"Bežné výsledky sú pozitívnejšie ako v minulých rokoch. Sú však ešte stále ďaleko od našich predstáv, ktoré máme premietnuté vo svojom výhľadovom päťročnom pláne. Jednoznačne však došlo k obratu v ekonomike podniku. Popri pozitívach musím spomenúť aj negatíva. Tými sú pre túto firmu staré záväzky z minulosti, ktoré sa nám nedarí riešiť a splácať takým tempom, akým by sme si predstavovali my aj naši veritelia. Tieto záväzky sú dosť vysoké, ale ešte stále nie natoľko, aby nám robili problémy existenčného charakteru," hovorí ekonomický riaditeľ spoločnosti Ing. Igor Števčík. Ako dodáva, vysoký podiel na spomínaných záväzkoch majú predovšetkým penále, ktoré sa nabalili v dôsledku, že ich Želba roky nemohla splácať. I. Števčík poukazuje v súvislosti s týmto problémom na paradox slovenskej ekonomiky. "V obchodnom styku neúčtujeme našim obchodným partnerom z omeškania platby ani korunu. Sme radi, že obchodného partnera máme a som presvedčený, že takýto prvok by obchodné vzťahy minimálne skomplikoval, ak nie obmedzil. Naopak, inštitúcie typu daňových úradov, sociálnych a zdravotných poisťovní účtujú 0, 1 až 0, 2 percenta za deň omeškania bez výnimky, aby sa zaujímali, čo je príčinou neplatenia. No a samozrejme, penále aj tvrdo vymáhajú. Je to skutočne paradox slovenskej ekonomiky, ktorý nám spôsobuje obrovské problémy" konštatuje kriticky I. Števčík. Ako uvádza, vzťahy medzi obchodnými firmami, ktoré sa vedia navzájom dohodnúť, sa na Slovensku normalizujú. Slovenské zákony však serióznym podnikateľom podľa vyjadrení I. Števčíka nie sú naklonené. Je dokonca presvedčený, že zákony a politická ekonomika na Slovensku vychádza v ústrety viac zahraničným investorom ako domácim podnikateľom. "Tí sa musia vždy trápiť, aby dosiahli nejakú úľavu alebo štátnu pomoc a domácim nikto nič nedaruje. Je to jeden z ďalších paradoxov," hovorí ekonomický námestník. Napriek tomu je dnes Želba firmou, ktorá z hľadiska bežnej výroby, predaja a prevádzkovej ekonomiky nemá problémy zásadnejšieho charakteru. "Vyrábame výrobky, ktoré sú predajné a majú svojich stabilných platiacich odberateľov," dodáva. Želba, ktorá má dnes závod v Spišskej Novej Vsi, ale aj mimo metropoly Spiša, sa dlhodobo snaží o vstup zahraničného kapitálu, no zatiaľ sa jej naplniť tento zámer nedarí. Tejto myšlienky sa i napriek tomu manažment nevzdáva. Neefektívne či stratové činnosti z minulosti, ktoré by prevádzkovo alebo investične Želbu zaťažovali, sa postupne odbúrali. "Podarilo sa nám vyčistiť to a tento zámer tvorí aj základné kritérium nášho plánu na tento rok," konštatuje I. Števčík. Ťažba sadrovca, na ktorú dnes firma vsadila, je náhradnou alternatívou za výpad barytu, ktoré majú obmedzenú životnosť. "Éra barytov sa končí a my sme hľadali náhradnú komoditu, ale samozrejme, nie za každú cenu. Za podmienok, že nám po počiatočných investíciách prinesie takáto činnosť efekt. V budúcnosti chceme túto surovinu viac finalizovať," vysvetlil zámery do blízkej budúcnosti I. Števčík.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.