Schuster, ktorý posledné dejstvo nesledoval ani z obľúbeného rýchlika, ale z Brazílie, osvietiť rozumy Migaša či Dzurindu. Potešiteľne sa všetci zhodli, že zákony k RVS by mali byť prijaté čo najskôr. Čo - každý uzná - je výsledok ohromujúci, nebyť tohto summitu by sme na to v živote neprišli. Pre istotu a "kvalitu" Migaš predsa len pripomenul, že dva dni meškania žiadnou "tragédiou nebude".
V podhradí sa medzitým rozpútali onakvejšie veci. V regiónoch sa spod zeme vyhemžili prví kandidáti do funkcií, ktoré síce ešte nemajú obsah a môžu zostať aj úplne prázdne, strany sú však vo vare. Zase sa raz potvrdzuje, že nič nedokáže rozprúdiť partajný život tak, ako súprava fungel nových stoličiek. Jedno, s akými kompetenciami, ktorých konečný zoznam ešte nikto netuší.
Samozrejme, časová tieseň, do ktorej sa vinou spoločnou a nerozbornou vrútili, vyžaduje spisovať kandidátky a nominácie predsedov VÚC. To by samo osebe neprekážalo, keby... Keby len zlomok tohto nasadenia venovali regionálne štruktúry aj obsahovej stránke, to jest vylepšovaniu a pripomienkovaniu kompetenčného zákona, ktorý sa práve teraz finalizuje. Lobing sa však žiadny nekoná, zákony nechávajú úplne na stranícke centrály. Primárne je predsa sedadlo, titul a plat. Že čo budú robiť? Šak dačo už ľem še najdze.
Prvé tipy v rámci jednotlivých strán na predsedov VÚC obnažujú ďalšiu mútnosť slovenského straníckeho kúpaliska - nepriestupný hierarchický blok, ktorý nepúšťa vyššie ľudí "zdola". V SOP, KDH, SDKÚ, DS, všade tam, kde sa už akési mená objavili, sa do súťaže hlásia chronicky známe firmy. Nie je jasné, odkiaľ vzali strany či samotní kandidáti presvedčenie, že napríklad práve výkon poslaneckej funkcie v tomto parlamente bude tým kľúčom k získaniu dôvery voličov. Kdesi však na to prišli, keďže poslaneckými ašpirantmi naprieč stranami sa to až zelení, pričom niektoré tipy vyvolávajú priam úžas. Špeciálne z SDKÚ (kde to majú ešte prikryť primárne voľby): V Bratislave sa úplne vážne chystá do boja Roman Vavrík, namontovaný do všetkých afér blaváckeho magistrátu. V Žiline pre zmenu Braňo Orava, ktorý sa zase motal ako vedľajší aktér vo vydarenom tendri okolo GSM 1800 a ešte kdekade inokade...
V Prešove sa zase hotuje za "župana" Jozef Kužma, čo je ako kandidatúra DS minimálne zarážajúce preto, lebo svojím hlasovaním o zákone o VÚC porušil všetky stranícke uznesenia a kvôli tomu musel aj zložiť podpredsednícku funkciu. Je mizerným signálom o politike pre voličov, ak strany nevedia preukázať ani toľko chrbtovej kosti, aby odstavili tých svojich prominentov, ktorí sa prehrešili proti štandardným pravidlám. Každý má, isteže, právo hlasovať - aj o VÚC - ako mu svedomie káže. Ale ak si "nevyžerie" následky svojej nedisciplinovanosti, ako má volič dôverovať, že bude plniť program strany, za ktorú bol zvolený? Plnil - azda v najvážnejšej kauze volebného obdobia - Kužma v parlamente program DS??
Dalo by sa ísť ďalej cez košické i prešovské nominácie SDKÚ, SOP či SDĽ, svetla sa nedoberiete. Všetko "osvedčené" štruktúry. Žiada sa priklincovať jednu vec: Regionálna sféra nie je úschovňa pre vyslúžilé kádre, pred ktorými stojí problém zachytiť sa na ďalšie volebné obdobie na republikovej úrovni. Predseda VÚC by mal byť človek "vypracovaný" dlhoročnou skúsenosťou na tejto či, ak doteraz neexistovala, obecnej úrovni. V týchto sa buď nerodia talenty a dôveryhodné osobnosti, alebo funguje vyššie uvedená závora "zhora". Zdá sa, že s tým veľmi nepohnú ani primárky v SDKÚ...
Ďalšou oblasťou logistickej prípravy strán je tvorba koalícií, odkiaľ začínajú tiež unikať šokantné novinky. V Bratislave sa takto úplne seriózne rokuje o koalícii SDKÚ-Smer-ANO-KDH, čo napriek pomerne voľnému mandátu centrály KDH i liberálnemu prístupu ďalších vyzerá na poriadne zmätenie voličov. Komunálna politika je isteže čosi iného ako celoštátna, takéto spojenectvá však môžu mať nepredvídateľné dôsledky ako na výsledky samotných volieb, tak aj na republikové preferencie. Odrazom fantazmagorických koalícií, ktoré zrejú aj inde, môže byť aj utvrdenie voličstva, že celá politika postráda logiku i akúsi vnútornú konzistenciu.
Mimochodom, prvé komunálne preferencie, ktoré zmeral ÚVVM, absenciu logiky i konzistencie potvrdzujú. Tridsiatimi piatimi percentami HZDS, tridsiatimi tromi Smeru atď. sa však nesmieme nechať popliesť; mediálne spracovanie údajov si vyžadovalo uviesť, že prieskum bol neštandardný a respondentni mohli uviesť viac strán. Dva a pol mesiaca pred prvými regionálnymi voľbami vieme teda o rozložení síl asi toľko ako o obsahu - kompetenciách.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.