že až na malé výnimky je návrh v súlade s pôvodnou koncepciou reformy, nejasný však ešte ostáva budúci osud okresných úradov a miestnej štátnej správy.
Ak poslanci odhlasujú zákon v tejto podobe, tak podľa experta SMK Józsefa Kvardu "štát skutočne niečo urobil s presunom kompetencií". Upozorňuje však, že oproti pôvodnej koncepcii, ktorá počítala s prerozdelením cez 50 miliárd korún na samosprávy, vládny návrh presúva len približne 14 miliárd.
Premiér Mikuláš Dzurinda chce ešte tento mesiac diskutovať s Radou Združenia miest a obcí Slovenska, ako technicky zabezpečiť plynulý presun právomocí.
Združenie vyslovilo spokojnosť so schváleným návrhom zákona, vyčítalo mu však istú nejasnosť pri určovaní prenesených a originálnych kompetencií.
Šimkovi je týchto výhrad ľúto, lebo podpredseda združenia Mrva pracoval vo vládnej komisii a jeho požiadavkám vychádzali vždy v ústrety. "V zákone je pri niektorých kompetenciách vyslovene uvedené, že ide o prenesený výkon štátnej správy. V ostatných prípadoch ide o originálnu právomoc." Podľa Šimka je to definované jasne a nemôže dôjsť k sporom.
Minister Šimko upozornil, že prenos kompetencií je aj vecou zákonov o majetku miest a obcí, o majetku samosprávnych krajov a novela zákona o obecnom zriadení, ktoré sú už parlamente. "Aby sme zabezpečili plný súlad s koncepciou aj pri týchto zákonoch, budeme ešte rokovať s poslancami, aby, ak by to bolo účelné, sa vládne návrhy dali poslaneckými pozmeňovacími návrhami ešte upraviť."
Minister povedal, že významná polemika vznikla okolo špecializovanej školskej správy, teda kompetencie, ktorá zostane štátu: "Dohodli sme sa, že problematiku miestnej štátnej správy z tohoto zákona vypustíme. Nielen v oblasti školstva, ale aj inde. Bolo by veľmi neorganické, keby sme v prípade jedného rezortu túto otázku neriešili a inde áno."
Po schválení kompetenčného zákona v parlamente sa podľa Šimka urobí súpis právomocí, ktoré naďalej zostanú štátu. Bude ich vraj veľmi málo. Od tejto inventarizácie bude závisieť aj ďalší osud okresných úradov. "Veľmi rýchle pripravíme návrh zákona o tom, aké orgány miestnej štátnej správy budú vykonávať výkon zostávajúcich kompetencií. Pokiaľ ide o školstvo, treba zobrať do úvahy, že vo vyhlásení vlády je požiadavka špecializovanej štátnej správy v oblasti školstva a existencia školských úradov koncepcii decentralizácie neodporuje." Kde budú školské úrady a čo budú robiť, sa upresní neskôr.
Kvôli podobným otvoreným otázkam sa podľa Šimka nedá zodpovedne urobiť analýza finančných dôsledkov celej reformy. Koľko sa ušetrí, bude známe až po tom, keď bude jasné znenie všetkých zákonov, ktoré sa budú dotýkať reformy verejnej správy.
PETER KUNDER, tasr
do rámčeka
V čom spočíva dôležitosť definície prenesených a originálnych kompetencií
Prenesené kompetencie - peniaze na ich výkon budú samosprávy každoročne dostávať zo štátneho rozpočtu, s čím mestá a obce nemajú dobré skúsenosti. Pri míňaní týchto peňazí má štát rozsiahle kontrolné právomoci, pri určitých úkonoch štátny orgán (okresný alebo krajský úrad) dokonca funguje ako odvolacia inštancia.
Originálne kompetencie - ich financovanie sa bude diať z príjmov samospráv. Pri ich presune zo štátu na samosprávy štát bude musieť presunúť aj zdroj peňazí, ktorý ich bude finančne zabezpečovať (výber určitého typu dane). Kontrolná funkcia štátu sa v takom prípade obmedzuje iba na kontrolu, či sa dodržiavajú zákony.
Autor: Detva (TASR)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.