svojho času sa protestmi občanov zaoberala aj Krajská prokuratúra v Prešove, stavba napreduje. Možno práve tieto udalosti okolo výstavby štvorprúdovej cesty motivovali občanov, aby nahlas vyslovili svoj názor teraz, keď sa rozhoduje o ďalšej výstavbe, tentoraz diaľnice D1.
Aj dnešné stretnutie občanov mestskej časti 1, ktoré sa uskutoční podvečer v priestoroch Základnej školy na ulici Československej armády, iniciovali ľudia kvôli diaľnici.
Pripomíname, že ešte na jar vzniklo občianske združenie Diaľnica a mesto, ktoré sa usiluje zastupovať záujmy ľudí a bojuje proti tomu, aby bola diaľnica trasovaná cez mesto. Situáciu trochu upokojilo júlové mestské zastupiteľstvo, na ktorom bol v rámci Územného plánu sídelného útvaru mesta Prešov schválený tunelový variant s napojením pri Vydumanci a v Haniske.
Obavy ľudí, sú však spojené so skúsenosťou z Nábrežnej komunikácie. Pôvodné plány z roku 1998 totiž investor Slovenská správa ciest, zmenil. Ani prijaté Všeobecné záväzné nariadenie (VZN) mesta Prešov nemôže zaručiť, že investor, nebude postupovať inak, keď v roku 2004 začne s výstavbou.
Na dnešnom stretnutí prisľúbil účasť aj primátor mesta Prešov Juraj Kopčák. Oslovili sme ho a opýtali sa, s akými argumentmi predstúpi pred občanov. "Nebudem nikoho obmedzovať v jeho práve na vlastný názor. Toto právo má aj Slovenská správa ciest, či ktokoľvek iný a nejde o nič, čo je proti zdravému rozumu. Kvôli diaľnici som už počul veľa rôznych názorov, ale nikdy nepodľahnem nerozvážnym tlakom," povedal pre náš denník primátor a argumentoval, že kedysi pred rokmi sa kvôli podobným výhradám odklonila železnica od mesta. Výsledok je taký, že dnes každý kritizuje pomalý vývoj Prešova v porovnaní s Košicami.
Kopčák vidí jeden z dôvodov práve v železnici či rýchlejšie vybudovanej infraštruktúre v Košiciach. "Keď vzniknú ďalšie tlaky na vysunutie diaľnice z mesta kdesi do údolia Svinky, ako sú teraz, lebo nám cesta pokazí životné prostredie, ja pri tom nechcem byť. Nikdy sa pod to nepodpíšem," dôrazne povedal. Na našu otázku, či výhrady ľudí považuje za sebecké, nám odpovedal, že bude podporovať len také riešenia, ktoré pomôžu rozvoju Prešova a jeho obyvateľom. Dodal, že nepodľahne tlaku úzkej skupiny ľudí. "Nedám sa pritlačiť k stene. Pokiaľ by otázka stála tak, či tu bude diaľnica nevýhodná pre mesto, alebo či mám v primátorskom kresle sedieť ja, radšej odídem."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.