s výrobou a vývozom bryndze a legalizácie salašov ako výrobných prevádzok, povedal včera novinárom generálny riaditeľ Sekcie európskej integrácie MZV SR Miroslav Adamiš. Ako dodal, maximálne obmedzenie, ktoré by EÚ mohla na Slovensko uvaliť, by bol zákaz vývozu týchto výrobkov do jednotlivých členských krajín.
V kapitole poľnohospodárstvo bude Slovensko počas belgického predsedníctva rokovať najmä o jej veterinárnej a fyto-sanitárnej časti, pričom s uzavretím celej kapitoly počíta slovenský negociačný tím až koncom budúceho roka, nakoľko pozíciu v problematickej otázke financovania bude možné podľa Adamiša definitívne dosiahnuť najskôr až po voľbách v Nemecku a vo Francúzsku. Najzložitejšie predvstupové rokovania Slovenska s Európskou úniou (EÚ) v priebehu belgického predsedníctva očakáva M. Adamiš v kapitolách životné prostredie, doprava, dane, spravodlivosť a vnútro.
Pri kapitole životné prostredie bude Slovensko žiadať na implementáciu jednotlivých legislatívnych direktív deväť prechodných období. Životné prostredie je jedinou kapitolou z takzvanej cestovnej mapy, ktorú sa Slovenskej republike napriek pôvodnému zámeru nepodarilo počas švédskeho predsedníctva dodržať.
Ďalšou prioritnou kapitolou je energetika, ktorú bola slovenská strana pripravená uzavrieť aj počas švédskeho predsedníctva. Keďže sa však členovia Európskej komisie (EK) zatiaľ nedohodli na spoločnej pozícii, obidve strany sa k tejto otázke vrátia v druhom polroku počas belgického predsedníctva. Hoci M. Adamiš pripustil, že v súčasnosti, najmä pre problémy s českým Temelínom ide o veľmi citlivú kapitolu, osobne nepredpokladá, že by s ňou Slovensko malo mať väčšie problémy. Ako povedal, slovenská strana plánuje v tejto súvislosti požiadať o päťročné prechodné obdobie na vybudovanie zásobníkov ropy.
"Doprava je kapitola, ktorá je problematická najmä zo strany Únie, najmä pokiaľ ide o takzvanú kabotáž, čiže nákladnú automobilovú dopravu medzi jednotlivými mestami v rámci jedného členského štátu," konštatoval Adamiš. V prípade, že by sa slovenskí dopravcovia chceli po vstupe našej krajiny uchádzať o zákazky v západnej Európe, museli by spĺňať prísne technické a sociálno-legislatívne kritériá. To v najbližších rokoch po našom vstupe slovenským dopravným firmám podnikanie v západnej Európe značne sťaží. Z uvedeného dôvodu považuje Adamiš obavu krajín európskej pätnástky z nekontrolovaného prílevu stredoeurópskych dopravných firiem na Západ za bezpredmetný. "Jediným problémom EÚ v tejto otázke bude nájsť spoločnú pozíciu pre všetky kandidátske krajiny," dodal.
Za ďalšiu veľmi citlivú negociačnú oblasť označil Adamiš kapitolu dane, a to najmä pre zdaňovanie alkoholu a tabakových výrobkov. Cigarety by sa v budúcnosti mali zdaňovať až na 57 percent z maloobchodnej ceny. "Aby sa Slovensko vyhlo náhlemu a drastickému zvyšovaniu cien cigariet, bude na rokovaniach požadovať päťročné prechodné obdobie aj za cenu, že sa na istý čas vystaví riziku pašovania tabakových výrobkov rakúskymi občanmi," zdôraznil riaditeľ Odboru ekonomicko-právnych vzťahov MZV SR Juraj Nociar. Ako dodal, v prípade, že by SR prechodné obdobie nezaviedla, náhle zvýšenie cien cigariet by mohlo spôsobiť oveľa pravdepodobnejší nelegálny dovoz cigariet na Slovensko z východnej Európy. Slovensko bude ďalej požadovať prechodné obdobia na zachovanie nižšej dane z pridanej hodnoty z elektrickej energie, tepla, plynu a stavebných prác realizovaných zo štátneho rozpočtu.
V súvislosti s kapitolou spravodlivosť a vnútro Adamiš ocenil, že postoj EÚ k budovaniu vnútorných a vonkajších schengenských hraníc sa postupne mení. Zatiaľ čo predtým európska pätnástka vnímala kandidátske krajiny ako samostatné celky a naliehala na vybudovanie vonkajších schengenských hraníc, v súčasnosti ich vníma predovšetkým ako budúci jednotný celok a viac pozornosti sústredí na zabezpečenie východnej schengenskej hranice. Ako poznamenal Adamiš, vstup Slovenska do EÚ nebude automaticky znamenať začiatok platnosti Schengenskej zmluvy, a preto, aj keď sa našej krajine podarí jednotlivé hranice dobudovať podľa kritérií EÚ, niekoľko rokov potrvá, kým na nich bude môcť Slovensko uplatňovať schengenský režim.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.