Darmo, nás suchozemcov vždy bude lákať more a jeho slnečné pláže. Cestovné kancelárie ponúkajú ku koncu sezóny rôzne zľavy, a tak nemajú núdzu o zákazníkov. Že takýto zájazd, ktorý je posledným v ternínovom kalendári cestovnej kancelárie nemusí skončiť dobre, sa presvedčili aj turisti, ktorí vycestovali do Bulharska s cestovnou kanceláriou MIRA TRANS. " Prišli sme tam, hotel MONY v Primorsku, a delegátka Júlia nám povedala, aby sme si odložili pasy do hotelového trezoru, proste že len z toho prípadu aby niečo nezmizlo alebo aby ich neukradli ." hovorí účastníčka zájazdu Ivana ( na jej žiadosť priezvisko neuvádzame) a pokračuje v príbehu: " Niektorí pekne do trezoru pasy dali a niektorí nie. Prvý, druhý a tretí deň všetko v poriadku, ubytovanie dobré, raňajky super. V pondelok nám delegátka povedala , aby sme si pasy nejakým spôsobom vyžiadali. My sme išli za majiteľom hotela, aby nám dal pasy, pretože ideme na výlet do Istambulu a pasy potrebujeme. Asi hodinu sa všelijako vykrúcal a nakoniec nám trom a ešte nejakým rodinám pasy dal. Tak sme ich už mali pri sebe." Ivana a jej dve kamarátky už tušili, že niečo nie je v poriadku. " Vo štvrtok ( 30.8.) nám delegátka Júlia tvrdila, že autobusy prídu normálne 31.8. o desiatej ráno, že nech sa všetci zbalia. Ivan Nikolov, majiteľ hotela ,chcel silou mocou vziať pasy. Jednému zobrali pas násilím, normálne dvaja naňho skočili a vytrhli mu ho. Skryli ich a tvrdili, že oni pasy nemajú. Išli sme na políciu v piatok v noci, ja ,delegátka a chlapi. Tam nám povedali, že oni nie sú kompetentní, že tí hoteliéri majú na to právo držať pasy a že MIRA TRANS dlhuje 70 tisíc mariek. Najprv že 15 tisíc a potom to zvyšovali až na tých 70 tisíc. Pokiaľ ich nedostanú, my budeme tam. Na moju námietku, či týždeň, dva alebo mesiac, povedali že nevedia. Ak nepríde majiteľka Jana Dimitrovová, a nevyplatí ich na ruku, oni nás nepustia. Boli sme na ulici, aj rodiny s deťmi. V piatok aj prišiel nejaký bulharský autobus, ale oni ho poslali preč, aj keď sme si boli ochotní cestu zaplatiť. Delegátka bola neschopná, nevedela čo má robiť. My sme potom volali ambasádu. Povedali nám, že vedia o dlhoch MIRA TRANS a my sme si vraj mali overiť, s akou cestovkou cestujeme. Že je to náš problém." dodáva Ivana. Medzi ľuďmi už začala vládnuť nervozita a hádky. Majiteľ hotela navrhol kompromis, že pustí jednu skupinu ak druhá odovzdá pasy. Majiteľka MIRA TRANS, Jana Dimitrovová , do telefónu tvrdila, že manžel je v Bulharsku , ale Bulhari tvrdili že je na Slovensku. Takt na túto rošádu doplatili rekreanti, ktorí sa vlastne stali rukojemníkmi. Ivana a jej dve priateľky sa nakoniec na Slovensko dostali pomocou inej cestovnej kancelárie ,ktorá v tom čase mala autobus spoločnosti Seteza zo Spišskej Novej Vsi v Primorsku. Doslova ušli, pretože mali pasy a ubytovaciu kartu, ktorú kontrolujú colníci, im vystavil na príhovor vodičov majiteľ tejto cestovnej kancelárie.
Nám sa nepodarilo získať vyjadrenie majiteľov MIRA TRANS, manželov Dimitrovovcov, pretože sídlo cestovnej kancelárie na ulici Odborárov 41 v Spišskej Novej Vsi je od utorka uzavreté . Koniec tejto drámy vysvetľuje účastník zájazdu V.K., ktorý sa vrátil v utorok napoludnie " Kontaktovali sme sa aj s ministerstvom zahraničných vecí na Slovensku. Zrejme zásahmi zhora sa polícia začala chovať inak, majiteľ hotela im podpísal nejaké papiere a nám potom vydal pasy. Jeden pán zo zájazdu vybavil autobusy , myslím že z Bardejova. Z Bulharska sme odišli až 3.9. ráno. Delegátka, ktorá tam s nami bola v noci niekde zmizla, tak sme odišli bez nej."
Nesolventnosť a nekorektnosť mnohých cestovných kancelárií na Slovensku spôsobili aj v tomto roku mnoho podobných prípadov. Je na čase, aby legislatíva upravila podmienky podnikania v cestovnom ruchu a zabránila takýmto prípadom zneužívania ľudí. Správanie sa pracovníkov ambasád v zahraničí, ktorí majú chrániť našich občanov, v tomto prípade očividne zlyhalo.
Autor: Miro Dibák
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.