Zamagurí. Ich starosta už rok bezvýsledne korešponduje s viac ako polovicou ministrov dzurindovej vlády a hľadá spôsob, ako napraviť škody spôsobené prietržou mračien a následnou storočnou vodou, ktorá zničila obecnú komunikáciu a takmer strhla dva mosty cez riečku Lechničanka. Minister vnútra mu oznámil, že požiada vládu len o náhradu nákladov vynaložených na záchranné práce. Ministerka financií odkázala, že nedisponuje legitímnymi ani finančnými možnosťami. Minister dopravy odmietol vyhovieť žiadosti na predefinovanie obecnej komunikácie na štátnu cestu, na opravu ktorej by sa predsa len ľahšie hľadali finančné prostriedky. No a predseda vlády odbil prosebníkov konštatovaním, že berie žiadosť o pomoc na vedomie. "Čaká sa na to, až sa niekomu na moste niečo stane?," sondujú otázkami Lechničania. Čiastočnú odpoveď im poskytol e-mail štátneho tajomníka ministerstva pôdohospodártva adresovaný starostovi. "Len vlani sme zaregistrovali žiadosti od 220 miest a obcí o náhradu škôd spôsobených živelnými pohromami v celkovej výške 137 miliónov korún. Nevyhoveli sme ani jednej." Všetkým zainteresovaným je zároveň jasné, že obec s 800-tisícovým ročným rozpočtom nemá šancu usporiť na päťmiliónovú investičnú akciu. Práve toľko podľa projektovej dokumentácie stojí oprava oboch podmytých mostov. Navyše, nemá ani žiaden majetok, ktorý by mohla založiť, aby získala úver. Obec sa ale nevzdáva. Starosta Vladimír Majerčák pozval na stredajšiu verejnú schôdzu občanov prednostu Okresného úradu v Kežmarku Jána Soliara. Toho prednostu, ktorý zmietol zo stola petíciu Lechničanov so žiadosťou o pomoc a označil ju ako neopodstatnenú. "Petícia je z pohľadu požiadavky i samostných obyvateľov obce v poriadku. Nie je však v našej moci pomôcť a preto skončila tak, ako skončila," tvrdí prednosta. Jedným dychom však dodáva, že kedysi mali prednostovia okresných národných výborov podstatne viac právomocí aj finančných dispozícií ako dnes. Lenže občan sa pýta: "Keď si budem chcieť dať doviezť uhlie na zimu, ako to urobím, keď pred mostom je zákaz vjazdu?" Starosta zdôvodňuje, že osadenie dopravnej značky schválilo obecné zastupiteľstvo, aby trestnoprávna zodpovednosť za pohyb na staticky narušených mostoch neležala na jeho pleciach. "Situácia je neriešiteľná. Napriek tomu musíme búšiť na dvere ďalej," posmelil sklamaného občana prednostov zástupca Jozef Harabin. Aký je teda ďalší plán? Štátna správa spoločne so samosprávou je rozhodnutá použiť mimoriadne spôsoby riešenia problému založené na využití osobných kontaktov. "Opätovne požiadame ministra Macejku o prekategorizovanie komunikácie na štátnu cestu. Znova oslovíme ministerku Schmognerovú s prosbou o poskytnutie finančnej dotácie. A ak nevyde ani to, obrátime sa na ministra Haracha, ktorý nám predčasom ponúkol inštaláciu provizónych pontónov," sľúbil J. Soliar. Obavy však zostávajú. Každé z rozhodnutí totiž bude musieť schváliť vláda.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.