musia urýchlene vyhľadať lekársku pomoc. Odborníci odporúčajú vypiť denne niekoľko litrov tekutín, aby sa organizmus s náporom tepla vyrovnal. Obzvlášť rizikovou skupinou sú vodiči mestskej hromadnej dopravy. V priemere deväťhodinových zmenách prepravujú naprieč mestom stovky cestujúcich, pričom za ich prepravu nesú plnú zodpovednosť. Keď je vonku hic, oni sedia v autobuse, či električke a slnko na nich cez sklo praží, je ich úloha o to ťažšia. Aj preto nás zaujímalo, ako sa Dopravný podnik mesta Košíc stará o pitný režim svojich zamestnancov.
"Dostávame stravné lístky, za ktoré si kupujeme tak jedlo, ako aj vodu. Nie je to veľa, ale čo máme robiť. Na konečnej zastávke máme vodovod, aspoň tam sa osviežime. V takých horúčavách nie je jednoduché jazdiť, ľudia vyhľadávajú skôr tieň. No je to naša práca, aj keď by sa zišlo čo - to s tým urobiť," povedal nám vodič linky č. 36 Anton Angelovič.
Aj jeho starší kolega František Petraník má pocit, že šoférovať v horúčave nie je nič príjemné.
"Dostávame 15 korún na deň, ale len počas letných mesiacov. Táto suma sa však zahŕňa do výplaty a následne sa zdaňuje. Nie je to veľa, veď čo si už počas zmeny, ktorá trvá od 8,5 do 10,5 hodiny, za pätnásť korún na pitie kúpite? Jednu salvatorku, ktorá aj tak skoro oteplie. Minulý rok sme dostávali salvatorku na konečnej, no teraz pristúpil podnik k inému systému zabezpečenia pitného režimu. Začiatkom roka sme mali problémy aj so stravnými lístkami. Podnik nemal peniaze a preto sme ich nedostávali. Našťastie, nateraz sa všetko v tomto smere vyrovnalo," hovorí F. Petraník, pričom dodáva, že v súčasnosti je už ohľadne jazdenia situácia s novými autobusmi oveľa lepšia.
"Sú vybavené ventilátormi, trocha nás to osvieži, no piť musíme pri každej otočke, človeka to slnko predsa len unaví."
Podľa dopravného námestníka DPMK Arpáda Schwartza je zabezpečenie pitného režimu zamestnancov dopravného podniku zakotvené v kolektívnej zmluve.
"Poskytujeme finančné plnenie vo výške 15 Sk na zmenu počas najteplejších mesiacov v roku. Predtým to bolo 10 Sk, pričom vodiči majú možnosť osviežiť sa aj na niektorých konečných zastávkach. Šoféri sú však podľa mňa na teplo zvyknutí, jazdia celý rok, vedia, že po zime príde leto. Skúšali sme aj iné systémy, v minulosti sme im dávali fľaše salvatorky, no to sa nám neosvedčilo. Bol v tom chaos, niekto si zobral aj dve, inému sa neušlo nič. Nehovoriac o tom, že prázdne fľaše sa strácali. Nakoniec sme pristúpili k tomu, čo platí dnes k všeobecnej spokojnosti," uviedol nás do obrazu dopravný námestník.
V súvislosti so zavedením poslednej etapy zmien linkového vedenia do praxe uviedol, že dopravný podnik nateraz žiadne vážnejšie ponosy nezaznamenal.
"Konkrétny obraz si však urobíme až po zrušení obmedzení prázdninového obdobia. Momentálne premávame bez problémov, dokonca ani o financiách sa toho počas uhorkovej sezóny nenahovorí. V predpredajoch vymieňame doplnky knižného poriadku, ktoré sa týkajú nedávno zavedených zmien v doprave. Samozrejme, táto služba je zadarmo."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.