odškodniť. U nás zatiaľ tieto móresy príliš zaužívané nie sú, ľudia sa akosi o svoje práva boja bojovať. Možno je to dané skutočnosťou, že podľa prieskumov majú Slováci nízke právne vedomie.
V prípade cestovania vlakom sa môže ľahko stať, že sa načas neprepravíte na miesto určenia. Rýchlik jednoducho zmešká svoj príchod a vy kvôli nemu nestihnete obchodné rokovanie. V tejto súvislosti môžete prísť o lukratívnu zmluvu a tým aj o slušný balík peňazí. Zisk sa tak dostane do sfér nenávratna. Koho vtedy obviňovať? Možno je to na prvý pohľad pritiahnuté za vlasy, no podobné prípady sa skutočne stávajú. A nielen v súvislosti s obchodom.
Podľa vyjadrenia zástupcu generálneho riaditeľa Železníc SR Ing. Ladislava Saxu si môže každý občan uplatniť právo na reklamáciu. "Záleží však na tom, prečo predmetný vlak mešká. V podstate sme takýto prípad žaloby ešte nemali, no reálne je to možné. Veď si len zoberme príklad žalôb veľkých výrobcov cigariet v USA. Už neraz museli zaplatiť vysoké odškodné obetiam fajčenia," hovorí L. Saxa, pričom dodáva, že aj za tým treba hľadať detaily. "Ak na trať spadne strom, či dôjde k prírodnej katastrofe, ktorú nemôžeme ovplyvniť, samozrejme, že železnice nemôžu zodpovedať za meškanie. Aj v tomto prípade však platí, že ak si niekto najme dobrého právnika, môže sa mu podariť odškodnenie vysúdiť. My sa však riadime pravidlami reklamácií. Ak mešká IC vlak, má občan právo na vrátenie príplatku. Nech mi však nik nehovorí, že na obchodné stretnutie cestuje na poslednú chvíľu."
Práve EC a IC vlakom sa hovorí, že sú manažérskymi. A hoci to vyzerá tak, že o IC vlaky pravidelne premávajúce medzi Bratislavou a Košicami možno železnice prídu, prepravca by mal zabezpečiť plynulosť dopravy podľa cestovného poriadku. "Právo z prepravy cestujúcich, ak ide o vrátenie cestovného alebo iných súm z prepravy cestujúcich, môže uplatniť na železnici ten, kto predloží príslušný cestovný doklad," dozvedame sa z reklamačného poriadku. Alebo podľa okolností prípadu tiež osvedčenie železnice o tom, že cestovný lístok nepoužil, alebo použil len čiastočne. "Ak sa reklamácia nevybaví, alebo zamietne, cestujúci môže svoj nárok uplatniť súdnou cestou. Reklamáciu je potrebné uplatniť bez zbytočného odkladu, najneskoršie však do 6 mesiacov odo dňa uzavretia prepravnej zmluvy. Po tejto lehote totiž právo na reklamáciu zaniká," vraví L. Saxa.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.