napríklad do rýchlikových súprav. Ich určenie spočíva v prepravovaní väčších batožín, kočíkov, bicyklov, pošty atď. Ľahko ich od ostatných vozňov rozoznáme, keďže okien majú pomenej. Pre ľahšie vykladanie a nakladanie vecí slúžia typické rozmerné odsúvacie dvere. Vozeň, ktorého hmotnosť sa môže pohybovať až okolo 36 t, odvezie bez problémov aj 9 t nákladu.
Pri týchto špeciálnych vozňoch si môžeme všimnúť aj charakteristickú vyčnievajúcu búdku s oknami určenú pre vlakvedúceho a sprievodcov. Slúži na to, aby zodpovedný zamestnanec mohol pozorovať za jazdy trať a návestidlá. V tomto oddelení sa nachádzajú stoly, na ktorých vlakvedúci vyplňuje doklady k nákladu, ktorý sa preváža.
Vnútorné vybavenie vozňa, ktoré však nemusí byť vo všetkých typoch identické pozostávalo z priehradok na stenách určených pre menšie zásielky, vešiakov na vrecia, do ktorých sa dáva roztriedená pošta určená na ďalšiu cestu, stolov, atď. V súčasnosti sa často používajú vozne iba pre prepravu poštových zásielok, takže ostatné prepravné funkcie služobného vozňa sú vylúčené. Dnes ich už na tratiach nemusíme stretávať iba v tmavozelenej farebnej úprave, ale často bývajú vyhotovené vo farbách poštovej spoločnosti a vyzdobené napríklad rôznymi logami.
Záverom by malo byť všetkým železničným modelárom jasné, aby nezabúdali na zaraďovanie takýchto vozňov do osobných súprav. Bez nich totiž súpravy nemôžu pôsobiť autenticky, samozrejme, ak sa nejedná o vlaky, do ktorých sa služobné alebo poštové vozne nezaraďujú. Veľmi originálne tiež pôsobí vlak zložený výhradne zo spešninových vozňov, ale to je už iná kapitola železničnej prepravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.