TESTOVALI SME ZA VÁS
Proporcie nového päťdverového hatchbacku Honda Civic naznačujú veľkosť vnútorného priestoru, akým disponuje len máloktorý kompaktný automobil nižšej strednej triedy. Pri dĺžke 4285 mm, výške 1495 mm a vo svojej triede bezkonkurenčnom rázvore 2685 mm sa konštruktérom podarilo vytvoriť priestranný interiér porovnateľný s kompaktnými vanmi. Ním sa siedma generácia Honda Civic zaraďuje k priestorovým hitom. Pred päťdverovým hatchbackom uviedla Honda na trh koncom minulého roka verziu sedan. Posledné dve verzie - trojdverový hatchback a kupé prídu na trh koncom roka. My sme po štvordverovom sedane mohli podrobiť redakčnému testu nový päťdverový Civic s výkonnejším motorom 1,6 l/110 k (menší je 1,4 l/90 k) - vpredu priečne uložený, ktorý poháňa kolesá prednej nápravy. Svoje možnosti prejaví už pri prvom zošliapnutí plynu. Stodesať koní pod kapotou dokáže veľa - aj vďaka novej generácii variabilného časovania ventilov VTEC. Predchodcu prekonáva najmä svojou pružnosťou. Konštruktérom Hondy viac ako o výkon išlo o plochejší priebeh krútiaceho momentu, čo sa u nového Civica prejavuje silným záberom už od otáčok nad 2000 min-1. Do hranice okolo 4500 min-1 má motor najlepší záber i najpriaznivejšiu spotrebu. Potom nastupuje s ostrejšie časovanie a výkon, agresívnejší zvuk napriek veľmi dobre odhlučneného motorového priestoru, a rodinný automobil sa mení na športový. Vtedy možno naplno vychutnať šprintérske schopnosti Civika, dobré jazdné i dynamické vlastnosti. Výkonný motor si s nízkou hmotnosť len okolo jedenásť "metrákov" pohráva takmer ako s pierkom. Vtedy má síce väčší hlad po benzíne, ale v ostatných režimoch sa správa úsporne. Pri jazde s ľahkou nohou aj pod 6 l/100 km, avšak ani priemer okolo 6,5 l/100 km nie je nereálny.
Aj keď v prípade Civika nejde o karosársky hit a la italia, má päťdverový hatchback predsa vysokú eleganciu i typické prvky Hondy. Okrem iného výrazne plochý klinovitý predok a veľké zasklené plochy s dobrým výhľadom dopredu, dozadu i do strán. Krátky predný i zadný previs spolu s veľkým rázvorom dovolil vytvoriť enormný vnútorný priestor, naviac s rovnou podlahou, dokonca bez stredového tunela, teda bez bariér. Vpredu nové uchytenie predných blatníkov znamená ľahšiu deformovateľnosť v prípade kolízie a tým zvýšenú bezpečnosť pre posádku i pre chodcov.
Interiéru dominuje priestor, dobrý prístup ku všetkým sedadlám, pohodlné anatomicky tvarované sedadlá s príjemným poťahom, ergonómia a dobrá dostupnosť ovládacích prvkov. Prístrojový štít palubnej dosky má tradičné usporiadanie a radiaca páka na výstupku stredového panela predstavuje praktické riešenie. Trojramenný volant len výškovo nastaviteľný s väčším priemerom a hrubším vencom dobre padne ruky. Tradičné na stredovom paneli s autorádiom je ovládanie mechanickej klimatizácie. Pre vodiča i spolujazdca je dostatok priestoru v každom smere, na zadných sedadlách toľko, že konkurencia môže blednúť od závisti. Odkladacie priestory sú pred spolujazdcom, menšie vo dverách, pod autorádiom a na stredovom tuneli aj pre poháre. Už v základnej výbave sú airbagy pre vodiča, spolujazdca i dva bočné, ABS s EBD, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie bočných okien vpredu a vonkajších spätných zrkadiel, mechanickú klimatizáciu a ďalšie prvky výbavy. Dobre prístupný batožinový priestor s objemom 370 litrov možno rozšíriť po sklopení delených zadných operadiel. Naviac to všetko za pomerne priaznivú cenu, čo je z hľadiska predajnosti na našom trhu dosť podstatné.
Autor: gold
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.