propozíciu úpravy trasy MHD. So spomínaným návrhom náš podnik súhlasil a samotná zmena je preto z našej strany už len operatívnou záležitosťou," potvrdil nám Ing. Michal Greguška (na snímke), riaditeľ štátneho podniku Slovenská autobusová doprava v Poprade. Medzi poslancami mestského zastupiteľstva, ktorí túto zmenu iniciovali a dopravným prepravcom teda došlo k rýchlej dohode a obyvatelia mesta, ktorí túto, aktuálne jedinú linku MHD využívajú, môžu byť spokojní. Zo slov riaditeľa štátneho podniku SAD Poprad, sme však vyrozumeli aj inú skutočnosť, ktorá miestnu cestujúcu verejnosť asi nepoteší. Súčasná hystéria zdražovania, totiž neminie ani cenu cestovného lístka MHD v Kežmarku. "Toto cestovné sme naposledy upravovali v minulom roku. V súčasnosti sú ceny lístkov na MHD v jednotlivých mestách regiónu, ktoré patria pod našu správu, značne diferencované. Najvyššie cestovné je momentálne v Poprade, kde jednorazový lístok stojí sedem korún. V Levoči a vo Svite je to o korunu menej. Cena jednorázového lístka na MHD v Kežmarku je momentálne päť korún, čo je najnižšie cestovné s akým sa na Slovensku môžete stretnúť. Takúto cenu môžeme v súčasnosti pokladať za raritnú a v blízkej budúcnosti sa určite zmení," oboznámil nás Michal Greguška, konštatujúc, že z takéhoto cestovného sa aj napriek štátnej dotácii nedajú vykryť straty. Okrem toho sa z vybratých tržieb musia zabezpečiť prostriedky na rekonštrukciu a kontinuálnu obnovu vozového parku. "Ak takéto zdroje nenájdeme, môže sa stať, že o nejaký čas spoje MHD zaniknú," predniesol nám pomerne čiernu víziu budúcnosti riaditeľ popradského prepravného podniku. Ako dodal ďalej, MHD je vo všeobecnosti stratovou záležitosťou. Relatívne najlepšie hospodárske výsledky však predsa len dosahujú popradské linky, čo súvisí so zaradením najväčšieho počtu autobusov, ich frekvenciou a pomerne veľkým počtom cestujúcej verejnosti. V ostatných mestách je situácia diametrálne odlišná. Napríklad hospodárske výsledky MHD vo Svite absolútne zdecimovali odpisy nového malokapacitného autobusa, ktorý SAD kúpila za polmilióna korún a na svitovskú linku mestskej hromadnej dopravy bol nasadený v minulom roku. Nesporne zaujímavým faktom je to, že najnižšu stratu vykazuje MHD v Kežmarku a to aj napriek najnižšiemu cestovnému a tržbám na ubehnutý kilometer na jedného cestujúceho. "Je to spôsobené nerovnomerným rozdelením dotácií zo štátneho rozpočtu pre jednotlivé mestá. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií už niekoľko rokov Kežmarok doslova zvýhodňuje, pritom štátna dotácia pre porovnateľné mestá je značne podhodnotená," tvrdí M. Greguška. Napriek tomu sa bude cena cestovného v každom prípade meniť. Posledné stretnutie zástupcov mesta Kežmarok a štátneho podniku SAD vyústilo k stanovisku, že cena cestovného lístka MHD sa v Kežmarku zdvihne o jednu korunu. "O úpravu cestovného ešte musíme požiadať Okresný úrad v Kežmarku a svoje stanovisko ešte predloží aj tunajší Mestský úrad. Definitívne sa o cene cestovného v Kežmarku rozhodne v priebehu nasledujúcich dvoch mesiacov," povedal na záver Michal Greguška. Ako sme vyrozumeli z jeho ďalších slov, o podobnej úprave cestovného v iných mestách bude SAD uvažovať na budúci rok.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.