tieni stromov pôsobia ako skutočná oáza. Je tu 140 miest v chatkách a 40 v hoteli. "Do generálnej opravy 25-metrového bazéna pred tohtoročnou sezónou sme investovali 600-tisíc korún. Výsledkom je moderný systém kontroly kvality vody. Počítač automaticky upravuje jej zloženie. Rozšírili sme aj sortiment jedál v bufetoch v areáli," hovorí Štefan Rusňák, spolumajiteľ firmy Rubops, ktorá prevádzkuje motorest. Napriek týmto investíciám, nie je ekonomická situácia ružová. Veľa financií na rozvoj infraštruktúry Márie neostáva. "V júli nám pomohlo, že tu boli poľské deti. Mali sme ich tu v štyroch turnusoch po stovke. Kvôli nepriaznivému počasiu však nemohli využiť bazén. Uznanie poľských vedúcich teší, ale žiaľ, ekonomika nepustí a tá dnes rozhoduje," konštatuje Štefan Rusňák. V preklade to znamená iba toľko, že pokiaľ kapacity zariadenia nie sú využívané naplno, o rentabilite ťažko hovoriť. Nádej však bliká. V ostatných rokoch sa na Máriu vracajú najmä Poliaci. Pre nich sú tunajšie ceny podobné ako pre západných turistov, pochvaľujú si však čistotu v celom rekreačnom stredisku, pokoj a dobré služby. "Našim cieľom je prilákať do našich zariadení našich ľudí. Tí ak aj prídu počas víkendov, utratia veľmi málo peňazí. Rozvoj turistického ruchu v regióne Zemplína vôbec, brzdí slabý ekonomický potenciál ľudí. Niet sa čomu diviť, keď v okrese Trebišov sa miera nezamestnanosť blíži k 40 percentám," neodpustí si poznámku Š. Rusňák. Jediným dobrým poznatkom z tohtoročnej sezóny je, že na Máriu si opäť našli cestu Slovinci, Rumuni, Nemci, Ukrajinci. Opäť k nám začínajú chodiť Maďari aj napriek tomu, že oni sami majú množstvo rekreačných stredísk s termálnou vodou. Imponuje im hygiena v našich centrách. Zemplínsky cestovný ruch má dobrý fundament. Je na čom stávať, len keby bolo aj za čo. "Bez investícií do cestovného ruchu, pozdvihnutia ekonomiky krajiny a nových pracovných príležitostí, sa ani cestovný ruch z kolien ešte dlho nepozberá", uzatvára Štefan Rusňák. Veľa preň by však molhli urobiť aj samotní Zemplínčania. Zatiaľ napríklad málo využívajú svetoznámu značku Tokaja. Tokajská vínna cesta je stále zarastená, aj keď sa o nej hovorí už dlho.Takáto atrakcia by nesporne pritiahla turistov a znalcov dobrého vína. Od neho nie je ďaleko k poľovačkám v bohatých revíroch Zemplínskych vrchov. Chce to iba jedno prejsť od slov k činom.
Autor: var
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.