filozofiu sa začal zajuímať už vo svojich patnástich rokoch. Dlhé roky študoval rozne európske filozofie, dokonca i taoismus a budhismus. Je autorem sedemzvazkových dejín svetovej filozofie a radu vlastných filozofických prác. Po revolúcii ho osud zavial na Slovensko, kde žije dodnes.
"Som rodený Pražan, ale pred desiatimi rokmi som dostal ponuku prednášať indickú a čínsku filozofiu na univerzite v Bratislave. Nikdy som nemal stálé zamestnanie, pretože som od narodenia v invalidnom dochodku, a tak som to vzal. Slováci boli ´veľmi ústretoví´, dali mi i byt," povedal agentúre Korzo.
K našim susedom odišiel spoločne se svojou družkou Júliiou, tá však za tri roky zomrela. Po jej smrti si Zbyněk Fišer, aby neupadol do demoralizácie, nabral množstvo práce, predovšetkým filozofické prednášky na troch vysokých školách.
"Ja vlastne nerád prednášam, nemyslím si, že som pedagogický typ. Oni však všetci tvrdia, ako ma radi počúvajú," podotýka.
V Brne pokrstil dve knihy: Bezejmennou, napísanú v roku 1985, a 677 z roku 1977, z nich sa obe zaoberajú Chartou 77. "Nikdy so sa nemohol sťažovať na nedostatok čitateľov. V samizdate sa moje knižky šírili ako oheň po stepi."
Filozof je presvedčený, že dnešná mládež by mala byť velmi podrobne informovaná o tom, ako se ich rodičia chovali za totality. Pokiaľ to nevedia, získavajú naprosto skreslený obraz o našej minulosti.
"Je, bohužiaľ, nutné konštatovať, že 99 percent ľudí nadávalo od rána do večera na režim a Sovietsky zvaz, ale rovnakých 99 percent veľmi uprimne pracovalo na aktívnej podpore komunizmu. Mladí nie sú poučení o tom, že ich rodičia boli absolútnymi pokrytcami, a to hovorímm velmi slušne."
Život na Slovensku Zbyněk Fišer alias Egon Bondy miluje."O Slovensko se vôbec nikto nezajuíma. My tam máme pokoj svatý. Rozkradnuté je to tam rovnako ako v Česku a ľudia už vedia, že niet čo ukradnúť. Pre sústredenú vedeckú prácu sú tam preto pomerne priaznivé podmienky. Ja som spokojný, i keď mám ten najnižší dôchodok. Na druhej strane, keby som bol odkázaný len na naň, tak by som biedne zahynul. Chvalabohu, je na Slovensku zopár ľudí, ktorí sa cítia morálne zaviazaní a podporujú človeka v núdzi."
Súčasný vývoj vníma filozof veľmi negativne, je podľa neho hypersenzitívny.
"Vadí mi veľké zníženie vzdelanosti, zájmu o vzdelanie, nahradenie umenia škvarou. Vďaka tomu, že nemám televíziu ani rádio a noviny nečítam, somm uchránený od najhoršieho. Je to moja psychohygiena. Keď idem po ulici a vidím nejaký billboard akoby hrom do mňa udrel. Také je to hlúpe a sprosté. A aký to je podvod! Vôbec perspektivne je na celom svete situácia neobyčejne zložitá, nastúpila globalizácia vynútená najnovšími technológiami. Lenže sa to robí improvizovane, pod tlakom technologického rozvoja, a ja z toho mám veľké obavy. Podotýkam, že sú to pre mňa otázky filozofické, o politiku sa zásadne nezaujímam."
Racionálnym riešením by podľa neho bolo, keby sa zišli rozumne a pokojne uvažujúci intelektuálovia zo všetkých vedných odborov, ktorí nie sú zainteresovaní na zisku z predaje, z výroby. "V debatách by sa asi zhodli na tom, že by sa mali urobiť základné bezpečnostné opatrenia, teda spomaliť alebo stúpnuť aj keď len na určitý čas technologický rozvoj. My totiž nevieme, čo to s nami napácha! Robíme niečo a nepoznáme dôsledky. Začínajúc prehnaným zavádzaním informatiky a končiac klonovaním. Jednoducho, bolo by dobré použiť zdravý sedliacky rozum," miení filozof.
-maš- / agentura Korzo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.