starostu obce Hrabušice Ladislava Juhása so zúčastnenými stranami, ktoré zvolal na obecný úrad za jediným cieľom havarijný stav štátnej cesty, tvoriacej spojnicu medzi Hrabušicami a Vydrníkom. Pozvanie prijali zástupcovia Slovenskej správy ciest, Okresného úradu v Spišskej Novej Vsi, aj dopravného inšpektorátu OR PZ v Spišskej Novej Vsi. Paradoxné je, že zástupcovia SAD zo Spišskej Novej Vsi a Popradu sa rokovania nezúčastnili aj napriek tomu, že sa šoféri autobusov na túto cestu permanentne sťažujú. Pred časom dokonca vyhlásili, že pri prvej kolízii ich linka po tejto komunikácii premávať nebude. L. Juhás je presvedčený, že povinnosťou obce je angažovať sa v tomto probléme oveľa striktnejšie ako doposiaľ. Po komunikácii, ktorá je dnes vstupnou turistickou bránou do Slovenského raja, prejde každoročne množstvo turistov. Ako sa zdá, aj ich začína postupne ubúdať a na tejto trase sa ich objavuje čoraz menej. L. Juhás tvrdí, že zatiaľ čo cez Hrabušice chodievali ešte pred rokom dvomi Holanďania i Nemci, teraz sú to prevažne Maďari, Poliaci a Česi. Dnes možno skutočne iba konštatovať, že cesta Hrabušice Vydrník je v katastrofálnom stave, nie však v horšom, ako mnoho iných ciest na Spiši. Večnou otázkou ostáva - kto nesie vinu a zodpovednosť za tento stav? "Táto záležitosť sa vlečie niekoľko rokov a našich občanov neustále trápi. Nie som tak bohatý, aby som mohol kupovať lacné veci. Vychádzam z filozofie, že ide o cestu, ktorá patrí štátu a správcom je Slovenská správa ciest Spišská Nová Ves. Po tejto ceste jazdia vozidlá SAD aj vozidlá štátnych lesov. Rozbíja sa štátny majetok na štátnej ceste vinou toho, že správca komunikácie sa o ňu nestará," uviedol hneď v úvode s patričnou dávkou kritiky starosta obce. Ten požaduje nekompromisne nový afaltový koberec a tvrdí, že plátaním dier sa situácia absolútne nevyrieši. Ako sme sa presvedčili, po spomínanej komunikácii premávajú ťažké nákladné automobily, prevážajúce drevo, pričom cesta nie je na takúto dopravu predurčená. Na tento fakt upozornil niekoľkokrát počas spoločného rokovania aj riaditeľ Slovenskej správy ciest František Hadbavný. Ten poukazuje aj na to, že dodávateľ prác po vybudovaní kanalizácie nedal komunikáciu v Hrabušiciach do pôvodného stavu. Komunikácia sa tak ocitla v ešte horšom stave, v akom pôvodne bola. "Spätné úpravy neboli urobené tak, ako mali byť. Aj keď sme túto cestu na obnovu odporúčali, nedostali sme na ňu peniaze. My by sme na ňu bez problémov a s radosťou nový asfaltový koberec dali, ale nemáme na to financie. Účelovo viazané prostriedky nemôžeme využívať tak, ako chceme, pretože sa viažu na konkrétne ciele. Ak by sme financie nečerpali na daný účel, museli by sme ich jednoducho vrátiť," uviedol F. Hadbavný. Situácia, v ktorej sa v súčasnosti Slovenská správa ciest v Spišskej Novej Vsi ocitla, nie je závideniahodná. Nie jedna obec totiž bubnuje na poplach po obnove komunikácie. Rebríček prednostne riešeným komunikácií je vopred stanovený a tvrdým faktom je, že cesty tretej triedy sú v poradovníku kdesi na chvoste. "Cesty tretej triedy sú problematické na celom východnom Slovensku. Minister dopravy už teraz upozorňuje, že rezervy, určené na obnovu ciest, budú použité na odstránenie škôd po povodniach," zdôraznil F. Hadbavný. Asfaltový koberec na jedenkilometrový úsek cesty dnes stojí zhruba 1, 5 milióna korún. Ing. Repaský zo Slovenskej správy ciest v Spišskej Novej Vsi tvrdí, že keby dostali 100 miliónov pre okres len na nové asfaltové koberce, ani za päť rokov by sa nepodarilo dať dokopy všetky cesty, ktoré takúto obnovu vyžadujú. Kompetentní zhora sa o cesty na Spiši zaujímajú pravdepodobne len telefonicky, možno ani to nie. Niet sa čo čudovať, keď aj uznesenia vlády sú dnes podľa slov zainteresovaných iba fraškou. Zatiaľ čo ktosi hore si dáva čiarky za splnené úlohy, dole sa nič prevratné nedeje. "Počul som, že keby som mal dvadsaťtisíc a dal ich niekomu do vrecka, cesta v Hrabušiciach by bola. Al
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.