Korzár logo Korzár

Opel inovoval Combo

Vozidlá, patriace do kategórie ľahkých dodávkových automobilov, sa v Európe tešia stále rastúcej obľube. V roku 1994 bolo v uvedenej kategórii na

európskom trhu zaregistrovaných 318000 nových automobilov, v minulom roku to bolo už 639000 automobilov. Tieto automobily sa dobre uplatňujú najmä v sektore služieb, v rôznych kuriérnych, prepravných, rozvážkových a servisných firmách. Medzi populárne dodávkové automobily patrí aj Opel Combo - od roku 1993 sa v Európe predalo 270000 týchto vozidiel. Na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte predstaví firma Opel už tretiu generáciu modelu Combo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Inovované Combo spája priestrannosť a robustnosť úžitkových vozidiel s pohodlím a jazdnými vlastnosťami moderných osobných áut. V porovnaní s doterajším modelom vzrástol rázvor o 236 mm (na 2716 mm) a dĺžka o 93 mm (na 4323 mm). Zväčšením dĺžky i rázvoru sa zväčšil priestor pre náklad, a to na 3200 litrov. Náklad môže mať hmotnosť až 810 kg, pričom vozidlo môže ešte ťahať príves s celkovou hmotnosťou až 1200 kg. Ložná plocha vozidla je dlhá 178 cm a široká 138 cm (medzi podbehmi 113 cm). Na želanie môže byť Combo vystrojené posuvnými dverami na oboch stranách. Symetricky delené zadné dvere umožňujú nakladanie tovaru na štandardizovaných euro-paletách. Za kabínou je tuhá prepážka, ktorá zabraňuje preniknutiu prevážaných predmetov do interiéru vozidla a ktorej ochranné vlastnosti boli overené náročnými bariérovými testami. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené sklopným sedadlom spolujazdca, čo umožní prevážať vo vozidle predmety dlhé až 270 cm. V takomto prípade sa polovica ochrannej prepážky priklopí zboku k sedadlu, ktorý je i v takejto konfigurácii interiéru chránený pred prípadným kontaktom s prevážanými predmetmi. Vďaka galvanizácii prakticky všetkých karosárskych dielov môže Opel poskytovať 12-ročnú záruku na to, že nedôjde k prehrzdaveniu karosérie. Combo technicky vychádza z modelu Corsa najnovšej generácie a je preto vystrojený prakticky rovnakými prvkami aktívnej a pasívnej bezpečnosti ako Corsa. Do sériového bezpečnostného výstroja patria veľkoobjemové čelné airbagy, predpínače a obmedzovače napnutia bezpečnostných pásov i patentovaný systém bezpečnostného uchytenia pedálov. Na želanie sa dodávajú aktívne opierky hlavy i antiblokovací systém. Combo môže byť vystrojené rôznymi audiosystémami, pričom niektoré z ich možno ovládať tlačidlami na volante. Najmä vodiči kuriérnych a rozvážkových služieb vo veľkomestách ocenia navigačný systém i asistenčný systém OnStar.

SkryťVypnúť reklamu

Pre Combo sú k dispozícii tri pohonné jednotky. Najvýkonnejšou z nich je 1,6-litrový zážihový motor, ktorého maximálny výkon je 64 kW a maximálny krútiaci moment je 138 Nm. S týmto motorom, ktorého celková priemerná spotreba je 7,8 l/100 km, zrýchli nová dodávka z 0 na 100 km/h za 14 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 164 km/h. Okrem uvedeného motora sú v ponuke aj dve verzie úsporného prepĺňaného 1,7-lirového vznetového motora - slabšia má výkon 48 kW, výkonnejšia 55 kW. Priemerná spotreba týchto motorov je len 5,8 l/100 km.

Na trhu sa ako prvá objaví dvojmiestna verzia Combo Cargo, ale približne o pol roka neskôr sa začne predávať aj päťmiestny model Combo Tour, ktorý bude akousi kombináciou úžitkového a rodinného automobilu. Combo novej generácie sa bude vyrábať v závode firmy Opel v portugalskom Azambuji.

SkryťVypnúť reklamu

Novinkou je Firebolt

U nás málo známa americká firma Buell, patriaca pod Harley-Davidson, rozširuje svoj sortiment o nový športový motocykel s označením XB9R Firebolt.

K najdôležitejším technickým novinkám tohto motocykla patrí vzduchom chladený vidlicový dvojvalcový motor, ktorý má zdvihový objem 984 cm3 a ktorého maximálny výkon je 68 kW. Novinkou je aj hliníkový rám s integrovanou palivovou nádržou a kyvná vidlica, ktorá je tiež zhotovená z ľahkého kovu a ktorá súčassne slúži aj ako olejová nádrž. Zaujímavo je riešená aj predná kotúčová brzda, ktorej kotúč má priemer 375 mm a je plávajúco uložený na vonkajšom konci ramien kolesa, tesne pri ráfiku. Motocykel má rázvor 1321 mm a jeho predná vidlica má sklon 21o. Pri návrhu motocykla XB9R Firebolt sa uplatnili také konštrukčné zásady zakladateľa firmy Erika Buella, akými sú centralizácia hmôt, nízko položené ťažisko a minimalizácia neodpružených hmôt. Nový motocykel sa začne predávať pravdepodobne v januári 2002. Okrem spomenutej novinky sú v sortimente firmy Buell dva osvedčené motocykle, označené X1 a M2.

SkryťVypnúť reklamu

Absolvovali "vodíkové" turné

Jedným z "najhorúcejších" kandidátov na palivo budúcnosti je bezpochyby vodík, ktorého spaľovaním vzniká prakticky čistá vodná para. Paradoxné pritom je, že v súvislosti s vodíkom by sme skôr mohli hovoriť o "najchladnejšom" kandidátovi, pretože vodík sa obvykle uchováva v skvapalnenom stave, pri teplote približne -253oC.

Jednou z firiem, ktorá sa mimoriadne angažuje pri vývoji vozidiel, poháňaných vodíkom, je mníchovská firma BMW. Táto firma sa vývoju vodíkových technológií venuje už vyše 20 rokov. Ako prvý výrobca automobilov na svete vyrobila firma BMW malú sériu limuzín, poháňaných vodíkom. Ide o vozidlá typu 750hL, ktorých dvanásťvalcový motor je upravený tak, že môže spaľovať aj vodík. Tieto vozidlá vyslala nedávno firma BMW na svetové turné s cieľom demonštrovať výhody vodíkového pohonu a upozorniť na ešte nevyriešené problémy, z ktorých na najpodstatnejší možno považovať ekonomicky prijateľný spôsob výroby samotného vodíka. Prvou zastávkou na uvedenom turné bol emirát Dubaj, ktorý má veľké plány pri využívaní slnečnej energie. Práve táto energia - ako jedna z regeneratívnych foriem energie - sa môže v budúcnosti uplatniť pri výrobe vodíka z vody. Druhou zastávkou bol Brusel, ktorý je takpovediac hlavným mestom Európskej únie a v ktorom šéfovia BMW lobujú za podporu programov na využívanie ekologicky prijateľného vodíka. Treťou zastávkou bolo talianske Miláno, kde sa má v blízkej budúcnosti vybudovať čerpacia stanica na vodík. Zastávka v japonskom Tokiu demonštrovala spoločné ciele Japonska a BMW pri vývoji a uplatnení vodíkových technológií. Finálnou stanicou tohto turné, ktorého oficiálny názov je CleanEnergy WorldTour 2001, čiže svetové turné čistej energie 2001, bolo kalifornské veľkomesto Los Angeles. Vodíkom poháňané bavoráky sa tam zúčastnili na oficiálnom otvorení vodíkovej čerpacej stanice, ktorá bola vybudovaná v skúšobnom centre firmy BMW v Oxnarde. Predstavenie vozidiel na vodíkový pohon práve v Kalifornii má mimoriadny význam, pretože tento americký štát má najprísnejšie normy, týkajúce sa čistoty ovzdušia a preto podporuje zavedenie vodíka ako "čistého" paliva. Ako povedal dr.Göschel, člen predstavenstva firmy BMW, v Kalifornii sú ekológia a energia zakotvené vo vedomí občanov i politikov silnejšie ako hocikde inde.

Vodíkom poháňané vozidlá BMW 750hL absolvovali už na cestách a diaľniciach celého sveta vyše 140000 kilometrov, a to bez vážnejších problémov. Na snímke sú dve z týchto vozidiel pred kalifornskou solárnou elektrárňou Kremer Junction, v ktorej sa zo slnečnej energie produkuje elektrická energia.

V Česku vyrábajú aj trojkolku

U nás prakticky neznáma česká firma Aerdiesel CZ uviedla nedávno na trh ľahké úžitkové vozidlo, ktoré je výnimočné najmä tým, že má len tri kolesá. Vozidlo s označením ECO 34 je vlastne modernizovanou verziou vozidla ECO 30, montovaného v licencii talianskej firmy Aerdiesel.

Trojkolesové vozidlo ECO 34 sa od ostatných trojkoliek odlišuje najmä tým, že jeho predné koleso nie je ovládané riadidlami motocyklového typu, ale klasickým volantom (prostredníctvom prevodky riadenia). Robustná trojkolka má kabínu z plastickej hmoty a dobre sa uplatní najmä v komunálnych službách. Základnou verziou je jednostraná sklápačka, ale trojkolka sa dodáva aj ako valník, sypač, zametacie či polievacie vozidlo. Na želanie sa montuje hliníková alebo plastová skriňa. Dodáva sa aj verzia na zber odpadkov, vystrojená zariadením na vysypávanie kontajnerov a prípadne aj lisom na stláčanie odpadkov. Dvojmiestne vozidlo je poháňané 1,2-litrovým vznetovým motorom Lombardini, ktorého maximálny výkon je 24,2 kW pri 3600 ot/min. Trojkolka je dlhá 3940 mm, široká 1640 mm a vysoká rovné dva metre. Ložná plocha valníka má dĺžku 2350 mm a šírku 1460 mm. Vozidlo je vystrojené hydraulickými brzdami a elektricky poháňaným hydraulickým systémom sklápania korby a pohonu prídavných mechanizmov. Maximálna rýchlosť tohto užitočného vozidielka je 70 km/h, priemerná spotreba je okolo 6 l/100 km.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 311
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 141
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 230
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 555
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 142
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 266
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 125
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 366
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 717
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 239
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 454
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 615
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 607
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 366
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 717
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 239
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 454
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 615
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 607
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu