týždňami stručne informovali. Žiadne ďalšie a podrobnejšie informácie o tomto vozidle zatiaľ nie sú známe a preto len môžeme zopakovať, že Škoda Superb bude mať dĺžku okolo 4,8 metra a na jej pohon bude k dispozícii päť motorov (z toho dva vznetové), z ktorých najvýkonnejší bude mať výkon 142 kW. V stručnej oficiálnej tlačovej informácii mladoboleslavskej automobilky sa už ale neuvádza, že nová luxusná škodovka je technicky odvodená od tzv. čínskeho Passata, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre čínsky trh a ktorý je približne o 10 cm dlhší (vďaka o 10 cm väčšiemu rázvoru) ako bežný Passat.
Keďže podrobné informácie o novom modeli Superb zatiaľ nie sú k dispozícii, predstavíme aspoň tie dnes už historické automobily Superb, podľa ktorých je nová reprezentačná škodovka pomenovaná. Luxusná limuzína Superb sa do výrobného programu mladoboleslavskej automobilky, ktorá sa v tej dobe nazývala Akciová společnost pro automobilový prömysl (v skratke ASAP), dostala v roku 1934. Na pohon vozidla, postaveného na podvozku s rázvorom 3300 mm, slúžil 2,5-litrový radový šesťvalec, ktorého maximálny výkon bol 40,5 kW. Vozidlo bolo vystrojené karburátorom značky Zenith alebo Solex a štvorstupňovou prevodovkou so synchronizovaným tretím a štvrtým stupňom. Výkyvné polonápravy boli odpružené priečnymi poleliptickými pružinami. Škoda Superb dosahovala maximálnu rýchlosť 110 km/h a ako štvormiestna štvordverová limuzína sa predávala za 61900 Kč. V roku 1936 vznikol modernizovaný Superb 2,7 l, ktorý sa však vyrábal len do roku 1937. V uvedenom roku sa začal vyrábať modernizovaný typ Superb II, poháňaný 2,9-litrovým šesťvalcom s maximálnym výkonom 48 kW. Tento motor bol taký pružný, že umožňoval na priamy záber (teda na štvrtý prevodový stupeň) jazdu rýchlosťou v rozsahu od 8 do 110 km/h! Motor bol uložený na rozvidlenej prednej časti nosného rámu, ktorého centrálnou rúrou viedol hnací hriadeľ. Vozidlo bolo postavené na podvozku s rázvorom 3300 mm a bolo dlhé 5500 mm. Superb sa vyrábal ako šesťsedadlová alebo sedemsedadlová limuzína, ako päťsedadlový sedan i ako dvojdverové športové vozidlo s plátenou sťahovacou strechou. Výrobca uvádzal, že vozidlo spotrebuje 16 17 litrov benzínu a 0,4 litra oleja na 100 km. V roku 1938 bola najluxusnejšia škodovka podrobená ďalšej mdernizácii. Vozidlo bolo vystrojené úplne novým motorom s rozvodom OHV, ktorý prakticky nenadväzoval na predchádzajúce typy motorov. Tento 3,1-litrový motor vyvíjal najvyšší výkon 62,6 kW pri 3500 ot/min. Do výstroja tohto vozidla, ktoré bolo dlhé 5200 mm a vážilo 1880 kg, patril aj zapaľovač cigár, dva elektrické stierače, zásuvka pre montážnu lampu a vyhľadávací svetlomet. Vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť okolo 120 km/h a jeho spotreba bola 18 19 l/100 km. V rokoch 1938-39 sa vyrobilo 86 kusov tohto vozidla. V roku 1939 dostal Superb novú karosériu, ktorá síce pripomínala príslušnosť k ostatným typom škodoviek ale ktorej čosi chýbalo z elegancie predchádzajúcich karosérií. Nový Superb sa vyrábal v niekoľkých verziách s rázvorom od 3315 mm do 3415 mm a s celkovou dĺžkou od 5170 mm do 5500 mm. Výroba tohto typu, ktorý sa vyrábal ako limuzína, sedan a v malom počte i ako kabriolet, skončila v roku 1941, keď sa automobilka preorientovala na výrobu vojenských vozidiel. Po skončení druhej svetovej vojny sa ešte objavila posledná výbehová séria , označená Superb 924. Túto sériu tvorilo len asi 100 vozidiel, určených pre československé zastupiteľské úrady v zahraničí i pre najvyššie štátne orgány. Karoséria s bohatými chrómovanými prvkami bola nepochybne inšpirovaná americkými automobilmi a jej predná časť prezrádzala príbuznosť k menšiemu a populárnejšiemu typu 1101. Zaujímavosťou bolo delené predné okno. Ešte v roku 1947 bola Škoda Superb vystavená na pražskom autosalóne, ale to už bola labutia pieseň tejto najluxusnejšej škodovky, ktorá sa podľa niektorých publikácií prestala v uvedenom roku vyrábať podľa informácií na mediálnej stránke mladoboleslavskej Škody sa však výroba tohto typu skončila až v roku 1949. Podľa vládneho rozhodnutia sa automobilka v Mladej Boleslavi mala venovať už len výrobe menších a cenovo prístupnejších vozidiel. História sa však opakuje a na automobilovú scénu sa opäť dostáva luxusná škodovka, ktorá po svojich predvojnových predkoch dedí meno Superb. A čo vlastne meno Superb znamená? Anglické prídavné meno superb znamená skvostný, skvelý, nádherný, vynikajúci, jedinečný, znamenitý, ale aj prepychový, luxusný či honosný. Tak si vyberte...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.