Korzár logo Korzár

Predstavujeme Škodu Superb

O novej Škode Superb, ktorá bude mať svoju verejnú svetovú premiéru na budúci týždeň na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, sme už pred niekoľkými

týždňami stručne informovali. Žiadne ďalšie a podrobnejšie informácie o tomto vozidle zatiaľ nie sú známe a preto len môžeme zopakovať, že Škoda Superb bude mať dĺžku okolo 4,8 metra a na jej pohon bude k dispozícii päť motorov (z toho dva vznetové), z ktorých najvýkonnejší bude mať výkon 142 kW. V stručnej oficiálnej tlačovej informácii mladoboleslavskej automobilky sa už ale neuvádza, že nová luxusná škodovka je technicky odvodená od tzv. čínskeho Passata, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre čínsky trh a ktorý je približne o 10 cm dlhší (vďaka o 10 cm väčšiemu rázvoru) ako bežný Passat.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keďže podrobné informácie o novom modeli Superb zatiaľ nie sú k dispozícii, predstavíme aspoň tie dnes už historické automobily Superb, podľa ktorých je nová reprezentačná škodovka pomenovaná. Luxusná limuzína Superb sa do výrobného programu mladoboleslavskej automobilky, ktorá sa v tej dobe nazývala Akciová společnost pro automobilový prömysl (v skratke ASAP), dostala v roku 1934. Na pohon vozidla, postaveného na podvozku s rázvorom 3300 mm, slúžil 2,5-litrový radový šesťvalec, ktorého maximálny výkon bol 40,5 kW. Vozidlo bolo vystrojené karburátorom značky Zenith alebo Solex a štvorstupňovou prevodovkou so synchronizovaným tretím a štvrtým stupňom. Výkyvné polonápravy boli odpružené priečnymi poleliptickými pružinami. Škoda Superb dosahovala maximálnu rýchlosť 110 km/h a ako štvormiestna štvordverová limuzína sa predávala za 61900 Kč. V roku 1936 vznikol modernizovaný Superb 2,7 l, ktorý sa však vyrábal len do roku 1937. V uvedenom roku sa začal vyrábať modernizovaný typ Superb II, poháňaný 2,9-litrovým šesťvalcom s maximálnym výkonom 48 kW. Tento motor bol taký pružný, že umožňoval na priamy záber (teda na štvrtý prevodový stupeň) jazdu rýchlosťou v rozsahu od 8 do 110 km/h! Motor bol uložený na rozvidlenej prednej časti nosného rámu, ktorého centrálnou rúrou viedol hnací hriadeľ. Vozidlo bolo postavené na podvozku s rázvorom 3300 mm a bolo dlhé 5500 mm. Superb sa vyrábal ako šesťsedadlová alebo sedemsedadlová limuzína, ako päťsedadlový sedan i ako dvojdverové športové vozidlo s plátenou sťahovacou strechou. Výrobca uvádzal, že vozidlo spotrebuje 16 17 litrov benzínu a 0,4 litra oleja na 100 km. V roku 1938 bola najluxusnejšia škodovka podrobená ďalšej mdernizácii. Vozidlo bolo vystrojené úplne novým motorom s rozvodom OHV, ktorý prakticky nenadväzoval na predchádzajúce typy motorov. Tento 3,1-litrový motor vyvíjal najvyšší výkon 62,6 kW pri 3500 ot/min. Do výstroja tohto vozidla, ktoré bolo dlhé 5200 mm a vážilo 1880 kg, patril aj zapaľovač cigár, dva elektrické stierače, zásuvka pre montážnu lampu a vyhľadávací svetlomet. Vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť okolo 120 km/h a jeho spotreba bola 18 19 l/100 km. V rokoch 1938-39 sa vyrobilo 86 kusov tohto vozidla. V roku 1939 dostal Superb novú karosériu, ktorá síce pripomínala príslušnosť k ostatným typom škodoviek ale ktorej čosi chýbalo z elegancie predchádzajúcich karosérií. Nový Superb sa vyrábal v niekoľkých verziách s rázvorom od 3315 mm do 3415 mm a s celkovou dĺžkou od 5170 mm do 5500 mm. Výroba tohto typu, ktorý sa vyrábal ako limuzína, sedan a v malom počte i ako kabriolet, skončila v roku 1941, keď sa automobilka preorientovala na výrobu vojenských vozidiel. Po skončení druhej svetovej vojny sa ešte objavila posledná výbehová séria , označená Superb 924. Túto sériu tvorilo len asi 100 vozidiel, určených pre československé zastupiteľské úrady v zahraničí i pre najvyššie štátne orgány. Karoséria s bohatými chrómovanými prvkami bola nepochybne inšpirovaná americkými automobilmi a jej predná časť prezrádzala príbuznosť k menšiemu a populárnejšiemu typu 1101. Zaujímavosťou bolo delené predné okno. Ešte v roku 1947 bola Škoda Superb vystavená na pražskom autosalóne, ale to už bola labutia pieseň tejto najluxusnejšej škodovky, ktorá sa podľa niektorých publikácií prestala v uvedenom roku vyrábať podľa informácií na mediálnej stránke mladoboleslavskej Škody sa však výroba tohto typu skončila až v roku 1949. Podľa vládneho rozhodnutia sa automobilka v Mladej Boleslavi mala venovať už len výrobe menších a cenovo prístupnejších vozidiel. História sa však opakuje a na automobilovú scénu sa opäť dostáva luxusná škodovka, ktorá po svojich predvojnových predkoch dedí meno Superb. A čo vlastne meno Superb znamená? Anglické prídavné meno superb znamená skvostný, skvelý, nádherný, vynikajúci, jedinečný, znamenitý, ale aj prepychový, luxusný či honosný. Tak si vyberte...

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 698
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 152
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 246
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 449
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 112
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 2 667
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 267
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 112
  1. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  2. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  3. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  4. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  5. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  6. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  7. Štefan Šturdzík: 350
  8. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 381
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 763
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 60 450
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 172
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 467
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 672
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 783
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 646
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  2. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  3. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  4. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  5. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  6. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  7. Štefan Šturdzík: 350
  8. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 381
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 763
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 60 450
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 172
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 467
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 672
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 783
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 646
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu