podujatiach (Cypre, Acropolis a Safari) sa šampionát "vracia" k svojej klasike, ktorá zvyčajne uzatvára sériu rýchlych európskych šotolinových pretekov. Jazdí sa v nádhernom drsnom prostredí severských lesov, ktorý sú posiate veľkým množstvom jazierok. Aj preto sa jej donedávna hovorilo "rely tisícich jazier". Dnes sa však tento prívlastok používa už iba pre súťaže historických vozidiel. V tomto roku na posádky čaká dvadsaťjeden rýchlostných skúšok, ktorých dĺžka je 408 kilometrov. Celková vzdialenosť, ktorú ale budú musieť pretekári prekonať je 1678 kilometrov. Súťaž je i tentoraz situovaná tak, aby štart aj cieľ všetkých etáp bol v Jyvaskyla. V piatok na posádky čaká deväť RS o dĺžke 130 km severne od centra, v sobotu ďalších deväť eresiek (181 km) situovaných juhozápadne od centre a v nedeľu si v rovnakých podmienkach pretekári odjazdia zasa tri rýchlostné skúšky (96 km). Vyhlásenie víťazov v Jyvaskyla sa predpokladá na 16.30 SEČ.
Aby sme si dokázali lepšie predstaviť, čo na posádky v týchto pretekoch čaká, nechajme chvíľu hovoriť jedného z pretekárov, Armina Schwarza: "Fínska rely má niečo zo švédskej rely. Tá sa však jazdí v inej dobe a iných klimatických podmienkach. Fínsko je jednoducho iné, ako ostatné preteky. Tak ako pre pretekárov, tak aj pre spolujazdcov, ktorí tu kvôli vysokým rýchlostiam majú svoju prácu značne sťaženú. Je tu veľmi veľa skokov a nikdy neviete, či máte brzdiť, či ísť naplno. Veľmi dôležitá je preto správna stopa, lebo na tom ako do zákruty vojdete záleží, ako z tej zákruty vyjdete.". Tieto drsné podmienky predstavujú pre pretekárov skutočnú výzvu a aj tí najlepší sa snažia popasovať s úzkou cestou medzi lesným porastom, kde sa musí jazdiť na centimetre presne a aj tá najmenšia chyba sa môže stať osudnou. Každoročne sa za touto výzvou "zlietajú" desiatky posádok a logicky tu už roky dominujú domáce tandemy. "Sú to moje domáce preteky," hrdí sa Tommi Mäkkinen a dodáva, "lebo som sa narodil neďaleko Jyvaskyla. Naše auto je v tomto roku veľmi dobré a cítim, že môžem tu znova zvíťaziť. Bude to však tuhý boj.". Mäkkinen tu už zvíťazil päťkrát a vlani napríklad z prvých piatich posádok boli štyri fínske (vrátane víťaza Gronholma)! Takže favoritov asi netreba ani spomínať. Zaspomínať si na fínsku rely tento rok prídu aj veteráni ako Markku Alen (štartuje na Forde Focus), Juha Kankkunen (štartuje na Hyundai Accent), či Stig Blomqvist, ktorý si štart dojednal u Škodovky. "Keď som sa dozvedel, že pôjde aj Markku, tak mi bolo jasné, že nesmieme zostať pozadu a vo Fínsku tiež musíme štartovať s nejakým WRCéčkom. Opýtal som sa preto Pavla Janeby, či je možné prenajať octaviu a ukázalo sa, že sa dá nájsť riešenie s ktorým budú spokojné obe strany.".
Účasť bývalých svetových šampiónov preteky určite zatraktívni a nebude nezaujímavé pozrieť si, ako sa im bude dariť v súčasnej dravej konkurencii.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.