Korzár logo Korzár

Lokomotívy vyrobené v 19. storočí predznamenali prudký rozmach železníc

Zavedenie parnej železničnej prevádzky značnou mierou ovplyvnilo ďalšie smerovanie dopravy na našom území. Udalosťou, ktorá sa zaradila medzi

významné činitele bolo otvorenie Severnej dráhy cisára Ferdinanda. Viedla z Viedne cez Břeclav, Přerov, dnešnú Ostravu a ďalej pokračovala do poľského Krakova. Stephensonova továreň vyrobila pre Severnú dráhu prvé dve, navzájom si podobné lokomotívy s názvom Austria a Moravia. Jednotlivé diely sa prepravovali komplikovaným, ale na dnešné pomery trochu i kurióznym spôsobom najprv cez more loďou, potom za pomoci konských povozov. Montáž už, samozrejme, prebiehala v tunajších končinách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lokomotíva Moravia sa používala pri stavbe dráhy Břeclav Brno a na stavenisko vychádzala z Rajhradu pri Brne. Do Brna po prvý raz prišla 11. 11. 1838 a medzi Rajhradom a Brnom prepravovala vlaky od 15. 12. 1838. Lokomotíva bola menšia, výkon sa pohyboval okolo 12 kW, čo je približne asi 20 koní. Vpredu mala nosné dvojkolesie a za ním hnacie kolesá priemeru 1525 mm. Obidva valce s vŕtaním 254 mm boli umiestnené v prednej časti pod kotlom medzi rámom. V malo kotli bolo 121 žiarových trubiek, rošt mal plochu 0,70 m2. Výhrevná plocha merala 39,7 m2. Tlak pary môžeme iba odhadnúť približne 500 kPA. Austria aj Moravia sa žiaľ v prevádzke veľmi neosvedčili. V rokoch 1846 až 1847 sa stiahli z prevádzky a roku 1852 zošrotovali.

SkryťVypnúť reklamu

Inou lokomotívou, ktorá pôsobila v počiatkoch rozvoja železníc na našich územiach bola lokomotíva Komet. V počte iba niekoľkých kusov ich roku 1862 vyrobila viedenská lokomotívka Sigl. Stroj mal jedno hnacie dvojkolesie, ktoré malo priemer kolesa 1980 mm. V tej dobe ešte nemali búdku. Používali sa pre rýchlikovú prepravu z Viedne cez Břeclav do Brna. Keď v roku 1873 vypukla finančná kríza a Severnej dráhe cisára Ferdinanda chýbali lokomotívy pre vlaky nákladné, osobné a pre posun, spoločnosť sa rozhodla rýchlikové lokomotívy prestavať práve pre takéto použitie. Následkom krízy množstvo rýchlikov výrazne kleslo a tak to bol plán, ktorý sa dal realizovať. Lokomotívy boli prestavané tak, aby mali ešte jedno spriahnuté dvojkolesie. Do niektorých sa zabudoval nový kotol s tlakom pary 1000 kPA, čím sa zvýšil výkon na 250 kW a rozjazdová sila až na 45 kN (4480 Mp).

SkryťVypnúť reklamu

Lokomotíva Komet dostala po prestavbe aj búdku. Rýchliková preprava však nezanikla. Pred viac ako sto rokmi sa jazdilo medzi stanicami Břeclav a dnešnou Ostravou s rýchlikmi, ktoré mali dvanásť dvojnápravových vozňov o hmotnosti až 120 t. Nevýhodou však bolo, že tieto rýchliky boli s lokomotívami typu Komet veľmi pomalé a iba s veľkou námahou dokázali dodržovať rýchlosť 45 km/h.

Pravdou však ostáva, že i tieto lokomotívy vyrobené v 19. storočí predznamenali prudký rozmach železníc nielen u nás, ale aj na celom svete.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 998
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 920
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 460
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 723
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 378
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 259
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 689
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


15
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 6
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


2
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu