že nevenuje dostatočnú pozornosť výstavbe tzv. rýchlej cesty Košice-Milhosť-Miškolc a "kašle" na uznesenie vlády SR, ktoré hovorí o jej realizácii.
"Pravda je však taká, že v uznesení vlády sa žiadny konkrétny termín výstavby neuvádza a minister musí prihliadať na efektívnosť takejto rozsiahlej investície," zareagoval na prednostove slová poradca ministra Macejka Miloš Meričko. "Táto cesta je súčasťou celoeurópskej dopravnej siete TINA. V novom projekte výstavby diaľníc a rýchlostných ciest je tento cestný ťah definovaný vo výhľade ako rýchlostná cesta R4. V júni 1998 bola vypracovaná štúdia východného ťahu sever - juh (Vyšný Komárnik -Svidník - Kapušany - Košice - Milhosť). Štúdia bola vypracovaná z prostriedkov PHARE a z jej záverov vyplýva, že na pracovnom úseku juh Košíc - hranica s Maďarskom v dĺžke 23 kilometrov dosiahne doprava intenzitu vyžadujúcu rozšírenie existujúcej cesty na štvorprúdovú cestu približne až v roku 2025. Finančné náklady sú odhadnuté v súčasných cenách 3,180 miliardy Sk."
Podľa slov M. Merička, výsledky sčítania cestnej dopravy v roku 2000 dokumentujú, že na hraničnom priechode Milhosť je ročný priemer dennej intenzity 1476 vozidiel. "Ide o veľmi nízku intenzitu, pričom pre porovnanie uvediem, že efektívne financovanie výstavby rýchlostnej cesty je preukázateľné pri dennej intenzite 10 až 12 tisíc vozidiel. To sú dôvody, prečo nie rýchla cesta zaradená do programu výstavby v strednodobom časovom horizonte do roku 2006," argumentuje poradca ministra.
Ako ďalej uviedol, do úvahy sa musí brať aj fakt, že financovanie výstavby tejto cesty z predvstupových fondov EÚ je možné len pri splnení ekonomickej efektívnosti investície. "Tá zatiaľ chýba. To však neznamená, že nie je ochota na strane ministerstva dopravy realizovať výstavbu rýchlej cesty. V súčasnosti sa pripravuje projektová dokumentácia a majetkovo-právne vysporiadanie. Najdôležitejšia je ale koordinácia postupu s maďarskou stranou," zdôraznil Meričko.
Kým my máme vystavať len 20-kilometrový úsek v lepších podmienkach, našich maďarských susedov čaká výstavba 60-kilometrového úseku v horších podmienkach. "Zásadné bude určiť termín ukončenia výstavby cesty na oboch stranách hranice, pretože minister Macejko nechce dopustiť, aby sa zopakovala situcáia z rakúskeho hraničného úseku, keď slovenská strana cestu vybudovala, no na rakúskej sa neurobilo nič. Viac než 3 miliardy korún si Slovensko nemôže dovoliť využiť neefektívne."
Miloš Meričko tvrdí, že peniaze budú efektívne využité vtedy, ak bude cesta pokračovať aj v Maďarsku, čím sa zvýši aj jej dopravná intenzita. Koordinácia realizácie výstavby cesty bude prerokovaná na úrovni oboch rezortných ministrov už v októbri na stretnutí ministrov dopravy višegrádskych štátov, kde chce minister Macejko urýchliť termín jej realizácie. "Minister Macejko neodmieta realizáciu výstavby cesty, ktorá by pomohla regiónu, ale v prvom rade musí skoordinovať všetky kroky s maďarským kolegom. A preto silné slová prednostu KÚ v Košiciach teraz nie sú na mieste," uzavrel náš rozhovor Miloš Petričko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.