Vtedajšiu klientelu Vysokých Tatier tvorili odborárski rekreanti a zo zahraničných turistov v nich dominovali predovšetkým "rovinatí" Maďari a hostia z vtedajšej "DDR", ktorých parkujúce nablýskané tátoše dali nie jednej tunajšej obci prívlastok "Trabantovo." Doba sa zmenila. Turistov je menej, no ich národnostné zloženie sa výrazne spestrilo a personál tatranských hotelov si musel privyknúť na to, že príslovie iný kraj iný mrav, skutočne platí. Viacerí z oslovených zamestnancov tatranských hotelov nám jednoznačne potvrdili, že zvláštnych zvykov, želaní i prostých "pikošiek" sa pri styku s klientmi nájde veľa. "Na naše pomery, sa absolútne najnezvyčajnejšie správajú hostia z Izraela, ktorí konzumujú len kóšer stravu a preto si na zájazdy so sebou privezú aj osobitného človeka s vlastným náradím, ktorý sa postará o akúkoľvek prípravu jedál," oboznámili nás v podstate s totožnou informáciou vo viacerých exkluzívnych tatranských hoteloch, ktoré sú zvyčajnou destináciou týchto výprav. "Našim kuchárom to samozrejme vyhovuje, keď len podávajú suroviny a varí niekto iný," povedala nám so smiechom recepčná hotela Patria. S osobitosťami správania sa židovských hostí nás oboznámili aj v Grandhoteli Praha v Tatranskej Lomnici. Podľa nich sú títo hostia až nezvyčajne bojazliví. "Drvivá časť požiadaviek smeruje k tomu, aby boli ubytovaní na čo najnižšom poschodí a len vo výnimočných prípadoch sú ochotní spať osamote. Väčšinou sa popárujú tak, aby boli ubytovaní aspoň dvaja na jednej izbe, ktoré ešte veľmi dôkladne zamykajú. Otázka bezpečnosti a zamykanie je u nich skutočne prvoradá. Častou požiadavkou pri rezervovaní ubytovania je to, aby boli aj kúpeľňové dvere zamykateľné," povedala nám recepčná Grandhotela Praha dodávajúc, že spomínaní hostia si mimoriadne potrpia aj na ochranu svojich cestovných dokladov. V nijakom prípade ich nenechajú ležať na recepcii a na požiadanie ich vyťahujú z najneuveriteľnejších zákutí svojho odevu - ponožky, či spodné prádlo nevynímajúc. Zamestnanci hotelov sa vo svojom rozprávaní nevyhli ani povestnej židovskej šetrnosti. "Nejaké "sprepitné" od nich neočakávajte. Batožinu si vynesú radšej sami, pretože je to platená služba. Pri vydávaní si počkajú aj na desaťhaliernik a za služby platia väčšinou kreditnými kartami, pretože je to pre nich pri prepočte cez devízový kurz stred výhodnejšie," povedal nám na margo tejto témy jeden z recepčných, dodávajúc že príslušníci iných nacionalít sú podstatne štedrejší. No majú aj špecifické želania. "Jeden manželský pár z Holandska si u nás chcel rezervovať vyhliadkový let nad Vysokými Tatrami. Ich podmienkou však bolo to, aby si do lietadla mohli zobrať aj svojho psa," dozvedeli sme sa o špecifickom želaní v Grandhoteli Praha, pričom s podobným nezvyčajným želaním sa na zamestnancov hotela Patria obrátili kórejskí hostia, ktorí tesne po polnoci žiadali neodkladnú výmenu apartmánu, pretože po tom, v ktorom boli ubytovaní sa vraj prechádzal duch.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.