Korzár logo Korzár

Nestopujte vodičov na diaľniciach a pumpách a použite cedule

Košice - Stopári - každodenný obrázok na výpadovkách pri veľkých mestách, najmä v lete. Autostop sa už dlhé roky drží na výslní popularity u mladých

cestovateľov. Niet divu, keď chytíte ten správny stop, v cieli ste rýchlo a zadarmo. Ešte pred niekoľkými rokmi sa dokonca u nás organizovali rôzne neformálne preteky v tejto forme cestovania. Určilo sa štartovacie mesto a konečné. Napríklad z Košíc do Prahy. Podmienky súťaže boli jednoduché. Na stope sa musel zúčastniť pár, čiže dievča a chlapec a v rozpätí jednej hodiny, všetci zúčastnení vyrazili z mesta. Víťazom sa logicky stal ten pár, ktorý dorazil do Prahy prvý.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme, i stopovanie má svoje riziká. Vždy sa medzi vodičmi môže nájsť nejaký úchylák, ktorý vám cestu v tom lepšom prípade znechutí a v tom horšom môže aj fyzicky ublížiť. Takýchto prípadov je však, našťastie, veľmi málo a skalní stopári nedajú na stop dopustiť.

SkryťVypnúť reklamu

"Je to vynikajúci relax a spĺňa všetky predpoklady na mierne dobrodružné cestovanie. Stop nie je len záľuba, ale i spôsob života," vyznal sa nám so svojou filozofiou stopár Braňo z Martina, ktorého už radím medzi profi-stopárov. Jeho príchody do Košíc sú absolútne nepredvídateľné:

"Jednoducho sa ráno zobudím a vyrazím. V Košiciach som pri všetkých dobrých vplyvoch za tri hodiny."

Ale nielen Slovensko je Braňovým teritóriom. Práve naopak, podstatne viac ciest podniká za hranice republiky.

"So stopom som začal v štrnástich, čiže sa mu venujem už deväť rokov. Za ten čas som precestoval niekoľko desiatok tisíc kilometrov a prešiel skoro celú Európu okrem severských štátov. Ale nerobím ho len kvôli finančnej stránke. Našťastie, na lístky na vlak a autobus si ešte dokážem zarobiť. Nie som ani ortodoxným stopárom, že musím stopovať vždy a všade. Mnohokrát sa zveziem aj bežným spôsobom."

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Braňa sú najústretovejší vodiči u nás, v Čechách, Maďarsku, Poľsku a v Nemecku.

"Keď sa postavím na kraj cesty, väčšinou mi zastane auto silnejšej kubatúry, ale nie je to pravidlom. Samozrejme, každý dobrý stopár musí dodržiavať určité pravidlá. Nestojí na diaľnici, nevnucuje sa vodičom na benzínových čerpadlách, okrem zahraničia, kde práve na pumpách sa ľahko dohodnete s kamionistami. Na dlhých trasách musí mať mapu a dobre poznať smer cesty. Keď má možnosť, stopuje radšej v páre, čiže chlapec a dievča. Táto kombinácia je totiž najúspešnejšia. Samostatnou kapitolou sú nočné stopy. Vtedy väčšinou stopujú tí, čo chcú ísť čo najďalej, pretože aj noční vodiči zvyčajne vyrážajú na dlhé trasy."

Podľa Braňa sú stopárske cedule v niektorých prípadoch, veľmi dobrou pomôckou.

SkryťVypnúť reklamu

"Zvlášť západniari si vyslovene potrpia na rôzne nápisy, šípky a značky. S nápisom Adriatic a nakreslenými vlnkami som sa dostal z Martina až do Talianska. Napríklad do Nitry sa vždy rýchlo dostanem s nápisom Ahoj Nitra. Ale cedule nesmie zneužívať. Za tým, čo je na nich napísané, si musí stáť. Stopár však musí byť aj trochu psychológ, kreatívny a jedinečný, inak vodiča nezaujme. Raz som bol v takom duševnom rozpoložení, že som chcel ísť preč. Bolo mi úplne jedno, kde to bude, tak i na ceduľu som napísal len slovo "Preč". Použil som ju len raz, lebo tento nápis má určitú empirickú hodnotu. Ani nie o 10 minút mi zastavil chlapík, ktorý šiel do Žiaru nad Hronom. Vravím mu paráda, vedľa je rokový festival, tak tam zbehnem. Nakoniec slovo dalo slovo a festival navštívil spolu so mnou. Dodnes sa stretávame."

Na cestách človek zažije neuveriteľné príhody. A keď je stopár vynaliezavý, negatíva stopu eliminuje na najnižšiu možnú mieru.

"V Nemecku mi zastavil príjemný pán, ktorý ma ochotne odviezol presne tam, kde som chcel. Pri vystupovaní mi však ponúkol istý obnos v tvrdej mene, keď s ním strávim noc. S vďakou som odmietol, ale ani túto príhodu nepovažujem za nepríjemnú. Som len opäť o jednu skúsenosť bohatší."

Ako na základe dlhoročných stopárskych skúsenosti tvrdí Braňo, vodiči väčšinou nechcú byť sami, alebo sú unavení a potrebujú spoločnosť. Preto sa stopár musí naladiť na rovnakú vlnovú dĺžku. Musí byť, alebo sa o to aspoň snažiť, príjemným spoločníkom a aspoň tak sa mu odvďačiť za odvoz.

"Nedávno istý chlapík cestoval zo západného Slovenska do Michaloviec a za volantom zaspával. Preto bral každého stopára a my sme museli doňho neustále 'hustiť', aby bol v strehu."

A akú najkurióznejšiu príhodu zažil Braňo pri stopovaní ?

"V Ružomberku som stopol vodiča Mercedesu. Ten bol však značne podnapitý a ihneď, keď som sadol do auta, mi zveril volant. Ešte bez vodičáku som jeho i seba bez úhony dopravil do Štrby."

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 094
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 118
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 842
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 160
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 945
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 047
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 080
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 236
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 869
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 047
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 080
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 236
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 869
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu