Myšlienka spracovať poštové zásielky počas jazdy vlakom sa po prvý raz objavila v Anglicku. Prvá vlaková pošta na skúšku fungovala 6. januára 1838 vo
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
vlaku na trati medzi Londýnom a Birminghamom. Skúška dopadla úspešne, a tak už 17. decembra v tom istom roku na tejto trati premávali denne dve vlakové pošty, denná a nočná. Vlaková pošta znamenala veľké zjednodušenie poštovej prevádzky.
Po Anglicku nasledovalo Belgicko, ktoré zaviedlo vlakovú poštu v roku 1841. Nasledovali ďalšie štáty Francúzsko a Rusko.
Filatelisti sa zaujímajú hlavne o zásielky prijaté od odosielateľov, ktorí boli na staniciach vhodené do schránok železničných vozňov. Jedine tie totiž bývajú opečiatkované poštovou dennou pečiatkou vlakovej pošty. Zo začiatku vlaková pošta pečiatkovala vo vlaku spracované zásielky nie na adresnej ale na zadnej strane (tranzitná pečiatka). V súčasnosti sa počet vlakových pôšt znížil, ale stále ešte existuje.
Z filatelistického hľadiska je cieľavedomé zbieranie pečiatok vlakovej pošty pomerne náročné pre nedokonalé katalógy a ich malý výskyt. Kartovacích prehľadov ambulantných pôšt a archívnych dokumentov je málo a nie sú komletné. Jednou z posledných pečiatok vlakovej pošty boli použité dňa 18. decembra 2000 vo vlakoch Horehronec a Čingov (viď obrázok).
Autor: Ján BOMBARA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.