nemalé problémy. Správa obsahovala oznam, že cez linku 150 je možné telefonovať zadarmo. "Pre hasičský zbor tento výmysel znamenal hotové peklo. Za normálnych okolností sedí pri telefóne jeden operátor, vo štvrtok hovory nestačili prijímať ani dvaja. Telefóny permanentne zvonili až do večera a vždy išlo o to, že volajúci žiadali hovor zadarmo. Operátori museli každému vysvetľovať, že sa dovolali ku požiarnikom. Prekvapení ostali aj samotní účastníci. Ešte šťastie, že práve v ten deň nikde nehorelo. Linky boli totiž obsadené," informoval veliteľ Jednotky Zboru požiarnej ochrany v Rožňave Zoltán Šalamon. Jedným dychom dodáva, že číslo 150 sa zneužíva často a niekedy si ho volajúci "pomýli" s Linkou dôvery. Pracovníci, pripravení na hlásenie požiaru, si následne vypočujú príbehy osamotených ľudí, ale aj spŕšku nadávok. Počas školského roka sa podobným spôsobom zabávajú hlavne deti, výnimkou však nie sú ani dospelí. V súčasnosti čiastočne pomáha identifikácia volajúceho pomocou ISDN. "Nezodpovední ľudia blokujú linku občanom, ktorí pomoc skutočne potrebujú. Môže sa stať, že sa raz situácia obráti proti nim," varoval Z. Šalamon. Revúcki požiarnici prijali vo štvrtok kvôli SMS správam 29 telefonátov. "Bol to blázinec, ako v každom požiarnom zbore na Slovensku. Niektorým sme vysvetľovali, že ide o tiesňové volanie, iní po zdvihnutí slúchadla operátorom už zložili. V priebehu dňa sa totiž rozšírilo, že cez číslo 150 sa telefonovať zadarmo nedá. Vo štvrtok sme požiar neevidovali. Našťastie sa k nám dovolali tí, ktorí potrebovali našu asistenciu pri otváraní bytu," povedal veliteľ Jednotky Zboru požiarnej ochrany v Revúcej Jozef Mikuda. Spoločnosť Eurotel sa od SMS správy dištancovala a jej vedenie nevie, odkiaľ ju mohli jej klienti dostať. Zneužívanie 150-ky nie je výnimočné ani v Revúcej. Konkrétne prípady riešia hasiči v spolupráci s políciou. Vinníkmi sú zväčša deti, ktorých rodičia o ich prehrešku často nevedia. "Občania si 150 mýlia aj s inými tiesňovými volaniami. Pomôžeme a skontaktujeme sa so zdravotníkmi, alebo s policajtmi. Operátori si však vypočujú aj vulgarizmy najhrubšieho zrna. Keď podľa identifikácie čísla tým ľuďom spätne zatelefonujeme, sú prekvapení, že poznáme číslo," uviedol J. Mikuda. Podľa neho je v prípade zneužívania tiesňových volaní potrebné vec riešiť legislatívne. Zatiaľ sa operátori musia obrniť trpezlivosťou a oznamovať, že volajúci práve blokuje linku zodpovednejším občanom, ako je on sám.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.