tisícky mobilov telefonovať z Eurotelov po vytočení tiesňového čísla 150 zadarmo. Ako sme sa dozvedeli od hasičov, počet týchto volaní cez víkend rapídne poklesol oproti náporu v uplynulý štvrtok i piatok.
Väčšina falošných volaní je zvyčajne z telefónnej búdky, ktorej umiestnenie vedia hasiči podľa volajúceho čísla identifikovať.
"Je ich dosť. V poslednom období niekoľko nocí po sebe nám vyvolávali pravdepodobne z ukradnutých mobilných telefónov. Zahlásili, že je v Haniske požiar a keď sa pracovníčky dispečingu opýtali na číslo z ktorého dotyčný volal dostali úplne iné číslo, než sa im zjavilo na displeji. Na námietku, že volajúci telefónuje z iného čísla sa ten zľakol a položil. O pár minút nato však opäť zavolal," rozhovoril sa zástupca veliteľa Mestského požiarneho zboru Zoltán Spatz (na snímke).
Pracovníčky dispečingu volajúcemu pohrozili, že vedia, o aké telefónne číslo ide a že ak neprestane, bude mať problémy s políciou. "Nepomohlo, odvetil, že on má niekoľko mobilov a nikto jeho identitu nezistí. Obrátili sme sa teda na políciu, tam sme sa však dozvedeli, že oni bez pomoci prevádzkovateľa mobilných sietí konať nevedia. Pri požiadaní správcu siete o dočasné zablokovanie telefónneho prístroja 'neúnavného telefonistu' sme ani v Globteli ani v Euroteli nepochodili," vraví Z. Spatz.
Už viac sa hasičom darí pri falošných volaniach z telefónnych búdok. V spolupráci s policajnými hliadkami sa darí vinníkov aj odhaliť. "Disponujeme telefónnymi číslami všetkých telefónnych automatov v Košiciach i na okolí. Takže, len čo sa nám objaví číslo na displeji vieme na základe zoznamu rýchlo zistiť presne z ktorej búdky prichádza volanie. V tomto smere spolupracujeme s mestskou políciou, ktorá okamžite po nahlásení pošle na predmetné miesto hliadku."
Nielen falošné ohlasovanie požiarov je zábavkou pre niektorých jedincov. Hlavne v nočných hodinách sa zväčša podnapití chlapi zabávajú na úkor dispečeriek. "Len nedávno volali v noci nejakí páni, ktorí dávali dispečerkám neslušné návrhy. Keď im však dievčatá povedali, že nech v obci XY zložia telefón, zháčili sa a rýchlo položili. Viete, máme s tým dosť starostí, takíto nespratníci nám blokujú linku, aj keď väčšinou ide len o zábavu. No v tom čase sa môže snažiť dovolať na tiesňové číslo človek, ktorý skutočne potrebuje pomoc," vysvetľuje zástupca veliteľa hasičov.
Veľakrát sa dotelefonujú na linku 150 aj deti. "Odkedy máme možnosť zistiť, kto volá, táto forma telefonátov poklesla. Robíme to jednoducho, dieťa zavolá, robí si srandu, my ho samozrejme upozorníme. Zároveň však večer vytočíme toto číslo a porozprávame sa s rodičmi. Niektorí nechcú veriť, že by išlo o ich deti, my však máme k dispozícii aj zvukový záznam hlasu," dodal Z. Spatz.
Napríklad v minulom roku na jar (vtedy býva totiž najviac telefonických "zabávačov") zaznamenali požiarnici zhruba deväťtisíc poplašných telefonátov blokujúcich tých, ktorí pomoc naozaj potrebovali.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.