bola vytýkaná novým spôsobom dvojaká pôsobnosť," povedal Korzu Richard Händl, publicista, ktorý sa zaoberá históriou. "Prvá pôsobnosť bola takzvaná prirodzená, čo znamenalo okruh problémov, ktoré obec robila vo svojom záujme - išlo o starostlivosť o cesty, kanalizáciu, veýejný poriadok a iné. O to sa staral zbor obecných starších a jeho výkonný orgán, ktorým bola mestská rada. Tá druhá mala charakter pôsobnosti prenesenej, teda obstarávanie určitých úloh, ktoré obci Pražské zveril štát. Tie vykonával a mal vo svojej pôsobnosti magistrát. Ten se tak vlastne stal politickým úradom prvej inštancie. V prípade novej reformy išlo najmä o policajnú službu," objasnil Händl.
Zo súčasnosti vieme, že každá byrokratická reforma sa spája so slovami prospešnosť a úspora. Obyčajne je však opak pravdou. Vtedy sa spomínali skôr slová prospešnosť a nutnosť. Úsporu nebolo potrebné zdôrazňovať, pretože hospodárnosť v tamojšej dobe bola druhou prirodzenosťou. "Aj z toho dôvodu táto reforma priniesla zvýšený počet miest tzv. kancelistov, ako sa im vtedy hovorilo. Celkovo išlo o 41 úradníkov s pôsobnosťou pre celú Prahu. Je síce pravda, že vtedy mala samotná Praha bez predmestia zhruba 200-tisíc obyvateľov, ale i tak z tohto hťadiska je to podľa dnešných noriem zanedbateľné číslo," poznamenal Händl. Podstatná časť tohto počtu úradníkov bola vyčlenená ako dozorcovia, čo znamenalo niečo ako velitelia policajných okrskov. Tí mali na starosti všeobecný policajný dozor, dozor na trhoch, dozor nad živnosťami a ich kontrolu a spolupôsobnosť pri vyberaní daní a mestských dôchodkov. Povinnosťou dozorcu bolo bývať v prikázanom okrese (napríklad Staré Mesto malo tri okresy). "Miesto dozorcu bolo veľmi žiadané a vážené. Až do zloženia zvláštnej skúšky bola táto služba vykonávaná bezplatne, a naviac po úradných hodinách, čo znamenalo prakticky stále nočné služby. Úradné hodiny boli vtedy stanovené od 8-12 a od 15-18 hodiny," upresnil publicista.
-rh-/agentúra Korzo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.