľa železníc.
Nakoľko sa tieto informácie prevalili zo zdroja blízkeho manažmentu ŽSR, zaujímalo nás, či železnice podniknú kroky, aby autora týchto myšlienok vypátrali, prípadne, či pripravujú voči nemu nejaký postih. "Ťažko povedať, či vôbec toho človeka nájdeme, možno to je ktosi, kto s tým nemá nič spoločné. Použijeme všetky zákonné možnosti, aby sme sa bránili."
Nuž, ako to bude s tým zvyšovaním v skutočnosti, ukáže zrejme až čas.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.