jestvujúcich a vytváranie nových spoločných obecných úradovní (SOÚ). Zriadenie SOÚ viacerými obcami je v súlade so zákonom 369/1990 Zb. a tiež s prebiehajúcou reformou verejnej správy.
Na Slovensku je vysoký počet malý obcí, ktoré majú už dnes často problémy s finančnou, personálnou a odbornou prípravou na efektívne zvládnutie každodenného administratívneho výkonu kompetencií. Pilotné projekty SOÚ majú preto posilniť obce, aby dokázali efektívnejšie viesť administratívu a poskytovať občanom kvalitnejšie služby. SOÚ má byť zároveň prípravou na odborné a organizačno-technické zvládnutie presunu kompetencií na miestnu samosprávu, ktoré súvisí s reformou verejnej správy.
O podporu sa môžu uchádzať len samosprávy miest a obcí a ich združenia. Minimálne dve obce preukážu prínos využitia SOÚ pre efektívnu a odbornú spôsobilosť vykonávať kompetencie, ktoré im sú, alebo budú pridelené. Obce môžu aj združiť kapacity a ľudské zdroje v oblastiach riadenia a správy, akými sú napríklad územné plánovanie, stavebný poriadok, architektúra a životné prostredie, právny servis na úseku daní, poplatkov, penále a pokút, finančné poradenstvo, plánovanie rozvoja regiónu a podobne. Vybrané projekty získajú sumu vo výške 300 až 500-tisíc korún.
Päťdesiat percent schválených finančných projektov bude viazaných na pokrytie nákladov súvisiacich so zradením SOÚ. Tieto prostriedky budú môcť obce využiť podľa vlastného uváženia. Zvyšných 50-percent dostanú obce na konci doby trvania projektu, na základe písomnej analýzy o fungovaní a činnosti SOÚ, taktiež musia predložiť všeobecné odporúčania pre ďalšie obce a pridať aj popis čerpania týchto prostriedkov.
Podpora sa bude udeľovať na budúci rok, a preto je projekty potrebné zasielať na adresu NOS OSF do posledného októbra tohto roku. O udelení podpory rozhodne expertná komisia Programu verejnej správy NOS-OSF najneskôr do dvoch mesiacov.
koordinátori projektu Katarína Staroňová a Matúš Minárik
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.