na medzinárodnej úrovni, potreboval povolenie - CEMT. Uvedenú licenciu, ktorú vydáva riaditeľ Odboru cestnej dopravy Ministerstva pôšt a telekomunikácií v Bratislave, dostal dva roky po sebe, ale tretí pokus mu nevyšiel… A keďže sa vzdať dobre rozbehnutých obchodov len tak ľahko nehodlal, rozhodol sa ju získať inak.
"V júni 1998 som sa stretol s Vojtechom S., ktorý tak, ako ja, podniká v nákladnej doprave. Slovo dalo slovo a on sa ponúkol, že ma nakontaktuje na niekoho, kto vie licenciu CEMT vybaviť. Prejavil som záujem a potom, o niekoľko dní neskôr, mi zavolal muž, ktorý sa predstavil ako Peter P. Ubezpečil ma, že licenciu vybaví, ale potrebuje k tomu doklady od motorového vozidla. Odovzdal som mu ich a asi o týždeň sa mi opäť ozval a oznámil, že má licenciu… Dohodli sme si stretnutie na parkovisku pred OD Baumax na Moldavskej ceste v Košiciach. On mi dal licenciu a ja som mu vyplatil 60 tisíc korún. Vytrhli sme z nej spolu zopár listov, aby nebolo vidno, že je nová…" opísal obchodnú transakciu Ing. Barnabáš G. a jedným dychom tvrdil, že nevedel, že povolenie, ktoré získal, je falošné.
Ako ďalej uviedol, povolenie, ktoré získal, odovzdal vodičovi svojej firmy. Ten s ním v rámci medzinárodnej nákladnej dopravy uskutočnil v období od júna do septembra 1998 dvadsaťjeden ciest. Išlo o prepravu tovaru napríklad z Veľkej Británie do Rumunska, odtiaľ do Maďarska a potom späť do Anglicka, či Írska. Trasy sa menili, veď tovar potrebovali vyviezť, resp. doviezť aj slovenskí, či českí podnikatelia… Všetko išlo ako po masle, kým neprišiel 16. september.
Hovorí Alojz N.: "Pracujem ako vodič z povolania. S certifikátom, ktorý mi dal môj zamestnávateľ Ing. Barnabáš G., som sa preukazoval pri všetkých cestách do zahraničia. Zadržali mi ho až na maďarsko-slovenskom hraničnom priechode Vámosszabadi - Medveďov, keď som viezol tovar z belgického mesta Antverpen do Budapešti. Maďarskí colníci mi licenciu zadržali na základe podozrenia, že je falošná. Nemohol som tomu uveriť, ale presvedčil som sa o tom, keď ma zavolali, aby som si ju pozrel pod ÚV lampou…"
Rozbehlo sa vyšetrovanie a na základe jeho výsledkov, prokurátor obžaloval 43-ročného podnikateľa Ing. Barnabáša G. z trestného činu falšovania a pozmeňovania verejnej listiny, úradnej pečate a uzávery. Spolu s ním sa "zviezli" aj jeho dvaja pomocníci, 44-ročný Tibor V. a o sedem rokov mladší Peter P. Prvý z nich sa bez mučenia priznal, že mu Peter, ktorého predtým nepoznal, zavolal a opýtal sa ho, či by mu nevedel zaobstarať povolenie CEMT. "Keďže mám známeho, ktorý má dobré styky a vedel som, že také povolenie už zabezpečil, prisľúbil som, že sa s ním skúsim porozprávať. Zistil som, že môj známy to vybaví, ale bude to stáť 50 tisíc korún. Oznámil som to Petrovi a on ma ubezpečil, že je to v poriadku, že požadovanú sumu zaplatí. To sa aj stalo. Potom som sa pred budovou Ministerstva dopravy v Bratislave stretol so známym. On mi odovzdal CEMT a ja jemu peniaze. Podľa mňa bolo povolenie pravé," povedal na svoju obranu Tibor V. Zdôraznil, že meno muža, ktorý vybavil licenciu, nepozná a nevie o ňom nič bližšie.
Ani Peter P. nepoprel, že licenciu, o ktorej je reč, zadovážil pre Ing. Barnabáša prostredníctvom Tibora, ktorý bol jeho obchodným partnerom. "Keď povolenie doniesol, kontrolovali sme ho cez UV lampu a zistili sme, že je to originál. Necítim sa byť vinný z trestného činu, pretože ja som chcel Ing. Barnabášovi len pomôcť, nevedel som, že licencia je falošná. A to, že za ňu musel zaplatiť, sa mi nevidelo vôbec čudné, považoval som to za samozrejmosť, teda, že keď sa niečo také vybavuje, nie je to zadarmo…" uviedol obžalovaný.
Z odborného vyjadrenia kriminalisticko-expertízneho ústavu PZ Bratislava vyplynulo, že tlačivo licencie CEMT 1998 SK č. 0092 je falzifikát. K tomuto záveru dospeli experti na základe porovnania odtlačkov pečiatok s textom C. R. M. T. GR, ako aj pečiatky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií. Navyše, podľa zistení ministerstva, prepravná licencia na rok 1998 pod evidenčným číslom 0092 bola vydaná istej bardejovskej firme, nie firme obžalovaného. Prepravné povolenie CEMT sa považuje za verejnú listinu, ktorú je oprávnené sprostredkovávať, udeľovať a odovzdávať vnútroštátnym dopravcom len Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Povolenia sú zabezpečené proti falšovaniu tak, že každý rok sa obmieňajú skryté znaky a tlačia sa pre všetky členské štáty v Paríži.
Samosudca Okresného súdu v Dunajskej Strede v uvedenej kauze rozhodol v tzv. skrátenom konaní. Trestným rozkazom uznal všetkých troch vinnými v zmysle obžaloby. Ing. Barnabáš G., Tibor V. a tiež prokurátor, sa proti verdiktu odvolali. Prvý sa domáhal oslobodenia spod obžaloby s tým, že nemal vedomosť o tom, že licencia, ktorú si obstaral, je falošná, jeho spoluobžalovaný argumentoval tým, že on sám nemal možnosť CEMT zabezpečiť, žiadal zrušenie trestného rozkazu a zamietnutie podanej obžaloby.
V konaní pred súdom sa obžalovaným nepodarilo zbaviť viny. Naopak, všetko nasvedčovalo tomu, že si boli vedomí toho, že licenciu CEMT "vybavili" nezákonným spôsobom a že v žiadnom prípade nemohlo ísť o originál. Najlepšie to musel vedieť pán Barnabáš, ktorý mal skúsenosti s vydávaním tejto licencie. Z vlastnej skúsenosti vedel, aký je postup pri vydávaní takého povolenia, na základe čoho sa vydáva a kto je kompetentný o ňom rozhodnúť.
Na základe vykonaného dokazovania, samosudca uznal všetkých troch obžalovaných vinnými v zmysle obžaloby. Iniciátorovi protiprávneho konania Ing. Barnabášovi G. naparil 20-tisícový peňažný trest, jeho pomocníkovi Petrovi P. uložil peňažný trest vo výške 10 tisíc korún a Tibora V. ktorý bol v minulosti trikrát trestaný, "odmenil" dvanástimi mesiacmi s podmienečným odkladom na skúšobnú dobu troch rokov. Ako odznelo v zdôvodnení, konanie, ktorého sa dopustili, je pre spoločnosť nebezpečné. Okrem toho, že narušili záujem spoločnosti výlučne disponovať oprávneniami, ktoré sú v jej kompetencii, poškodili i dobré meno Slovenska a vystavili ho nebezpečenstvu zníženia, resp. odňatia licencií na medzinárodnú automobilovú dopravu. Rozhodujú o tom príslušní rezortní ministri krajín združených v organizácii medzinárodnej dopravy. Rozsudok nie je právoplatný.
Autor: Max GLAUDBACH
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.