až zasadanie vlády, ktoré upravilo koncepciu transformácie a následnej privatizácie, povedal nám Michal Greguška, riaditeľ štátneho podniku SAD Poprad. Rozhodnutie vládnych úradníkov teda padlo. Po transformácii štátnych podnikov SAD na akciové spoločnosti sa prípadní záujemcovia budú môcť uchádzať o privatizáciu 49 percentného podielu. Zvyšných 51 percent ostane v dočasnej správe Fondu národného majetku (FNM), pričom termín dočasnej je v tomto prípade na mieste. V privatizačných ponukách si totiž záujemcovia o kúpu našich dopravných autobusových spoločností, budú ešte môcť uplatniť predkupné právo na nadobudnutia ďalších 7 až 17 percent akcií. FNM však naďalej ostane dočasným vlastníkom minimálne 34 percent akcií, cez ktoré bude môcť pôsobiť v oblasti verejného záujmu, akými je napríklad cenová regulácia cestovného, uhrádzanie strát z prepravy a uplatňovanie zliav. Neskôr by mal byť tento balík akcií prevedený do majetku Vyšších územných celkov. Prvoradá je však transformácia, pretože štátny podnik sa na rozdiel od akciovej spoločnosti sprivatizovať nedá. Aj náš podnik patrí k tým, ktoré už majú v rukách rozhodnutie ministerstva privatizácie o tom, že budeme transformovaný na akciovku. Kedy sa to však udeje, už nezáleží od nás. Osobne však predpokladám, že popradský štátny podnik SAD, by mohol byť transformovaný na akciovú spoločnosť so 100 percentnou vlastníckou účasťou FNM od októbra tohto roku, dozvedeli sme sa od M. Gregušku. Zaujímalo nás teda, či sa už vzhľadom na reálny termín transformácie a privatizácie, rysuje potenciálny záujemca o kúpu 49 percent akcií popradskej SAD, napríklad zo strany manažmentu, zamestnancov, či iného investora. Riaditeľ popradského prepravného podniku sa však odpovedi na túto otázku radšej taktne vyhol. Správy z ministerstva privatizácie hovoria o tom, že o kúpu 17 prepravných podnikov, prejavilo záujme približne 200 záujemcov. Ja to však beriem s rezervou. Napísať privatizačný projekt je jedná vec a prísť so serióznou ponukou už priamo na výberové konanie je už niečo úplne iné, hovorí M. Greguška, konštatujúc že v privatizácii podnikov SAD ide o desiatky miliónov korún a všetci záujemcovia si musia uvedomiť v akých podmienkach už dlhé roky funguje naša doprava a do čoho vlastne idú... Preto, ako sme vyrozumeli z ďalších slov M. Gregušku, veľa privatizačných podnetov asi ostane len v rovine podnetov... Transformácia nášho podniku SAD, by sa teda mohla uskutočniť do konca roka. K reálnej privatizácii časti akcií však v tomto časovom horizonte určite nedôjde, dodal na záver riaditeľ popradského závodu SAD.
Autor: Peter KLAETA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.