Korzár logo Korzár

Predstavujeme Škodu Superb

O novej Škode Superb, ktorá bude mať svoju verejnú svetovú premiéru na budúci týždeň na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, sme už pred niekoľkými

týždňami stručne informovali. Žiadne ďalšie a podrobnejšie informácie o tomto vozidle zatiaľ nie sú známe a preto len môžeme zopakovať, že Škoda Superb bude mať dĺžku okolo 4,8 metra a na jej pohon bude k dispozícii päť motorov (z toho dva vznetové), z ktorých najvýkonnejší bude mať výkon 142 kW. V stručnej oficiálnej tlačovej informácii mladoboleslavskej automobilky sa už ale neuvádza, že nová luxusná škodovka je technicky odvodená od tzv. čínskeho Passata, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre čínsky trh a ktorý je približne o 10 cm dlhší (vďaka o 10 cm väčšiemu rázvoru) ako bežný Passat.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keďže podrobné informácie o novom modeli Superb zatiaľ nie sú k dispozícii, predstavíme aspoň tie dnes už historické automobily Superb, podľa ktorých je nová reprezentačná škodovka pomenovaná. Luxusná limuzína Superb sa do výrobného programu mladoboleslavskej automobilky, ktorá sa v tej dobe nazývala Akciová společnost pro automobilový prömysl (v skratke ASAP), dostala v roku 1934. Na pohon vozidla, postaveného na podvozku s rázvorom 3300 mm, slúžil 2,5-litrový radový šesťvalec, ktorého maximálny výkon bol 40,5 kW. Vozidlo bolo vystrojené karburátorom značky Zenith alebo Solex a štvorstupňovou prevodovkou so synchronizovaným tretím a štvrtým stupňom. Výkyvné polonápravy boli odpružené priečnymi poleliptickými pružinami. Škoda Superb dosahovala maximálnu rýchlosť 110 km/h a ako štvormiestna štvordverová limuzína sa predávala za 61900 Kč. V roku 1936 vznikol modernizovaný Superb 2,7 l, ktorý sa však vyrábal len do roku 1937. V uvedenom roku sa začal vyrábať modernizovaný typ Superb II, poháňaný 2,9-litrovým šesťvalcom s maximálnym výkonom 48 kW. Tento motor bol taký pružný, že umožňoval na priamy záber (teda na štvrtý prevodový stupeň) jazdu rýchlosťou v rozsahu od 8 do 110 km/h! Motor bol uložený na rozvidlenej prednej časti nosného rámu, ktorého centrálnou rúrou viedol hnací hriadeľ. Vozidlo bolo postavené na podvozku s rázvorom 3300 mm a bolo dlhé 5500 mm. Superb sa vyrábal ako šesťsedadlová alebo sedemsedadlová limuzína, ako päťsedadlový sedan i ako dvojdverové športové vozidlo s plátenou sťahovacou strechou. Výrobca uvádzal, že vozidlo spotrebuje 16 17 litrov benzínu a 0,4 litra oleja na 100 km. V roku 1938 bola najluxusnejšia škodovka podrobená ďalšej mdernizácii. Vozidlo bolo vystrojené úplne novým motorom s rozvodom OHV, ktorý prakticky nenadväzoval na predchádzajúce typy motorov. Tento 3,1-litrový motor vyvíjal najvyšší výkon 62,6 kW pri 3500 ot/min. Do výstroja tohto vozidla, ktoré bolo dlhé 5200 mm a vážilo 1880 kg, patril aj zapaľovač cigár, dva elektrické stierače, zásuvka pre montážnu lampu a vyhľadávací svetlomet. Vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť okolo 120 km/h a jeho spotreba bola 18 19 l/100 km. V rokoch 1938-39 sa vyrobilo 86 kusov tohto vozidla. V roku 1939 dostal Superb novú karosériu, ktorá síce pripomínala príslušnosť k ostatným typom škodoviek ale ktorej čosi chýbalo z elegancie predchádzajúcich karosérií. Nový Superb sa vyrábal v niekoľkých verziách s rázvorom od 3315 mm do 3415 mm a s celkovou dĺžkou od 5170 mm do 5500 mm. Výroba tohto typu, ktorý sa vyrábal ako limuzína, sedan a v malom počte i ako kabriolet, skončila v roku 1941, keď sa automobilka preorientovala na výrobu vojenských vozidiel. Po skončení druhej svetovej vojny sa ešte objavila posledná výbehová séria , označená Superb 924. Túto sériu tvorilo len asi 100 vozidiel, určených pre československé zastupiteľské úrady v zahraničí i pre najvyššie štátne orgány. Karoséria s bohatými chrómovanými prvkami bola nepochybne inšpirovaná americkými automobilmi a jej predná časť prezrádzala príbuznosť k menšiemu a populárnejšiemu typu 1101. Zaujímavosťou bolo delené predné okno. Ešte v roku 1947 bola Škoda Superb vystavená na pražskom autosalóne, ale to už bola labutia pieseň tejto najluxusnejšej škodovky, ktorá sa podľa niektorých publikácií prestala v uvedenom roku vyrábať podľa informácií na mediálnej stránke mladoboleslavskej Škody sa však výroba tohto typu skončila až v roku 1949. Podľa vládneho rozhodnutia sa automobilka v Mladej Boleslavi mala venovať už len výrobe menších a cenovo prístupnejších vozidiel. História sa však opakuje a na automobilovú scénu sa opäť dostáva luxusná škodovka, ktorá po svojich predvojnových predkoch dedí meno Superb. A čo vlastne meno Superb znamená? Anglické prídavné meno superb znamená skvostný, skvelý, nádherný, vynikajúci, jedinečný, znamenitý, ale aj prepychový, luxusný či honosný. Tak si vyberte...

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Tankovanie, ktoré sa vám vráti: káva, zľavy aj pohodlie
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  1. Invázne rastliny ako superpotraviny
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 10 844
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 7 993
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 7 906
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 849
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 220
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 2 562
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 2 353
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 039
  1. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  2. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 3
  3. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (4)
  4. Marián Gunár: Generačná chudoba? Kdeže! Zmrazený potenciál.
  5. Milan Buno: Rúca sa ti svet? Toto sú dobré rady na zlé časy | 7 knižných tipov
  6. Michael Achberger: Myslíte, že priberáte? Pozrite sa, či to nie je voda
  7. Ernest Klotton: Fico, ako bezpečnostné riziko
  8. Štefan Šturdzík: Vzduchovka - aspoň niečo súdruhovia urobili dobre.
  1. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 22 270
  2. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 15 577
  3. Monika Albertiová: Máme po puči 10 330
  4. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 720
  5. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 7 289
  6. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 6 720
  7. Rado Surovka: Ficove supy už krúžia nad Slovenskom 6 254
  8. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 5 547
  1. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  2. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  3. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
  4. Marcel Rebro: Rusko obkľúčené NATO? Skôr obkľúčené rozprávkami z Kremľa
  5. Věra Tepličková: Prirodzene k prirodzeniu (nevhodné pre deti a slabšie/citlivejšie povahy)
  6. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  7. Radko Mačuha: Organizátor majdanu bol na káve pred úradom vlády.
  8. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu